Performancing Metrics

مشتریان در انتظار كاهش قيمت خودرو | اتاق خبر
کد خبر: 33188
تاریخ انتشار: 25 آبان 1391 - 11:24

این روزها فعالان بازار خودرو در وصف حال و هوای بازار می‌گویند که بازار حالی ندارد؛ به‌طوری‌که طی هفته جاری خودروهای داخلی و خارجی‌ نه افزایش قیمت داشتند و نه با افت قیمت مواجه شدند.

به گفته فعالان بازار، اگرچه طی هفته جاری قیمت برخی خودروها افت پیدا کرده است، اما بازار همچنان در رکود به سر می‌برد و تمایل چندانی به خرید و فروش به چشم نمی‌آید. به نظر می‌رسد هم فروشندگان خودرو و هم مشتریان در انتظار شرایط آینده نرخ ارز هستند و به همین دلیل دستشان به خرید و فروش نمی‌رود.

بر همین اساس خارجی‌های بازار شاید برای اولین بار بعد از نوسانات ارزی طعم ثبات را چشیدند آن طور که از بازار وارداتی‌ها خبر می‌رسد این هفته تنها کیا اپتیما و هیوندایی ix35 با کمی کاهش قیمت به ۱۱۳ و ۱۳۵ میلیون تومان رسیده‌اند که هر کدام به ترتیب ۲ و ۶ میلیون تومان کاهش قیمت داشته‌اند. این اتفاق در شرایطی رخ داده است که طی روزهای گذشته نرخ ارز با کاهشی ناچیز همراه بوده است. این اتفاق از آنجایی ناشی می‌شود که قیمت وارداتی‌ها با قیمت ارز ارتباط مستقیم دارد. بر همین اساس هیوندایی سوناتا که هفته‌های قبل با رشدی ۱۰ میلیون تومانی به ۱۲۵ میلیون تومان رسیده بود، این هفته را بدون تغییر پشت سر گذاشت. دیگر مدل‌های هیوندایی هم مانند هم‌خانواده خود سوناتا، تغییر قیمتی نداشته‌اند. بر همین اساس i30 با ۹۰ میلیون تومان، سانتافه با ۱۳۰ میلیون تومان و ix55 هم با ۱۷۰ میلیون تومان قیمت، هیچ تغییری نداشتند.

اما خانواده کیا هم با وجود رشد میلیونی که در هفته‌های گذشته داشت، با بازار هماهنگ بوده و تغییر چندانی نداشته است. به این ترتیب اسپورتیج همچنان روی ۱۲۵ مانده است. کیا سراتو هم همچنان ۸۵ میلیون تومان قیمت دارد و اپتیما هم همانطور که اشاره شد با افت قیمت کمی همراه بود. اما خانواده تویوتا هم با دیگر خارجی‌ها هم داستان است، تویوتا کرولا همچنان ۹۰ و اوریون ۱۳۰ میلیون تومان به فروش مي‌رسند. اما بعد از متوقف شدن قیمت خارجی‌ها در اوج، داخلی‌ها هم هفته با ثباتی را طی کرده‌اند. به نظر می‌رسد هنوز قیمت‌ها برای مشتری‌ها قابل قبول نشده است که خرید و فروش به رکودی این چنینی دچار شده است، اما کمیاب‌های خانواده پژو کاهش قیمت ناچیزی داشته‌اند به این ترتیب که ۲۰۶ تیپ ۲ از ۳۱ میلیون تومان به ۲۹ میلیون تومان در هفته گذشته رسید. ۲۰۶ تیپ ۶ هم با افتی یک میلیون تومانی به ۳۹ میلیون تومان رسید. اما صندوق‌دارها نه افتی داشته‌اند و نه افزایشی و همچنان V8‌ در بازار ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، V۹ با ۴۱ میلیون تومان و v۲۰ با ۲۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند.

پژو ۲۰۷ هم تغییر خاصی نداشته و قيمت مدل دنده اتوماتیک آن به ۴۵ میلیون تومان رسید. پژو 405 بنزينی ۱۹ میلیون و پژو 405 دوگانه سوز هم ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شوند. از بازار پارس هم خبر می‌رسد که این مدل هم بدون هیچ تغییری مانند قبل است و مدل سال پژو پارس نيز ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و پارس دوگانه سوز هم ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قيمت دارند.

اما از بازار تندر ۹۰ که در دو کارخانه ایران خودرو و پارس خودرو تولید می‌شوند هم خبر می‌رسد که تندر ايران خودرو ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، تندر پارس خودرو ۲۶ میلیون تومان و تندر E1 هم ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارند. خانواده سمند هم که در حال حاضر کمترین فاصله قیمتی را از کارخانه تا حاشیه بازار دارد در مدل EF7 خود ۲۱ میلیون و ۶۰۰ و در مدل SE خود ۱۹ میلیون تومان به فروش می‌رسند.

اما بد نیست از ساير خودروهای کشور هم قیمتی داشته باشیم. تیبا که در حال حاضر گران‌ترین عضو خانواده پراید است در حال حاضر در بازار ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ارزش گذاری شده است و بقیه محصولات این خانوداه به ترتیب پرايد111، پرايد 131 و پرايد 132 قیمت‌هایی ۱۳ میلیون و ۵۰۰، ۱۳ میلیون و ۲۰۰ و ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی دارند. از پرایدها که بگذریم می‌رسیم به یار سفر کرده مشتری‌های ایرانی؛ یعنی ماکسیما، قیمت این خودرو هم همچنان روی ۹۱ میلیون تومان مانده است. نیسان تیانا که جایگزین این خودروی پر طرفدار است در حال حاضر۱۱۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. ویتارا دیگر ژاپنی‌ بازار هم در مدل دنده‌ای خود ۸۹ میلیون و در مدل اتوماتش ۹۵ میلیون تومان قیمت دارند.

مزدا ۲ و مزدا ۳ هم این روزها در بازار ۵۶ و ۹۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند. مگان هم ۵۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شده است تا بعد از افزایش قیمتی چند ده میلیون تومانی برای مدتی هم که شده ثبات قیمتی را برای خریدارانش به همراه بیاورد. اما در حال حاضر ارزان‌ترین خودروهای موجود در بازار وانت پیکان و نیسان وانت هستند که به ترتیب ۱۰ میلیون و ۵۰۰ و ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارند، اما شنیده می‌شود آخرین خودروی وارد شده به بازار؛ یعنی رانا ۳۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

منبع:دنیای اقتصاد

 

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید