Performancing Metrics

اختلاف نظرهای عمیق میان رهبران آمریکا و اروپا بر سر بحران مهاجرت | اتاق خبر
کد خبر: 336936
تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1395 - 08:46
در آستانه دیدار اوباما با رهبران اروپا در هانوفر آلمان؛
به رغم اختلافات میان آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر موضوعاتی همچون توافقنامه تجاری ترانس آتلانتیک، سوریه، ترکیه و بحران مهاجرت اروپا،‌ باراک اوباما روز دوشنبه با صدراعظم آلمان دیدار می کند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، اوباما در آخرین سفر خود به اروپا در مقام رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه با رهبران اتحادیه اروپا از جمله آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، فرانسیس اولاند رئیس جمهور فرانسه،‌ دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس و ماتئو رنزی نخست وزیر ایتالیا دیدار می کند. به رغم وجود اختلاف نظرات، در این دیدار موضوعات بسیاری به بحث گذاشته خواهد شد.

توافقنامه «مشارکت تجاری و سرمایه گذاری ترانس آتلانتیک»

در این نشست، اوباما قصد دارد برای انعقاد یک توافقنامه تجاری میان آمریکا و اتحادیه اروپا موسوم به «مشارکت تجاری و سرمایه گذاری ترانس آتلانتیک» همتایان اروپایی خود را تحت فشار گذارد؛ توافقنامه ای که وی مایل است تا پیش از پایان دوره ریاست جمهوری خود منعقد نماید. اما صدراعظم آلمان در داخل با مخالفتهای جدی علیه این توافقنامه روبروست؛ بطوریکه در روزهای گذشته بیش از ۲۵ هزار نفر با حضور در خیابانهای هانوفر آلمان به این توافقنامه پیشنهادی اعتراض کردند.

در حالیکه با انعقاد این توافقنامه یکی از بزرگترین مناطق بازرگانی در جهان ایجاد می شود، بسیاری در آلمان ماهیت پنهانکارانه این گفتگوها را مورد انتقاد قرار دادند. منتقدان می گویند که این توافقنامه تجاری و سرمایه گذاری کنترل و نظارت تنظیمی اتحادیه اروپا را بر اقلام خوراکی، آشامیدنی و دارویی کاهش می دهد.

افزون بر این، نظام حل و فصل منازعات دولت- سرمایه گذار (متشکل از دیوان محاکمات جداگانه) ممکن است از سوی کسب و کارهای بزرگ برای طرح شکایت علیه دولتهایی استفاده شود که از اعطای مجوز فروش به کالاهای آنان خودداری می کنند یا موانعی بر سر راه کسب سود آنان می گذارند. بخش اعظمی از مخالفتها در درون پارلمان اروپا مربوط به همین جنبه از توافقنامه مذکور می شود که به احتمال بسیار می توانند نقشه های اوباما را به تأخیر اندازند.

سوریه

سوریه دومین موضوع مورد اختلاف میان رهبران آمریکا و اتحادیه اروپاست. در حالیکه صدراعظم آلمان سعی دارد توجهات را به سمت ایده «ایجاد یک منطقه امن در داخل سوریه» جلب نماید؛ باراک اوباما کاربرد گسترده نیروی نظامی را شرط لازم برای اجرایی شدن این ایده می داند.

ترکیه و بحران مهاجرت اروپا

اعطای ۶٫۷۵ میلیاد دلار به ترکیه ظرف دو سال آینده جهت حمایت از پناهجویان سوری در داخل مرزهای خود‌ از مفاد توافقنامه منعقده میان اتحادیه اروپا و ترکیه برای حل بحران مهاجرت در اروپاست. این کمک مالی بخشی از طرح جایگزینی «مهاجران غیرقانونی» اخراج شده از یونان با مهاجران سوری پذیرفته شده در اتحادیه اروپا بشمار می رود.

در حال حاضر یک اختلاف نظر عمیق نیز میان موارد نقض حقوق بشر و آزادی رسانه از سوی دولت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه وجود دارد و اینکه توافقنامه منعقده میان ترکیه- اتحادیه اروپا غیر اخلاقی، غیرانسانی و احتمالاً غیرقانونی خوانده می شود. یکی دیگر از دلایل عدم توافق آنست که شهروندان ترکیه- تحت لوای این توافقنامه- از ورود آزادانه به اروپا بدون نیاز به اخذ ویزا برخوردار خواهند شد؛‌ بخشی از توافق که با مخالفتهایی در سراسر اروپا مواجه شده است.

منتقدان اوباما می گویند که وی به پیامدهای گسترده بحران مهاجرت بر اروپا آگاه نیست و اینکه آمریکا باید تعداد بسیاری از این پناهجویان را در خاک خود بپذیرد. از سوی دیگر، روابط ترکیه- آمریکا نیز رو به وخامت می نهد؛ ‌زیرا آمریکا با تکیه بر یکی از شاخه های حزب پ ک ک کردستان قصد دارد از نیروهای دموکراتیک سوریه در نبرد علیه داعش حمایت نماید. این درحالیست که نیروهای وابسته به دولت اردوغان در حال نبرد با جدایی طلبان کرد هستند.

با وجود موارد متعدد در دستور کار نشست روز دوشنبه،‌ بسیاری از صاحبنظران معتقدند که برآیند این نشست تنها یک گفتگوی ملایم و دوستانه میان اوباما و رهبران اتحادیه اروپا خواهد بود. موارد اختلاف میان این رهبران بسیار و درعین حال دقیق و ظریف خواهد بود و احتمال کمی وجود دارد که در آینده ای نزدیک حل و فصل شوند.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید