Performancing Metrics

شكلات سوئيسي براي صلح سوري! | اتاق خبر
کد خبر: 338833
تاریخ انتشار: 13 اردیبهشت 1395 - 15:25
روزنامه قانون در گزارشي به موضوع نشست ژنو براي برقراري آتش ‌بسي دائمي در سراسر خاك سوريه و حضور جان كري وزير خارجه آمريكا در اين نشست اشاره كرد.

اتاق خبر - در اين گزارش كه در شماره دوشنبه 13 ارديبهشت 1395 خورشيدي در صفحه بين الملل انتشار يافت، آمده است: امروز دوشنبه يك بار ديگر ژنو، ميزبان مقامات و هيات هايي است كه براي برقراري صلح در سوريه دور هم جمع شده اند؛ حالا ديگر چند ماهي است كه اميدها براي پايان بحران در سرزمين شام بيشتر شده و نشانه هاي يك سوريه نسبتاً آرام ديده مي شود.

در روزهاي منتهي به نشست امروز ژنو هم پالس هاي مثبتي دريافت شده كه آتش بس فعلي گسترش پيدا كند. انگار ديگر همه از اين آشوب و بلواي 5 ساله خسته شده اند و مي خواهند هر طوري شده اين تنش‌ها تمام شود.
ديروز وزير خارجه آمريكا در آستانه سفر به سوئيس براي شركت در نشست ژنو گفت: «آتش‌بس در سراسر سوريه و پايان دادن به خشونت‌ها در حلب، اولويت دولت آمريكاست.»
به گزارش خبرگزاري فرانسه، پيشتر جان‌كري، وزير خارجه آمريكا روزهاي جمعه و شنبه (10 و 11 ارديبهشت) با استفان‌ دميستورا‌، نماينده ويژه سازمان ملل براي سوريه و نيز رياض حجاب، نماينده مخالفان اسد در مذاكرات صلح تلفني گفت‌وگو كرده بود. كري در اين گفت‌وگوها بر لزوم برقراري آتش‌بسي دائمي در سراسر خاك سوريه تاكيد كرد.
بر اساس توافق انجام‌شده ميان آمريكا و روسيه از اولين دقيقه روز شنبه 30 آوريل در دمشق و حوالي آن، لاذقيه و حلب آتش‌بس موسوم به «پروسه سكوت» آغاز شد.
اين آتش‌بس در دمشق 24 ساعت و براي لاذقيه 72 ساعت در نظر گرفته شده بود اما براي حلب زمان مشخصي تعيين نشده بود. فعالان حقوق بشر سوريه گزارش داده‌اند اين آتش‌بس در مناطق تحت تصرف معارضان، ارتفاعات قطاع شرقي و نيز در استان ساحلي لاذقيه شكسته شده است.
در آستانه نشست ژنو، «فرانك والتر‌اشتاين ‌ماير»، وزير خارجه آلمان هم خواستار برگزاري نشستي در برلين شد تا تحولات سوريه در آن مورد بررسي قرار گيرد.
اشتاين‌ماير در گفت ‌و گو با روزنامه آلماني «ولت‌‌آم زونتاگ» افزود قصد دارد با «استفان‌دي‌ميستورا»، فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سوريه و «رياض حجاب»، رئيس هيات عالي معارضان در مذاكرات سوريه درباره چگونگي پيشبرد مذاكرات ژنو رايزني كند. وزير خارجه آلمان گفت درباره درگيري‌هاي اخير در حلب و دمشق نگراني‌هاي فراواني وجود دارد.
وزير خارجه آلمان افزود: «پس از 5 سال جنگ داخلي در سوريه و كشته شدن 300 هزار نفر اين موضوع اهميت دارد كه تمام نقش‌آفرينان را پاي ميز مذاكره بكشانيم و آنها را در همان جا نگه داريم و اين در شرايطي است كه با دستيابي به راهكاري براي حل بحران سوريه فاصله داريم.»
اشتاين‌ماير در عين حال گفت بركناري «بشار اسد» ،رئيس‌جمهور سوريه در آينده نزديك را امكان‌پذير نمي‌داند و به مذاكره ميان دولت سوريه و معارضان براي تشكيل دولت انتقالي اعتقاد دارد، دولتي انتقالي كه از نمايندگان مخالفان و دولت تشكيل شده باشد.
اما تحولات ميداني سوريه نشان مي‌دهد از اوخر هفته گذشته و همزمان با نقض آتش‌بس توسط گروه‌هاي تروريستي در شمال شرق استان لاذقيه، نيروهاي ويژه ارتش سوريه موسوم به «شاهين صحراء و كماندوهاي‌دريايي» و رزمندگان مقاومت در واكنش به حملات تروريست‌ها، عملياتي را در حومه شهرك راهبردي «كباني» آغاز كردند و توانستند ارتفاعات مهم «1146،1154 ،1112 و الزويقات» را آزاد كنند.
اهميت اين ارتفاعات به اين سبب است كه در جنوب، جنوب شرق و جنوب غرب شهرك كباني قرار داشته و بر منطقه اشراف كامل دارند.
از سوي ديگر، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا اعلام كرد كشورش مي‌خواهد روسيه فشارها بر بشار اسد، رئيس جمهور سوريه براي متوقف كردن حملات به حلب را افزايش دهد.
در همين حال مسئول سابق پرونده سوريه در وزارت خارجه آمريكا مدعي شد حملات نظام سوريه به حلب با خط مشي ثابت نظام در حمله به غيرنظاميان ظرف 5 سال گذشته همخواني كامل دارد.
وي در اين اظهارات مداخله جويانه افزود: به رغم اقدامات نظام سوريه، بحران آوارگان و فاجعه انساني كه ظرف 5سال گذشته ادامه داشته غرب هيچ اقدامي براي حمايت از سوريه در برابر اقدامات نظام اسد نمي‌كند و تحركات نظام سوريه در حلب نشان دهنده آمادگي‌ها براي عمليات نظامي است كه مذاكرات را به شكست مي‌كشاند و سرمايه‌گذاري‌هاي دولت باراك اوباما، رئيس جمهور سوريه براي مرحله انتقالي در سوريه را ناكام خواهد گذاشت.
به هر حال به نظر مي رسد تلاش ها براي ايجاد صلح درسوريه 2016، بيش از هر زمان ديگري جدي تر است و شواهد حاكي از آن است كه اگر اتفاق خاصي نيفتد، قبل از شروع فصل پاييز، سرزمين شام بعد از 5 سال، نفس راحتي خواهد كشيد و شهروندان سوري به زندگي نسبتاً آرامي برخواهند گشت.
اينكه امروز در ژنو، چقدر از نقشه راه سوريه عاري از جنگ ترسيم مي شود و چقدر كارها پيش مي رود بسته به رضايت قدرت ها از حداقل امتيازاتي است كه به دست مي آورند. سوريه نزديك به صلح است اگر اتفاق خاصي نيفتد.
*منبع: روزنامه قانون

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید