Performancing Metrics

اقدامات متقابل ایران، آمریکایی‌ها را پشیمان می‌کند | اتاق خبر
کد خبر: 347683
تاریخ انتشار: 12 خرداد 1395 - 09:58
بعیدی نژاد:
مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه خصومت ایران و آمریکا با برجام حل نمی‌شود، گفت: اقدامات متقابل ایران، آمریکایی‌ها را پشیمان می‌کند.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایسنا، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت خارجه کشورمان، عصر سه‌شنبه در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان از روند تأثیرات برجام در دانشگاه بوعلی‌سینا، اظهار کرد: برخی چنین تصوری دارند که بحث غنی‌سازی تنها به صورت شکلی بوده است در صورتی‌که مسأله مهم، به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی ایران بود.

وی افزود: کشورهای قدرتمند جهان که خود دارای انرژی و حتی سلاح هسته‌ای هستند، نمی‌توانستند قبول کنند ایران دارای حق غنی‌سازی شده و سپس ناچار شوند ایران را به این شکل بپذیرند، آنها فشار آوردند که ایران از اهداف انقلابی و اسلامی خود دست بکشد تا بتوانند اهداف خود را القا کنند.

بعیدی‌نژاد با اشاره به اهداف اولیه مذاکرات ایران و 5+1 عنوان کرد: از ابتدای مذاکرات تا زمان برجام به رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌ها جزء خواسته‌های تیم مذاکره‌کننده بوده است.

وی بیان کرد: تحریم‌ها برای اعمال فشار و جلوگیری از دستیابی ایران به غنی‌سازی وضع شده بود اما در شرایطی که طرف‌های مقابل غنی‌سازی را می‌پذیرند، تحریم‌ها نیز باید کاملا لغو شود چرا که تحریم‌ها برای جلوگیری از غنی‌سازی وضع شده بود.

حفظ توانایی هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌ها دو پایه اصلی مذاکرات

بعیدی‌نژاد با بیان اینکه حفظ توانایی هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌ها دو پایه اصلی مذاکرات بوده و این از مطالبات جدی تیم مذاکره‌کننده بوده و خواهد بود، خاطرنشان کرد: اینکه گفته شده دیگر بحث‌های اقتصادی مهم نیست و فقط بحث شناسایی هسته‌ای بوده، درست نیست و به طور قطع بحث اقتصادی برای کشور مهم است، برخی تصور دارند برجام تفاهم‌نامه اقتصادی و تجاری است که باید تحولی شگرف در اقتصاد کشور ایجاد کند که این تصور اشتباه است.

وی تصریح کرد: برجام تفاهم‌نامه‌ای درباره مسائل هسته‌ای است که نمی‌توان انتظار داشت برای موانع اقتصادی و تجاری، راه‌حل و راهکار رشد تعریف کند بلکه رشد اقتصادی و خروج از رکود به وسیله مدیریت اقتصادی صحیح در کشور حاصل می‌شود.

بعیدی‌نژاد با بیان اینکه بین دو عنوان «برجام، تفاهم اقتصادی» و «نتایج اقتصادی برجام» تفاوت‌های بسیاری وجود دارد، گفت: رشد اقتصادی ناشی از مدیریت اقتصادی است که می‌توان از فرصت برجام نیز در تحقق این رشد بهره‌ برد و خوشبختانه تمام کشور مصمم به بهره‌گیری از این فرصت‌ است.

روند رو به رشد فروش نفت از دستاوردهای برجام است

وی با اشاره به فروش روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت خام پیش از تحریم‌ها تصریح کرد: در زمان تحریم این میزان به یک میلیون بشکه در روز رسید که افزایش صادرات نفت از یک میلیون بشکه به نقطه قبل از تحریم‌ها را می توان از جمله دستاورد‌های برجام برشمرد.

وی افزود: شرکت ملی نفت ایران براساس تحریم‌ها نمی‌توانست به غیر از پنج کشور ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، هند و چین به سایر کشورها صادرات نفت داشته باشد که آن هم با شرایط محدودی صورت می‌گرفت اما این موضوع با اجرای برجام برطرف شد.

مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران محدود شدن کشتی‌های تجاری برای بارگیری در بنادر ایران را از دیگر آثار تحریم‌های ظالمانه عنوان و اظهار کرد: هر کشتی خارجی که قصد ورود به بنادر ایران را داشت با تحریم‌های اقتصادی مواجه می‌شد، علاوه بر آن کشتی‌های نفتکش ایرانی هم نمی‌توانستند نفت را به کشور‌های هدف صادراتی منتقل کنند چرا که تحریم شده بودند.

کلیه تحریم‌های بانکی علیه ایران لغو شده است

بعیدی‌نژاد با اشاره به اینکه کلیه تحریم‌های بانکی لغو شده است، یادآور شد: سوئیفت از ابتدای اجرای برجام باز شده اما بانک‌های بزرگ به سبب احتیاط از فشارها و ایجاد مشکل از سوی آمریکا برای پیوستن به مسیر ارتباط با ایران کُند عمل می‌کنند اما مذاکرات جدی در این زمینه شکل گرفته است.

وی درباره مشکلات موجود در مسیر ارتباط بانک‌های جهانی با ایران نیز گفت: مسأله ساختاری و بدنیتی آمریکا برای عدم اجرای مفاد برجام در زمینه مسائل بانکی وجود دارد اما باید با اعمال فشار و تأکید بر اجرای صریح برجام، بتوانیم این حقوق را دریافت کنیم.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اعلام کرد: ارتباط ساختار بانک‌های بین‌المللی با ایران مطالبه جدی ایران از آمریکاست و باید آنچه در برجام نوشته شده کامل اجرا شود، در غیر این صورت چنانچه به نقطه‌ای برسیم که احساس کنیم برخی از این تحریم‌ها و محدودیت‌ها به سبب فشار موجود برخی کشورها برداشته نمی‌شود اقدام متقابل انجام خواهیم داد که اگر چنین شود آمریکایی‌ها از اقدامات خود پشیمان خواهند شد.

انتخاب‌های متعددی در برابر بدعهدی طرف مقابل، پیش روی ماست

بعیدی‌نژاد با تأکید بر انتخاب‌های متعدد پیش‌روی ایران در برابر بدعهدی طرف مقابل تصریح کرد: بر خلاف تصور عده‌ای، ایران در برابر آمریکا انتخاب‌های مختلفی دارد و اگر امروز طر‌فهای مقابل به برجام پایبند هستند به علت عملکرد، ظرفیت و پتانسیل کشور ماست.

وی با بیان اینکه قرار نیست هر چه در کتاب فیزیک هسته‌ای نوشته شده آن را اجرا کنیم، گفت: ایران برنامه‌ای برای بازفرآوری نداشته و ندارد، این مسأله به برنامه‌ها و امکانات ویژه‌ای نیاز دارد، از سوی دیگر کشور برنامه هسته‌ای داشته و بدون برنامه نباید عرصه‌های علمی هسته‌ای را آزمایش کرد چرا که هر اقدام صنعت هسته‌ای کشور باید هدف مشخصی داشته و در جهت اهداف کشور باشد.

مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به محدود بودن تشریح شرایط مذاکرات در دوره‌های قبلی عنوان کرد: هر دوره از مذاکرات شرایط و ویژگی‌هایی دارد که باید مورد احترام باشد، مردم ایران 12 سال پایداری و مقاومت کردند و این نشان از ادای احترام مردم به شرایط تیم‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای و پایبندی به اصول انقلاب و اسلام است.

هیچ مذاکره‌ای درخصوص بهبود روابط ایران و آمریکا صورت نگرفته است

وی در پاسخ به این سوال که برجام بستر مناسبی برای بهبود روابط ایران و آمریکا فراهم کرد، سیاست دولت در ارتباط با آمریکا چه خواهد بود و آیا فقط در زمینه هسته‌ای ارتباط با آمریکا شکل می‌گیرد نیز گفت: برخی بر این باورند که ایران به دنبال ترمیم رابطه با آمریکاست در حالیکه از ابتدای مذاکرات تنها بر روی مسأله هسته‌ای تاکید داشته‌ایم و درباره موضوعات دیگر از جمله بهبود روابط با آمریکا هیچ مذاکره‌ای صورت نگرفته است چرا که خصومت‌ها با آمریکا پابرجاست و در مسائل بسیاری با آمریکا اختلافات عمیقی وجود دارد.

بعیدی‌نژاد ادامه داد: به هیچ وجه در این مذاکرات به دنبال رابطه با آمریکا نبوده‌ایم و ما آمریکا را رئیس جهان نمی‌دانیم اما مسأله ما در مذاکرات، تنها برخورداری از غنی‌سازی نبود بلکه مسأله به رسمیت شناختن اجرای این حق بود چرا که آنها مدعی بودند ایران نباید غنی‌سازی داشته باشد در حالیکه انتظار می‌رفت طرف مقابل به تصمیم ملت ایران برای انجام غنی‌سازی احترام بگذارد.

وی درخصوص فروش آب سنگین اراک به روسیه و آمریکا نیز پاسخ داد: ایران دارای دو مرکز آب سنگین در اراک است که یک مرکز نیروگاه تحقیقاتی آب سنگین و دیگری کارخانه تولید آب سنگین است که کارخانه تولید آب سنگین در حال فعالیت بوده و آب سنگین بسیار با کیفیتی تولید می‌کند در حالیکه کشورهای 5+1 درصدد تعطیلی این کارخانه بودند اما با عدم موافقت ما، خوشبختانه این کارخانه در حال فعالیت بوده و آب سنگین تولیدی صادر نیز می‌شود.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه دونالد ترامپ نامزد ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرده است در صورت موفقیت در انتخابات برجام را پاره خواهد کرد، نیز گفت: این اقدامی است که در هر کشوری می‌تواند رخ دهد اما برجام، تفاهمی با شخص اوباما یا شخص پوتین نیست بلکه ما با دولت‌های این کشورها تفاهم داشته‌ایم نه با افراد.

مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد: این حرف‌ها تنها جنبه تبلیغات انتخاباتی داشته و نباید جدی گرفته شود، ترامپ نمی‌تواند برجام را کنار بگذارد چرا که نقض تعهد آمریکا محسوب می‌شود و در این صورت آمریکا با مخالفت‌های جامعه جهانی و کشورهایی همچون چین، روسیه و جامعه اروپایی روبرو خواهد شد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید