Performancing Metrics

فهرست جدید کالاهای ممنوعه صادراتی و وارداتی در راه است | اتاق خبر
کد خبر: 33361
تاریخ انتشار: 28 آبان 1391 - 13:00

 

فهرست کالاهای ممنوعه صادراتی و وارداتی به زودی با شکل جدیدی ابلاغ خواهد شد.

به گزارش ایسنا، پس از آن‌که فهرست کالاهای ممنوعه صادراتی و وارداتی مورد اعتراض فعالان اقتصادی قرار گرفت، قرار شده که این فهرست توسط نهادهای مسوول دولتی بازبینی شود.

در اولین اقدام کالاهایی که نمونه مشابه داخلی نداشتند مانند موبایل و رایانه از این فهرست خارج شدند و واردات آن‌ها آزاد اعلام شد. با این وجود ممنوعیت چند روزه ثبت سفارش این کالاها تاثیر خود را بر بازار گذاشت.

در این رابطه معاون مدیر کل دفتر مقررات واردات و صادرات سازمان توسعه تجارت به تازگی اعلام کرده که تصمیم کلی این است که کالاهایی که نمونه مشابه داخلی ندارند یا تولید داخلی آنها کفاف نیاز مصرفی را نمی‌دهد، منعی برای ثبت سفارش نداشته باشند.

ساسان خدایی با بیان این‌که ممنوعیت ثبت سفارش رایانه و موبایل برداشته شده است، گفته که هم‌اکنون برخی قطعات رایانه در داخل کشور تولید می‌شود که از جمله آنها موس و کی‌برد است، بنابراین ثبت سفارش این کالاها ممنوع است اما درباره بقیه کالاها محدودیتی وجود ندارد.

در همین زمینه لوازم خانگی نیز مشمول ممنوعیت واردات شده بودند اما با تلاش‌های واردکنندگان این بخش از کالاها که اتفاقا حجم زیادی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند ممنوعیت واردات آن‌ها نیز در حال تجدیدنظر است.

به گفته رئیس اتحادیه لوازم خانگی قرار است تا اواسط همین هفته برخی از لوازم خانگی مجددا ثبت سفارش شده و از لیست کالاهایی که واردات آن‌ها ممنوع است خارج شود.

محمد طحان‌پور تصریح کرده که در مورد برخی از لوازم خانگی تولید داخل لزومی ندارد که بر واردات آن پافشاری کنیم ولی سایر لوازم خانگی که تولید داخل ندارند باید مجددا ثبت سفارش شوند.

از سوی دیگر برخی کالاهای صادراتی که شامل ممنوعیت شده‌اند تقریبا مصرف داخلی چندانی نداشته و تولید آن‌ها در حجم بسیار زیادی در اختیار صادرات است.

پس از رایزنی صادرکنندگان و واردکنندگان برای تجدیدنظر در فهرست کالاهای ممنوعه این اقدام توسط نهادهای مسوول دولتی صورت گرفته و فهرست پالایش شده‌ای تهیه شده است.

معاون مدیر کل دفتر مقررات واردات و صادرات سازمان توسعه تجارت با تایید این موضوع و هم‌چنین با ابراز بی‌اطلاعی از چگونگی انتشار فهرست کالاهای ممنوعه وارداتی گفته که فهرست اخیر را سازمان توسعه تجارت منتشر نکرده اما در حال حاضر این فهرست در حال پالایش است.

خبرنگار ایسنا از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اطلاع یافت که فهرست جدید به زودی ابلاغ خواهد شد و نگرانی فعالان اقتصادی دراین بخش برطرف خواهد شد.

کالاهایی که صادرات آن‌ها ممنوع شده تقریبا نیمی از صادرات غیر نفتی توسط بخش خصوصی را تشکیل می‌داده است.

پیش بینی می‌شود با ابلاغ فهرست پالایش شده در بخش ممنوعیت‌های صادراتی و وارداتی تغییرات جدی در قیمت این کالاها و کالاهای مرتبط با آن‌ها در بازار ایجاد شود.

از سوی دیگر ایجاد محدودیت‌های منطقی در حوزه واردات می‌تواند به کمک تولید داخل آمده و بازار جدیدی برای کالاهای ایرانی در داخل و خارج کشور ایجاد کند.

به عنوان مثال ممنوعیت واردات پوشاک مورد استقبال تولیدکنندگان داخلی قرار گرفته و حتی بازارهای صادراتی جدیدی پیش روی آن‌ها ایجاد کرده است.

به تازگی فهرستی از 77 قلم کالا توسط سازمان توسعه تجارت اعلام شده که ثبت سفارش واردات آن‌ها متوقف است. خودرو، رایانه، لوازم خانگی، کیف و کفش، لوازم بهداشتی، و برخی محصولات کشاورزی از جمله این کالاها هستند.

پیش از این 73 قلم کالا نیز در فهرست "صادرات ممنوع" و صادرات به شرط پرداخت عوارض قرار گرفته بودند.

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید