Performancing Metrics

تمرکز شبکه‌های ماهواره‌ای بر نمایش «بیگانه» | اتاق خبر
کد خبر: 348844
تاریخ انتشار: 17 خرداد 1395 - 14:44
طبیعی است اگر شبکه های خارجی بخواهند بر روی یک اتفاق تئاتری تمرکز کنند، «بیگانه» مستعد این کنجکاوی است.

به گزارش اتاق خبر، مسعود دلخواه کارگردان نمایش «بیگانه» ؛ در رابطه با استقبال مردم از نمایشش گفت: از استقبال داخل ایران مطلع هستم؛ تماشاگران، هنرمندان، منتقدین بازخورد خوبی نسبت به کار نشان دادند اما راجع به منابع خارجی اطلاعی ندارم.

 
دلخواه در خصوص پیش بینی‌اش از انتشار خبر «بیگانه» کامو و اجرایش برای اولین بار در ایران در سراسر دنیا، عنوان کرد: ما برای اطلاع‌رسانی خارج از ایران فرصت نکرده ایم که اقدامی کنیم و فکر می کنم این چند نقدی که اخیرا نوشته شده، آغازی است بر اینکه خبر استقبال و یا موفقیت این اجرا گسترده‌تر شود ولی ما خودمان هر جا که می رویم تعریف هایی را از سمت تماشاگرانی که کار را دیده اند، شنیده‌ایم که همه اینها مایه دلگرمی ماست.
 
وی در همین رابطه ادامه داد: در خارج از ایران ما هنوز اقدامی نکرده ایم و خبر خاصی را هم نشنیده ایم. فقط برخی شبکه های ماهواره ای همانند اخبار دیگر در رابطه با اجرا اطلاع رسانی کرده اند و خوب طبیعی است؛ چون کنجکاو هستند که بدانند پیرامون فضاهای هنری ما چه می گذرد و مسلم است اگر بخواهند روی یک اتفاق تئاتری تمرکز کنند؛ اجرای «بیگانه» مستعد چنین تمرکزی است.
 
این کارگردان به بازخوردهای منتقدین اشاره کرد و گفت: مسئله طراحی صحنه و نور در این نمایش برای اینکه لوکیشن‌های متعدد را نشان بدهیم، بسیار پیچیده بود که در نهایت با یک روش مینی‌مالیستی همه را در دکور ثابت جا دادیم و فقط با یکسری نور و افکت شاهد تغییر لوکیشن هستیم.
 
وی افزود: در برخی نقدها به قوی بودن بازی‌ها اشاره شده است که خب همانطور که می دانید ما از ترکیب بازیگران آماتور و حرفه ای استفاده کرده ایم. در کل نقدهایی که پیرامون اجرا نوشته شده است به طراحی صحنه، صدا، موسیقی اشاره کردند و بازتابی که از سوی هنرمندانی که برای دیدن اجرا آمده اند، گرفتیم بسیار مثبت بود.
 
دلخواه ادامه داد: به واقع احساس می کنیم زحمات چند ماهه و تلاش چند باره ای که روی دراماتورژی صورت گرفته است؛ به بار نشسته. بالغ بر 7 بار این دراماتورژی بازنویسی شده است و هر بار که بازنویسی می کردم و متن جدیدی را برای بازیگرانم می آوردم و بهشان می گفتم این متن آخرین ورژن است اما ورژن آخر نیست.
 
استاد  تئاتر دانشکده هنر و معماری در رابطه با مینی مال شدن اجراهای نمایش نیز اظهار کرد: اگر نمایش واقعا خوب باشد مردم ما می‌نشینند و کار را می بینند. باید بگویم در همین نقدهایی که راجع به "بیگانه" نوشته شده است، به زمان اجرا نیز اشاره شده که اوایل 2 ساعت و در حال حاضر به 1 ساعت و 45 دقیقه تقلیل پیدا کرده است. ولی تماشاگر با وجود شرایط نا مناسب این سختی را تحمل می کند و تا آخر با نمایش همراهی می کند.
 
دلخواه در رابطه با اینکه بخشی از اجرای خود را در ماه رمضان به روی صحنه خواهد برد، بیان کرد: ساعت شروع نمایش «بیگانه» 9 شب  است و چون بخشی از نمایش در ماه رمضان اجرا می شود، ما این زمان را مناسب دیدیم که درست بعد از اذان است.
 
وی از تاثیر ماه رمضان بر روی اجراهای نمایشی گفت: در این ماه بیشتر مردم دوست دارند که بعد از افطار از خانه بیرون بروند و برای همین بسیاری از اجراها بعد از وقت افطار است و حتی سینماها هم تا ساعت سه بامداد باز هستند. در نتیجه ماه رمضان تاثیر منفی نمی تواند بر روی اجراها داشته باشد.
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید