Performancing Metrics

گردشگری اصفهان نیازمند تعامل بین بخشی | اتاق خبر
کد خبر: 325709
تاریخ انتشار: 24 اسفند 1394 - 06:36
برای توسعه گردشگری اصفهان، تمرکز بر مسائلی همچون آموزش عمومی زبان به جوانان، ارائه سیم‌کارت هوشمند به مسافران، ساخت نرم‌افزارهای مسافریاب و مسیریاب و راهنمای گردشگر و ارائه اینترنت رایگان باید جدی‌تر دنبال شود.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری فارس، استان اصفهان از دیرباز به دلیل وجود ظرفیت‌های فراوان در حوزه گردشگری همیشه به‌عنوان یکی از قطب‌های این صنعت در کشور محسوب شده و توانسته در حوزه داخل و خارجی جزو برترین مقصدهای سفر قرار گیرد.

البته این روند طی سال‌های اخیر بارها با اختلال مواجه شد و مجموع اقدامات صورت گرفته در این یک دهه عمدتاً موجب افت شدید جذب گردشگری استان شد. عواملی همچون خشکی زاینده‌رود، آلودگی هوا و عدم توسعه زیرساخت‌های گردشگری از جمله فرودگاه، جاده و مراکز تفریحی نیز دیگر عوامل مؤثر بر این افت بود.

با این‌ حال با وقوع رکود بر صنایع و پررنگ شدن مسائل زیست‌محیطی و آلودگی، گردشگری مجدداً در اولویت توسعه اقتصادی استان قرار گرفته و مسئولان امر تلاش دارند این موضوع را با سرعت بیشتر در فضای پساتحریم پیش برده و اصفهان را مجدداً به پایتخت گردشگری کشور و شهری مطرح در حوزه گردشگری جهانی بازگردانند.

چرا گردشگری؟

گردشگری نه‌ تنها برای اصفهان بلکه برای کشور در دولت به‌عنوان یکی از راه‌های جبران افت درآمدهای ارزی در دستور کار قرار گرفته و از آن به‌ عنوان بخش پیشران اقتصاد نیز در لایحه خروج از رکود نیز یاد شده است.

مقایسه‌ای بین میزان گردش مالی این حوزه و سایر حوزه‌ها در جهان این ادعا را تأیید می‌کند که در همه کشورها گردشگری به‌ عنوان محور توسعه قلمداد می‌شود، زیرا سالانه 2 تریلیون دلار در جهان صرف گردشگری شده و این در حالی است که کل گردش مالی نظامی‌گری در دنیا 1.7 تریلیون دلار است. در کشور ما اما طی سال‌های اخیر سهم گردشگری تنها 3 درصد از کل سرمایه‌گذاری‌ها را به خود اختصاص داده که برای ایران به‌هیچ‌وجه عدد قابل قبولی نیست.

هوشمندسازی شهر و جذب گردشگر بیشتر

در عصر جدید فناوری اطلاعات البته راهکارهای جذب گردشگر نیز متفاوت شده و فارغ از سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌هایی نظیر خرید هواپیما، احداث هتل، فرودگاه، توسعه خطوط ریلی و به‌روز کردن سیستم حمل‌ونقل شهری توسعه فناوری اطلاعات و حضور تبلیغاتی در فضای مجازی کاملاً ضروری است.

به گفته علی‌اکبر جلالی در حوزه گردشگری و به‌خصوص در اصفهان باید توجه به اپلیکیشن‌ها و خدمات متنوع و نو در حوزه فناوری جدی‌تر دنبال شود.

پدر فناوری اطلاعات ایران در همایش بزرگ شهر هوشمند اصفهان چندی پیش گفت: تمرکز بر مسائلی همچون آموزش عمومی زبان به جوانان، ارائه سیم‌کارت هوشمند به مسافران، ساخت نرم‌افزارهای مسافریاب و مسیریاب و راهنمای گردشگر، ارائه اینترنت رایگان باید جدی‌تر دنبال شود.

وی راه‌حل پیشرفت در حوزه گردشگری نسبت به رقبای منطقه‌ای را حرکت به سمت گردشگری مدرن دانست و افزود: خدمات‌دهی در هتل‌های ما باید به‌طور کامل دگرگون شود و برای این کار باید مسائل تخصصی به کارکنان هتل‌ها آموزش داده شود.

از دید جلالی حرکت به سمت هوشمندسازی شهری اجتناب‌ناپذیر و ضروری است و اصفهان حتی اگر اسمی هم به‌ عنوان شهر هوشمند شناخته شود شاهد هجوم گردشگران خواهیم بود.

برند شهری به‌مثابه اولین گام در پساتحریم

ایجاد برند شهری نیز یکی دیگر از راهکارهای توسعه گردشگری در دنیا است که در اصفهان نیز چند سالی است که اتاق بازرگانی و پس‌ازآن شهرداری و استانداری با تعامل با یکدیگر در راستای انجام آن همراه شده و ثبت آن مراحل پایانی خود را سپری می‌کند. به گفته محمدرضا رجالی اردیبهشت سال آتی این برند رسماً رونمایی خواهد شد.

گام بلند در فرآیند ایجاد برند شهری، برگزاری همایش بزرگ برند در سال جاری بود که موفقیت‌های زیادی را نیز برای اصفهان به همراه داشت. بدون شک ثبت برند شهری کلید ورود اصفهان به عرصه نوین گردشگری در جهان است و اثرات اقتصادی و اجتماعی بسیاری با خود به همراه خواهد داشت.

لزوم تعامل بین‌بخشی

مسئله گردشگری در اصفهان نه‌ تنها صرفاً موضوعی شهری نیست بلکه علاوه بر مقامات استانی نیازمند مددرسانی دولتی نیز هست. در حال حاضر اتاق بازرگانی، سازمان میراث فرهنگی، سمن‌ها و اتحادیه‌های مردمی، شهرداری و استانداری هرکدام به‌نوعی در این امر دخیل هستند و اگر تعاملی بین بخشی بین این نهادها برقرار نشود، مشخص نیست سرنوشت گردشگری اصفهان چگونه خواهد شد.

البته در این مدت در اصفهان اختلاف عمده‌ای در این زمینه مشاهده نشده و حضور مسئولان همه این نهادها در جلسات و همایش‌های مرتبط با گردشگری مؤید وجود عزم راسخ بین اصفهانی‌ها برای توسعه گردشگری است.

سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی در این رابطه معتقد است تعامل بخش دولتی و خصوصی در استان می‌تواند به توسعه این صنعت کمک کند و اتاق بازرگانی در این زمینه آماده همکاری برای توسعه گردشگری است.

آموزش از پایه

نحوه برخورد و رفتار با گردشگران خارجی یکی از عوامل مهم در ثبت خاطره خوش از شهر اصفهان در ذهن گردشگران است. صاحبان کسب‌وکار، فروشندگان، عابران پیاده، کارکنان هتل‌ها و رانندگان وسایل نقلیه ازجمله افرادی هستند که بیشترین برخورد را با گردشگران خارجی داشته و در این رابطه تأثیرگذار هستند، اما در شهر اصفهان قشر مهم دیگری نیز وجود دارند که اثرگذاری آنها در این رابطه چندان هم جدی گرفته نشده است.

گردشگران خارجی که عمدتاً در بافت تاریخی اصفهان و محدوده میدان امام خمینی (ره) در حال گشت‌زنی هستند، در اغلب اوقات به دلیل وجود مدرسه‌های فراوان در این منطقه با دانش‌آموزانی مواجه می‌شوند که تعداد آنها نیز کم نیست و رفتار آنها بیش از سایرین در نظر گردشگران جلوه می‌کند.

از همین رو آموزش نحوه رفتار با گردشگران در سنین پایه دبستان یکی از ضروری‌ترین اقدامات در حوزه گردشگری است که باید از سوی نهادهای مسئول به آن رسیدگی شود.

انتهای پیام/

کد: 94108

 

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید