Performancing Metrics

رُم پرچم دار توسعه روابط با تهران | اتاق خبر
کد خبر: 333390
تاریخ انتشار: 26 فروردین 1395 - 11:25
اردشیر پشنگ

اتاق خبر – اردشیر پشنگ:  90 روز پس از سفر حسن روحانی به رم شاهد سفر ماتئو رنتزی نخست وزیر این کشور به تهران هستیم سفری که در صدر یک هیات عالیرتبه 250 نفری تجاری انجام شد. ایتالیایی ها که دارای روابط گسترده و تاریخی  ایران از دوران امپراتوری های دوگانه و بزرگ روم و هخامنشی –ساسانی تا سده و سالهای معاصر بوده و هستند؛ همواره در این سالها تلاش داشته اند تا با پرهیز از ورود غیر ضروری به مباحث و مشکلات سیاسی ایران در منطقه و عرصه بین المللی، به حفظ روابط و گسترش آن دست زند.

روابط پیش از تحریم ها

ایران و ایتالیا طی چند دهه اخیر و تا پیش از اعمال تحریم های بین المللی همواره دارای روابط رو به رشد با محوریت اقتصاد و فرهنگ بوده اند، در این مقطع حجم مبادلات سالیانه طرفین به رقم 8 میلیارد دلار رسید رقمی که ایتالیا را در زمره یکی از اصلی ترین شرکای اقتصادی ایران قرار داده بود. ایتالیایی ها همچنین در حوزه های سیاسی و بخصوص فرهنگی و اجتماعی روابط نزدیکی را با ایران پی ریزی کردند یکی از نمادهای این مساله به واکنش دولت و ملت این کشور بعد از وقوع زلزله بم باز می گردد، رئیس دولت این کشور نخستین رهبر غربی بود که پیام همدردی اش با دولت و ملت ایران به عنوان دو ملت بزرگ و دارای پیوند گسترده در طول تاریخ منتشر کرد و کمک های موثری نیز روانه ایران شد.

 

روابط حین تحریم

اما پیچیده شدن پرونده هسته ای ایران باعث شد تا سیاست و روابط خارجی بسیاری از کشورها از جمله اروپایی ها متاثر از آن شود در این بین ایتالیا یکی از کشورهایی بود که سعی نمود به رغم تاکید شورای امنیت، با آهنگ کُندتر و شدت کمتری دست به تحریم علیه ایران بزند. در این مقطع همچنین از منظر سیاسی مقامات رم برخلاف همپیمانان خود در برلین، لندن و پاریس از صدور اعلامیه ها و یا گرفتن مواضع خصمانه و شدید اللحن علیه ایران خودداری می کردند. با این حال مبادلات طرفین با کاهش 75 درصدی مواجه شد و طی یک پروسه دست کم 10 ساله طرفین سالانه 2 میلیارد دلار تبادل مالی با یکدیگر داشتند.

 

روابط پساتحریم

اما با دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق بر سر پرونده اتمی، شاهد نوعی رنسانس در روابط خارجی کشور هستیم در این بین کشورهای مختلف اروپایی سعی داشته و دارند تا در فاصله کمتری به احیای روابط خود با ایران بخصوص در حوزه اقتصادی و صنعتی دست زنند لذا شاهد سفر هیات های عالیرتبه آلمانی، فرانسوی، اتریشی، انگلیسی، اسپانیایی و ایتالیایی به ایران بوده و هستیم. در این بین ایتالیایی ها با توجه به سوابق بهتر خود با ایران سعی در پرچم داری در ارتقای روابط اروپایی ها با ایران را دارند. انتخاب رم به عنوان نخستین مقصد اروپایی رئیس جمهور پس از برجام و متعاقب آن سفر نخست وزیر ایتالیا با هیاتی عالیرتبه از مقامات و تجار در کمتر از سه ماه و نیز سخنانی که مقامات ارشد دو طرف در حین دیدارهای دوجانبه ابراز کرده اند، همگی حاکی از آن است که هم تهران و هم رم از پرچمداری ایتالیا و در اولویت قرار گرفتن این کشور برای افزایش و بسط ارتباطات استقبال می کنند.

 

امضای 56 سند همکاری

36 سند همکاری در مجموع سفر رئیس جمهور ایران به ایتالیا (28 سند) و نخست وزیر ایتالیا به ایران (7 سند) به امضای طرفین رسیده است که 8 سند از آن همکاری اش عملی شده است. ارزش سندهای امضا شده در رم بیش از 18 میلیارد دلار است و پیش بینی می شود دست کم ارزش سندهای همکاری تهران رقمی معادل 7 میلیارد دلار باشد که مجموعاً از توافقاتی 25 میلیارد دلاری حکایت دارد همه و همه نشانه عملی ارتقای روابط طرفین و پرچم داری رم با چراغ سبز تهران جهت تبدیل شدن به شریک نخست اقتصادی در اروپا دست کم در بازده زمانی کوتاه مدت است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید