Performancing Metrics

راه حل راه‌آهن برای حمایت از واگن سازان | اتاق خبر
کد خبر: 342626
تاریخ انتشار: 26 اردیبهشت 1395 - 13:46
نیاز فوری ناوگان ریلی کشور به خرید و استفاده از واگن‌های جدید و البته دغدغه مهم حمایت از تولیدات ملی واگن سازان داخلی در حالی به هم رسیده‌اند که به نظر می رسد جز با یک رویکرد جامع و استفاده از تمام توانایی‌ها در این حوزه نمی‌توان راه حلی اساسی برای آن پید

اتاق خبر: محوریت یافتن حمل و نقل ریلی در سفرهای داخلی و البته ترانزیت کالا، اولویت مهمی است که دولت یازدهم با حمایت قوانین بالادستی کشور در طول سال‌های گذشته آن را به طور جدی پیگیری کرده و نتیجه آن افزایش قابل توجه طرح‌های زیرساختی برای افزایش نفوذ راه آهن و سیاست‌های حمایتی در این حوزه است.

در کنار افزایش خطوط فعال ریلی، نوسازی واگن‌های مسافرتی و افزایش گزینه‌های انتخابی برای مردم که امیدها برای بالا بردن تعداد مسافران قطار را افزایش داده، دغدغه افزایش نفوذ راه آهن در امور اقتصادی نیز موضوعی است که در صورت فراهم آمدن شرایط مورد نیاز برای آن می‌توان به رسیدن به اهداف بلندمدت در افق 1404 فکر کرد.

در این بین در کنار موضوع تامین مالی برای گسترش نفوذ راه آهن که ناوگان می‌تواند بخش اصلی آن را بسازد بحث حمایت از تولیدکنندگان واگن داخلی که در طول این سال‌ها اقدامات گسترده‌ای برای افزایش توانایی شان صورت گرفته نیز از جمله مسائلی است که باید فکری جدی به حال آن صورت گیرد. موضوعی که به نظر می رسد راه آهن مدیریت آن را به بخش باری سپرده است.

در طول روزهای گذشته صحبت‌هایی مبنی بر عقد قرارداد ساخت 5000 واگن باری با واگن سازان داخلی مطرح شده و سیاست‌های راه آهن نشان از آن دارد که حتی ورود سرمایه گذاران خارجی نیز باید به منظور تامین مالی این طرح هدف گذاری شود. راه آهن اعلام کرده این طرح در راستای داخلی سازی 100درصد واگن باری در کشوربه اجرا در آمده و برنامه ریزی های لازم در این زمینه به گونه ای است که علاوه بر حل مشکل تامین مالی شرکت های داخلی، شرایط برای تولید قطعات و مجموعه هایی که بنا به دلایلی مختلف از جمله نبود تکنولوژِی و عدم صرفه اقتصادی در داخل تولید نمی شدند در انتهای پروژه مهیا شود.

هرچند جزییات مربوط به این قراردادها هنوز منتشر نشده‌اند اما نهایی شدن این طرح نشان از راه حلی کاربردی دارد که از یک سو توان تولیدی واگن سازان داخلی را حفظ می‌کند، از یک سو نیاز شرکت‌های ریلی به واگن‌های جدید را تامین می‌کند و از سوی دیگر به اجرایی شدن اهداف کلان و توسعه‌ای راه آهن در حوزه اقتصادی رنگ حقیقت می بخشد.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید