Performancing Metrics

تشخیص نشت گاز متان از فضا | اتاق خبر
کد خبر: 351920
تاریخ انتشار: 27 خرداد 1395 - 19:37
ناسا میزان اولین مورد نشت گاز متان در زمین را با استفاده از یک ماهواره مستقر در مدار زمین اندازه گیری کرد.

اتاق خبر - از ساینس، در ماه اکتبر سال 2015 میلادی یک کارخانه تولید گاز متان در دره الیسو دچار نقص فنی شد و بیش از 100 هزار تن گاز متان به اتمسفر زمین وارد شد.
ناسا به عنوان بخشی از تحقیقات خود در رابطه با این فاجعه، از ماهواره EO-1 که در سال 2000 میلادی به منظور آزمایش عملکرد یک طیف سنج جدید و منحصر به فرد، موسوم به Hyprion برای مدت یک سال به مدار زمین ارسال شده و پس از انجام ماموریت در مدار باقی مانده بود، استفاده کرد. ناسا دوربین ماهواره EO-1 را به سوی کارخانه دره الیسو نشانه رفت و طیف سنج Hyperio توانست طی سه مرتبه عبور از بالای محدوده موردنظر در طول زمستان گذشته، میزان نشت گاز متان از کارخانه را تشخیص دهد. این اطلاعات توسط اطلاعات دریافتی از هواپیمای ER-2 که حامل یک طیف سنج مادون قرمز اختصاصی برای عکسبرداری هوایی از زمین است، تایید شد.
با توجه به این که گاز متان قادر است تشعشعات رادیواکتیو را به دام اندازد، تجمع بیش از حد این گاز گلخانه ای در اتمسفر می تواند منجر به خسارات زیادی شود. به عبارت دیگر وجود این گاز در اتمسفر زمین در مقادیر مساوی با گاز دی اکسید کربن، مضرات بسیار بیشتری را نسبت به CO2 به دنبال دارد و تمام منابع تولید آن باید تحت نظارت جدی قرار گیرند.
در حال حاضر آمار دقیقی از میزان گاز متان تولید شده توسط انسان در دست نیست، اما انتظار می رود با استفاده از تجهیزات و ابزارهای جدید، امکان ارزیابی و اطلاع دقیق از میزان تولید این گاز گلخانه ای که اکنون به عنوان یک عامل ناشناخته در گرمایش زمین کارساز است، برای محققان فراهم شود.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید