Performancing Metrics

معوقات بانکی سد راه ادغام بانک ها | اتاق خبر
کد خبر: 352410
تاریخ انتشار: 29 خرداد 1395 - 13:42
مدیرعامل سابق بانک صادرات در گفت و گو با اتاق خبر اعلام کرد
ادغام بانک های خصوصی با یکدیگر می تواند باعث ایجاد منابع سرمایه ای بزرگی برای این بانک ها شود

اتاق خبر- گروه اقتصادی: مدیرعامل سابق بانک صادرات در مورد طرح بانک مرکزی برای ادغام بانک ها در ایران این اقدام را برای افزایش سرمایه بانک های خصوصی دانست.

احمد حاتمی یزد مدیر عامل سابق بانک صادرات و کارشناس مسائل بانکی در گفت و گویی با اتاق خبر درباره ادغام بانک ها با یکدیگر گفت: این اقدام در صورتی که از سوی بانک مرکزی انجام شود هدف آن ادغام بانک های ضعیف خصوصی با یکدیگر خواهد بود و نتیجه آن بهبود تراز مالی این بانک ها و روابط با مشتریان خواهد بود.

حاتمی یزد افزود: وضعیت بانک های دولتی از نظر منابع مالی بسیار مساعد است و خطر ورشکستگی آنها را تهدید نمی کند.  در حقیقت این بانک های خصوصی هستند که با مسائل و مشکلاتی مانند ورشکستگی و تراز مالی منفی انها را تهدید می کند.  

مدیر عامل سابق بانک صادرات با انتقاد از وجود موسسات مالی و اعتباری در کشور و ذکر مثال هایی از خسارت های موسسات غیر مجاز به مردم گفت: این موسسات شرایط بسیار وحشتناکی را برای اقتصاد کشور به وجود آورده اند و باعث بروز مشکلات بسیاری برای مردم می شوند. اما بانک مرکزی فاقد قدرت سیاسی لازم برای بازداشتن فعالیت این موسسات مالی است و قادر به اجرای قوانین در مورد آنها نیست.  در صورت ادامه کار این موسسات میلیون ها نفر سپرده های خود را از دست خواهند داد و باعث بروز مشکلات جبران ناپذیری برای اقتصاد کشور خواهد شد.

این کارشناس مسائل بانکی گفت: علیرغم اینکه این موسسات علاقه ای به ادغام با یکدیگر ندارند امکان این کار برای این موسسات مالی وجود دارد. اما به دلیل اینکه این موسسات وضعیت بسیار بدی از نظر مالی دارند و ضوابط حاکم بر آنها از نظر مدیریتی باعث شده است که صلاحیتی برای تبدیل شدن به بانک نداشته باشند. شاهد اثبات این ادعا عملکرد بانک های به وجود آمده از ادغام این موسسات است که وضعیت خوبی ندارند.

وی تاثیر ادغام بانک های خصوصی بر اقتصاد کشور را افزایش سرمایه این بانک ها دانست و ادامه داد: این افزایش سرمایه امکان جذب سپرده بیشتر و ارائه تسهیلات را به مشتریان را فراهم می کند و کاهش هزینه ها به دلیل کاهش نیروی انسانی را به همراه دارد. ضمن اینکه می توان از ارتباط این بانک ها با بانک های خارجی نیز به عنوان نقطه قوت دیگری برای ادغام بانک های خصوصی نام برد.

حاتمی یزد گفت: مشکل برزگی که با ادغام بانک های خصوصی به وجود می آید بحث معوقات بانکی است که باعث شده برخی از این بانک ها تازه تاسیس با مشکل مواجه شوند. در صورتی که این معوقات بانکی کلان پس داده نشود باعث ورشکستگی بانک و به عبارت دیگر سوختن سرمایه های مردم خواهد شد.

94105ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید