Performancing Metrics

چشم انداز روشن روابط تجاری با ترکیه | اتاق خبر
کد خبر: 337388
تاریخ انتشار: 8 اردیبهشت 1395 - 11:33
غلامحسین جمیلی
از گذشته دور روابط تجاری و همکاری های اقتصادی متنوعی بین ایران و ترکیه وجود داشته و این روابط از یک روند منطقی پیروی می کند.

اتاق خبر- از گذشته دور روابط تجاری و همکاری های اقتصادی متنوعی بین ایران و ترکیه وجود داشته و این روابط از یک روند منطقی پیروی می کند.

با تاسیس جمهوری ترکیه در سال 1923، ایران با این کشور همسایه روابط حسنه ای برقرار کرده است؛ حتی این روابط با الحاق ترکیه به ناتو هم ثابت و پابرجا باقی ماند. عمده تجارت خارجی ایران با این کشور به جز نفت و گاز، توسط بخش خصوصی صورت می پذیرد؛ در این راستا اتاق های بازرگانی مشترک نقش بسزایی در پیشبرد امور بر عهده داشته اند. هر دو کشور به عنوان دو قدرت منطقه ای و عضو اکو از ظرفیت ها و پتانسل های زیادی برخوردارند. در سال های تحریم که ایران با مشکلات زیادی در عرصه سیاسی و اقتصادی مواجه شد، تجار ترکیه به نسبت دیگر کشورها همکاری های مطلوبی  با کشور ما برقرار کردند، هرچند باید گفت که آن ها نیز از این رخداد، منفعت اقتصادی خود را دنبال می کردند اما به همین اندازه که توانستند مشکلات اقتصادی ما را رفع کنند، امر ارزشمند و قابل ستودنی است.

از سویی حجم مناسبات اقتصادی 2 کشور در طی سال های متمادی در حال افزایش بوده و امروز نیز ترکیه یک بازار بالقوه مناسب برای فعالیت های اقتصادی کشور محسوب می شود. همچنین از طرف دیگر اشتراکات فرهنگی و زبانی زیادی بین کشور ترکیه و استان های شمال غرب کشور وجود دارد که زمینه همکاری با این کشور را تسهیل می کند. تمام این مسائل سبب شده که در طی سال های اخیر سفرهای متعددی به کشور ترکیه داشته باشیم. در ایران به دنبال این هستیم که بتوانیم در وهله اول مسیر همکاری های تجاری خود را در یک قالب شفاف و قانونی هدایت کنیم؛ به این دلیل که بخشی از کالایی که به عنوان قاچاق وارد کشور می شود بویژه پوشاک از کشور ترکیه صورت می گیرد. همچنین بخش زیادی از تجارت کشور با ترکیه به دلیل وضع تعرفه های مختلف به صورت تجارت چمدانی انجام می شود که از این موضوع نیز آمار دقیق و مشخصی در دست نیست و این سبب می شود که نتوان برنامه ریزی بلندمدتی برای آن روابط 2 کشور در نظر گرفت. در این راستا لازم است به درک مشترک و آگاهی از قوانین و مقررات طرفین برسیم تا بتوانیم روابط خود را بر مبنای یک اصول مناسب بنا نهیم. تمام رفت و آمدهایی هم که بین 2 کشور انجام می شود برای رسیدن به این فهم متقابل است.

در رابطه با حضور هیأتی از زنجان در همایش اقتصادی ایران و ترکیه در شهر قونیه نیز اراده 2 طرف در جهت تشکیل کمیسیون های مشترک بود که مراودات به طور جدی دنبال می شود و حال که اراده و اهتمام خوبی نیز در دولت تدبیر و امید برای ایجاد روابط حسنه با سایر کشورها وجود دارد می توانیم از این فرصت به وجود آمده استفاده بیشتری ببریم و تمام تلاش بخش خصوصی این است که راه های توسعه همکاری خود را مطابق با مقتضیات روز ساماندهی کند تا نتایج مطلوب تری به دست آید.

94106 ت 

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید