Performancing Metrics

5 جزیره در اقیانوس آرام ناپدید شد | اتاق خبر
کد خبر: 341875
تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1395 - 23:40
افزایش سطح آب دریا بر اثر تغییرات اقلیمی موجب شده پنج جزیره در جنوب اقیانوس آرام ناپدید شوند.

به گزارش اتاق خبر، تاکنون ادعاهای بسیاری در مورد اثرات منفی تغییرات اقلیمی به خصوص بالا آمدن سطح آب دریاها مطرح شده اما ناپدید شدن ناگهانی پنج جزیره در جنوب اقیانوس آرام شاهد و نشانه عینی خطرات بالقوه تغییرات جوی ناشی از فعالیت‌های انسانی است.

 نتایج مطالعه جدید نشان می‌دهد که پنج جزیره مرجانی با وسعت یک تا پنج هکتار در جزایر سلیمان به دلیل افزایش سطح آب دریا ناپدید شده‌اند. این جزایر زیستگاه انبوهی از پوشش‌های گیاهی گرمسیری بودند که دست کم 300 سال قدمت داشته‌اند.

 علاوه بر ناپدید شدن این پنج جزیره، کارشناسان مشاهده کردند که شش جزیره دیگر با عقب‌نشینی شدید ساحلی مواجه شده‌اند؛ به طور مثال جزیره "نواتامبو" بیش از نیمی از منطقه زیست‌پذیر خود را از دست داده است.

 کارشناسان بر این باورند که تا نیمه این قرن، جزایر دیگر اقیانوس آرام با افزایش سطح آب دریا با پدیده‌ای مشابه با آنچه در جزایر سلیمان رخ داده مواجه خواهند شد.

 در این مطالعه محققان به بررسی تصاویر ماهواره‌ای در فاصله سال‌های 1947 تا 2015 پرداخته تا میزان فرسایش را در 33 جزیره تعیین کنند. مشاهدات حاکی از آن است که امواج نقش حیاتی در ناپدید شدن این جزایر بازی کرده‌اند.

 به گزارش نیچر ورلد نیوز، افزایش سطح آب دریا می‌تواند بسیار خطرناک باشد و آوارگی میلیون‌ها نفر از ساکنان مناطق ساحلی را به دنبال خواهد داشت.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید