Performancing Metrics

توسعه صادرات خراسان جنوبی با تکمیل زیرساخت‌ها | اتاق خبر
کد خبر: 346355
تاریخ انتشار: 8 خرداد 1395 - 15:57
خراسان جنوبی یک معبر برای صادرات سایر استان‌ها به شمار می‌رود. با توجه به فعالیت واحدهای صنعتی و محصولات کشاورزی که در خراسان‌جنوبی تولید می‌شود.

به گزارش اتاق خبر، برای توسعه صادرات استان خراسان جنوبی لازم است زیرساخت‌ها تکمیل شود، درحال حاضر وضعیت زیرساختی در خراسان‌های شمالی و رضوی در مقایسه با خراسان جنوبی بسیار بهتر است. اگر جاده‌های این استان تکمیل و دوبانده شود به‌طورقطع می‌تواند بر افزایش صادرات استان خراسان جنوبی اثر مطلوب بگذارد.


 تولید ۱۰۵ تن زعفران در ایران
رییس اتاق بازرگانی استان خراسان جنوبی در پاسخ به این سوال که بازارهای سنتی استان خراسان جنوبی، چه کشورهایی است، می‌گوید: بازار سنتی خراسان جنوبی افغانستان است، اما این استان برای صادرات محصولات کشاورزی مثل زعفران و زرشک بازارهای هدف متنوعی دارد.
محسن احتشام  در پاسخ به این سوال که چرا صادرکننده‌ها نگران از دست دادن بازارهای هدف هستند، می‌افزاید: بسیاری از تولیدکنندگان و صادرکنندگان بازارهای هدف را با وجود تلاش‌های بسیاری که در این زمینه انجام شده، از دست داده‌اند که دلیل اصلی این امر نیز ناشی از مشکلات نقل و انتقال ارز، تحریم‌ها و شرایط بازار هدف بوده است بنابراین در شرایط کنونی برای صادرکنندگان انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت در این مسیر باقی نمانده است.
رییس اتاق بازرگانی استان خراسان جنوبی ادامه می‌دهد: متاسفانه استان خراسان جنوبی باوجود توانمندی‌هایی که در زمینه تولیدات محصولات دارد اما به دلیل بی‌توجهی به بازاریابی بخشی از بازارهای هدف خود را از دست داده است. البته نباید نقش تکمیل نبودن زیرساخت‌های استان در کاهش صادرات را نادیده گرفت.
احتشام با بیان این مطلب که استان خراسان جنوبی به دلیل بعد مسافت توانایی رقابت را در بازارهای جهانی از دست داده است، خاطرنشان می‌کند: به‌عنوان نمونه سال گذشته در زمینه صادرات زعفران حدود ۴۰ درصد در استان افت صادرات را شاهد بوده‌ایم.
رییس اتاق بازرگانی خراسان جنوبی با اشاره به مشکلات صادرکنندگان تاکید می‌کند: یکی از مشکلات صادرکنندگان نبود مشوق‌های صادراتی است، متاسفانه مشوق‌های صادراتی را قطع کردند زیرا هزینه بازاریابی و بازارسازی گران است.


احتشام در پاسخ به این سوال که برای رفع مشکلات صادرکنندگان چه راهکارهایی پیشنهاد می‌کنید، ادامه داد: در مرحله نخست باید مشوق‌های صادراتی برقرار شود، همچنین نرخ سود تسهیلات بانکی کاهش یابد، در سال‌های گذشته نرخ سود تسهیلات بانکی ۱۲درصد بود که متاسفانه به ۲۲درصد افزایش پیدا کرد، امیدواریم این نرخ دوباره به ۱۲ درصد برسد.
رییس اتاق بازرگانی استان خراسان جنوبی اظهار می‌کند: یکی از بازارهای سنتی استان در زمینه محصولات صنعتی، کشورهای آسیای‌میانه است. همچنین بخشی از تولیدات صنعتی و معدنی هم به چین صادر می‌شود. این استان درحوزه محصولات کشاورزی دو محصول استراتژیک زعفران و زرشک را دارد.
وی ادامه می‌دهد: بهترین زعفران دنیا از نظرکیفیت، زعفران قائنات است، سالانه حدود ۱۰۵ تن زعفران در ایران تولید می‌شود که حدود ۲۰درصد آن در خراسان جنوبی تولید می‌شود. خوشبختانه بازار صادرات زعفران در این استان بسیار وسیع است و زعفران به بیش از ۴۰ کشور دنیا مانند کشورهای عربی، کشورهای شرق آسیا، کشورهای اروپایی (اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان، سوئد) صادر می‌شود.
احتشام با اشاره به تولید زرشک اظهار می‌کند: متاسفانه با توجه به اینکه سالانه حدود ۱۴هزار تن زرشک در خراسان جنوبی تولید می‌شود اما این محصول در بازارهای جهانی زیاد شناخته شده نیست اما در این زمینه بازارهای هدف بسیاری مثل کشورهای اروپایی و کشورهای شرق آسیا و استرالیا و کانادا را به‌دست آورده‌ایم.
رییس اتاق بازرگانی استان خراسان جنوبی تاکید می‌کند: اگر از صنعت بسته‌بندی حمایت شود در واقع از محصول نهایی صادراتی حمایت کرده‌ایم. البته صنعت بسته‌بندی کشور به لحاظ تحریم‌ها و تورم در سال‌های گذشته صدمه دیده و نیاز به حمایت ویژه مسئولان دارد چون این صنعت، صنعت زیربنایی و پشتیبانی است. برای رفع مشکلات صنایع بسته‌بندی دولت باید تسهیلات و کمک‌های ویژه در این زمینه ارائه دهد.
وی با اشاره به راه‌اندازی منطقه اقتصادی بیرجند می‌افزاید: در این زمینه اقدامات زیربنایی خوبی اجرا شده و شرایط برای سرمایه‌گذاری و ایجاد کارخانه فراهم است.

 
۷۰درصد صادرات خراسان رضوی از گمرک ماهیرود
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی با بیان اینکه بازار سنتی استان خراسان رضوی از گذشته افغانستان بوده، می‌گوید: سهم صادرات استان به افغانستان سال گذشته ۶۸۶میلیون دلار بوده همچنین در سال گذشته مجموع صادرات کشور به افغانستان ۲ میلیارد و ۵۷۳میلیون دلار بوده است.
مهدی ماهگلی با بیان اینکه ۷۰درصد صادرات استان از طریق گمرک ماهیرود انجام می‌شود، می‌افزاید: از مجموع صادرات استان ۴۵درصد از طریق بازراچه‌های مرزی و ۵۵درصد از طریق گمرکات بوده است.
وی تاکید می‌کند: در سال گذشته هدف سرمایه‌گذاری در صادرات ۱۶۶میلیون دلار تعریف شده بود اما توانستیم میزان سرمایه‌گذاری در استان را بیش از هدف‌گذاری انجام دهیم تا جایی که ارزش سرمایه‌گذاری در استان خراسان جنوبی در سال گذشته به ۱۸۱میلیون دلار رسید.
معاون اموربازرگانی و توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی بیان می‌کند: ۱۰ محصول صادراتی شامل هیدروکربن سبک، هیدروکربن سنگین، سیمان، کاشی و سرامیک، خوراک کامل طیور، گازوئیل، روغن سوخت تقطیری، کود اوره، مرغ منجمد و جوجه می‌شود.


نکته پایانی
به گفته کارشناسان، در استان خراسان‌جنوبی کالاهایی مثل زعفران، زرشک، عناب، فرش دستبافت، سنگ، خشکبار و صنایع‌دستی تولید می‌شود که این کالاها نیازمندحمایت برای ایجاد نشان(برند) هستند و برای اینکه نشان(برند) این محصولات ثبت شود حتما باید در این زمینه هزینه شود؛ اگر حمایت ویژه دولتی انجام شود و صنایع تبدیلی برای بسته‌بندی در استان ایجاد شود به طور قطع زمینه حضور بیشتر در بازارهای کشورهای اروپایی فراهم می‌شود.

منبع: صمت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید