Performancing Metrics

لبنان خواستار كمك جهانی برای تجهیز ارتش آن به سلاح برای مبارزه با تروریسم | اتاق خبر
کد خبر: 337845
تاریخ انتشار: 10 اردیبهشت 1395 - 12:59
« سمیر مقبل» معاون نخست وزیر و وزیر دفاع لبنان تاكید كرد كه لبنان خواستار پایان تجاوزهای مستمر اسرائیل ، كمك تسلیحاتی به آن برای مبارزه با تروریسم و جلوگیری از رسیدن سلاح به گروه های تروریستی و خشكاندن منابع مالی آنها است.

به گزارش اتاق خبر و به نقل از خبرگزاری ملی لبنان، سمیر مقبل كه در پنجمین همایش سالانه بین المللی امنیت درمسكو سخن می گفت،خاطرنشان كرد: گروه های تروریستی همه كشورها را تهدید می كنند و لبنان كه دروازه بخش بزرگی از كشورهای شرق دریای مدیترانه است درخط مقدم رویاروئی با حمله های شدید این گروه ها قرار دارد.
وزیر دفاع لبنان تصریح كرد: ارتش قهرمان لبنان در جبهه های مرزی از لبنان و چند كشور در مقابل شرارت ها و جنایات تروریستی دفاع می كند.
وی با اشاره به زندگی مسالمت آمیز مسیحیان و مسلمانان در لبنان و مقابله با استبداد و تندروی، گفت كه این كشور دهه های طولانی است هدف گروه های تروریستی قرار دارد و لبنانی ها با وجود برخورداری از امكاناتی محدود با اراده و عزمی قوی و روحیه ای بالا با تروریست ها كه درصدد شعله ور كردن آتش فتنه و ایجاد ناامنی در لبنان و كشورهمسایه آن بوده اند، مقابله كرده اند.
معاون نخست وزیر لبنان افزود: ارتش و نیروهای امنیتی لبنان در سال 2000 با گروه تروریستی موسوم به « گروه الضنیه» ، در سال 2007 با گروه تروریستی موسوم به « فتح الاسلام» در منطقه نهرالبارد در شمال لبنان و در سال 2013 با گروه تروریستی موسوم به « احمد الاسیر» در شهر صیدا در جنوب لبنان مقابله كرده اند.
سمیر مقبل اضافه كرد: ارتش و نیروهای امنیتی لبنان در ماه اوت سال 2014 مورد هجمه گروه های تروریستی در مرزهای شرقی و شمال شرقی لبنان ( شهرك عرسال) قرار گرفتند كه توانستند جلوی تجاوز آنها را بگیرند اما این گروه ها ( داعش و جبهه النصره) تعدادی از نظامیان لبنانی را ربودند ، تعدادی از آنها را اعدام كرده و یا سربریدند، تعدادی را آزاد كردند و تعدادی هم همچنان اسیر هستند.
وزیر دفاع لبنان خاطرنشان كرد: گروه های تروریستی و باندهای خفته وابسته به آنها همچنین مبادرت به انفجارخودروهای بمب گذاری شده وعملیات انتحاری و تروریستی در مناطق مختلف لبنان كردند كه به شهادت و یا زخمی شدن تعدادی از شهروندان نظامی و غیرنظامی بی گناه لبنانی منجر شد.
وی برضرورت تجهیز ارتش و نیروهای امنیتی لبنان به سلاح و مهمات ، ارائه آموزش های مناسب و اطلاعات امنیتی با هدف تقویت بنیه آنها برای ایستادگی در نبرد علیه تروریسم تاكید كرد.
معاون نخست وزیر لبنان در ادامه سخنان خود خواستار كاهش پیامدهای ورود بیش از یك ونیم میلیون آواره سوری به لبنان شد و گفت كه این وضعیت مشكلات اقتصادی ، اجتماعی و امنیتی برای لبنان داشته است.
سمیر مقبل با تاكید به اینكه ، لبنان بدون كمك بین المللی نمی تواند فشارها و سختی های این مشكلات را به تنهائی تحمل كند ، خاطرنشان كرد كه اقتصاد لبنان از سال 2012 تاكنون بیش از 13 هزار میلیارد دلار خسارت دیده است.
وزیر دفاع تصریح كرد: از آنجا كه مهاجرت غیرقانونی آوارگان از لبنان به اروپا رو به افزایش است، باید بحران سوریه با توقف درگیری ها و حل سیاسی بحران حل شود تا زمینه بازگشت آوارگان سوری به كشورشان فراهم گردد.
وی گفت: با قاطعیت تاكید می كنیم كه اقامت دائم آوارگان در لبنان را تحت هر عنوانی نمی پذیریم و همه لبنانی ها در این خصوص اتفاق نظر دارند.
معاون نخست وزیر لبنان همچنین بر ضرورت جلوگیری از تجاوزهای مستمر هوائی ، دریائی و زمینی رژیم اسرائیل به لبنان تاكید كرد و خواستار كمك به حل بحران ترسیم مرزهای دریائی لبنان و فلسطین اشغالی و تعیین آب های اقتصادی و فراهم شدن شرایط مناسب برای لبنان به منظور شروع استخراج نفت و گاز شد.
سمیر مقبل گفت: لبنان از كشورهای سازنده سلاح خواستار جلوگیری از رسیدن سلاح به گروه های تروریستی به طور مستقیم و یا با واسطه و خشكانده شدن منابع مالی و تسلیحاتی این گروه ها به هر وسیله ای كه امكان دارد، است.
وی افزود: ایستادگی لبنان در رویاروئی با تروریست ها و ثبات آن ، تاثیرهای مثبتی در سطح منطقه و جهان دارد، بنابراین كمك به تقویت ارتش و نیروهای امنیتی لبنان برای مقابله با آفت تروریسم ضروری است.

 ملاقات با همتای روس
وزیر دفاع لبنان در جریان سفر رسمی به مسكو همچنین با « سرگئی شویكو» همتای روس خود ملاقات و با وی در باره راه های تامین نیازهای تسلیحاتی ارتش و مساله آوارگان سوری و حل این مشكل توسط جامعه جهانی گفت وگو كرد.
شویگو تاكید كرد كه روسیه از لبنان و ارتش آن حمایت و برای ایجاد صلح در منطقه و مبارزه با تروریسم تلاش می كند.
نگاه لبنان به روسیه در زمینه تامین تسلیحات ضروری ارتش لبنان در حالی است كه رژیم سعودی به اصطلاح هبه تسلیحاتی به این كشور را منتفی اعلام كرده است.
درهمین حال جمهوری اسلامی ایران اعلام كرده است كه آمادگی دارد به ارتش لبنان كمك تسلیحاتی بدون شرط و شروط در اختیار ارتش لبنان برای مبارزه با تروریسم تكفیری كه به خطری برای این كشور تبدیل شده است، ارائه كند.
روزنامه لبنانی الجمهوریه نوشته است كه ژنرال« جان قهوجی» فرمانده ارتش لبنان بزودی به مسكو خواهد رفت و هدف از سفرش به روسیه فراهم ساختن امكان تقویت توانمندی نظامی ارتش لبنان در چارچوب همكاری با مسكو در مبارزه با تروریسم است.

منبع: ایرنا

94104

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید