Performancing Metrics

طرح داد پزشک و جلوگیری از ارجاع غیرضروری جسد به پزشکی قانونی | اتاق خبر
کد خبر: 328334
تاریخ انتشار: 9 فروردین 1395 - 20:36
طرح داد پزشک، صدور جواز دفن را ساماندهی و از ارجاع غیر ضروری اجساد به مراکز پزشکی قانونی در کشور جلوگیری می کند.

اتاق خبر- طرح داد پزشک، صدور جواز دفن را ساماندهی و از ارجاع غیر ضروری اجساد به مراکز پزشکی قانونی در کشور جلوگیری می کند.

این طرح با خدمت رسانی بهتر و سریع تر به مردم موجب کاهش تالم مراجعه کنندگان، کاستن از تشریفات اداری و نیز کاهش ورودی به دستگاه قضایی شده است.
طرح دادپزشک از نخستین ماه های سال 92 ابتدا در استان تهران آغاز شد که با اجرای آن از بخش قابل توجهی از ارجاعات بی مورد به تالارهای تشریح جلوگیری شد؛ به نحوی که در سال 92هشت هزار و 699 جسد توسط دادپزشک معاینه و برای آنان جواز دفن صادر شد.
دادپزشکان، پزشکان متخصص و کارشناسان آموزش دیده ای به شمار می آیند که نسبت به مشاوره به مراکز درمانی و کادر پزشکی و نیز معاینات اجساد و صدور جواز دفن اقدام می کنند؛ این افراد در صورت تشخیص فوت طبیعی و غیرضروری بودن ارجاع اجساد به تالارهای تشریح و تعیین دقیق علت فوت برای متوفی جواز دفن صادر می کنند. به بیان دیگر دادپزشک با استقرار در بیمارستان ها و مراکز درمانی از ارجاع غیر ضروری متوفیان به سیستم قضائی و پزشکی قانونی جلوگیری می کند.
مهر داد علی بخشی مدیر اجرایی طرح دادپزشک به خبرنگار ایرنا گفت: این طرح از سوی سازمان پزشکی قانونی با همکاری وزارت بهداشت به منظور دقیق شدن معاینات متوفیات و علمی شدن صدور گواهی فوت از تشکیل پرونده های بی مورد با عنوان مرگ مشکوک که فوت آنها قابل تشخیص و طبیعی بودن فوت قابل احراز است در دستگاه قضائی و سازمان پزشکی قانونی جلوگیری می کند.
وی خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه در بسیاری از فوت هایی که رخ می دهد سیمای مرگ و علت آنها مشخص نیست، طی توافقی که بین سازمان پزشکی قانونی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 1392 صورت گرفت مقرر شد تا صدور جواز دفن سامان دهی شود.
علی بخشی یاد آوری کرد: درجواز دفن هایی که صادر می شود باید یک سری اطلاعات احصا شود تا سیستم بهداشتی و درمانی بتواند با برنامه ریزی دقیق، خدمات بهداشتی به جامعه ارائه بدهد.
مدیر اجرایی طرح دادپزشک با اشاره به اینکه متولی اجرای طرح دادپزشک مرکز تحقیقات پزشکی قانونی است گفت :این مرکز مجوز خود را از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گرفته و در چند بخش هم برنامه ریزی صورت گرفته است و یکی از بخش ها این است که از صدور مجوز دفن های غیر اصولی جلوگیری کنند؛ به عبارتی اگر جواز دفن صادر می شود باید مولفه هایی داشته باشد و به درستی تکمیل شود.
به گفته این مسئول پزشکی قانونی ، طرح دادپزشک، یکی از اقدامات آموزش پزشکان برای معاینه صحیح و بررسی مدارک و تشخیص دقیق علت فوت و به تبع آن جلوگیری از ارجاع بی مورد پرونده به دستگاه قضایی است.
وی تاکید کرد: در زمان حاضر در بسیاری از مواقع به دلیل عدم دسترسی به پزشک معالج یا تردید در تشخیص علت فوت، موضوع به دستگاه قضایی ارجاع می شود؛ در حالی که اصلا نیازی نیست برای این پرونده ها به مجموعه قضایی راه بیافتد و یا بر عکس، اجسادی لازم است به سیستم قضائی ارجاع شود ولی به دلیل بی اطلاعی پزشک،جواز دفن برای آنها صادر می شود.
وی تصریح کرد: از این رو سازمان پزشکی قانونی طرحی را به نام ساماندهی صدور جواز دفن ارائه کرد که یکی از پروژه های زیر مجموعه طرح داد پزشک است و این طرح در آخرین توافق با وزارت بهداشت در بیشتر استان های کشور شروع به کار کرده است.
علی بخشی اضافه کرد: پزشک معالج در موارد فوت طبیعی مکلف به صدور گواهی فوت است اما در مواقعی که مردد است یا نمی تواند به درستی تشخیص دهد با شماره تلفن این مرکز که در اختیار بیمارستان ها قرار داده شده است تماس و از پزشکان متخصص و کارشناسان ما مشورت گرفته می گیرند.
وی تاکید کرد: پزشکان در بیمارستان اگر توانستند گواهی فوت اصولی صادر کنند جواز دفن صادر می شود، اگر در مشورت به این نتیجه رسیدند که پرونده باید به پزشکی قانونی ارجاع شود، جسد طی مراحل قضایی به پزشکی قانونی ارجاع می دهند.
علی بخشی گفت: اگر موردی باشد که جرم یا شکایت مطرح باشد و یا حتی کوچک ترین شکی وجود داشته باشد ، پرونده حتما باید وارد سیستم قضایی شود اما مواردی هست که این مسائل مطرح نیست و چون تشخیص علت فوت با اشکال مواجه است یا اینکه مدارک را نتوانستند به طور کامل بررسی کنند موارد به عنوان مرگ مشکوک ارجاع می شد.
وی در خصوص روال ارجاع به پرشکی قانونی نیز تصریح کرد: باید پرونده ای در دستگاه قضایی تشکیل شود تا بعد به پزشکی قانونی ارجاع شود و با این کار از ورود بی مورد پرونده به سازمان پزشکی قانونی و سیستم قضایی جلوگیری به عمل می آوریم.
این مسئول پزشکی قانونی در پاسخ به اینکه در صورتی که پرونده به عنوان مرگ مشکوک به دستگاه قضایی ارجاع شود چه مراحلی را طی می کند، گفت :ابتدا افراد باید در مرجع انتظامی حضوریابند و اظهارات خودشان را ارائه دهند و بعد، پرونده در مرجع قضایی مطرح شود و پس از اینکه قاضی، نظر کارشناسی خواست به پزشکی قانونی مراجعه کنند.
وی با تاکید بر اینکه سازمان پزشکی قانونی یک سازمان کارشناسی است ادامه داد : وظایف این سازمان خدمات کارشناسی به دستگاه قضایی و پاسخ به استعلام های برخی دستگاه های دولتی است و در مواقعی که سیستم قضایی نیاز به این دارد که از نظرات کارشناسان سازمان پزشکی قانونی بهره گیرد ما این خدمات کارشناسی را ارائه می کنیم.
علی بخشی گفت: این خدمات براساس اصول مسلم علمی است و متخصصانی در این سازمان کار می کنند که در این رشته تحصیل کرده و دوره های مختلفی را به طورمستمر دیده اند.
وی ادامه داد: پزشکان با مشاهده مواردی همچون نداشتن اطلاعات کافی از قوانین و یا علت فوت، می توانند در تهران با شماره تلفن 77537530 و شهرستان ها از طریق سایت دادپزشک به نشانی اینترنتی www.dp.lmrc.ir مراکز دادپزشک تماس بگیرند و اطلاعات متوفی را به پزشکان کشیک این مراکز اعلام کنند.

منبع: ایرنا 

94106 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید