Performancing Metrics

کاهش 56 درصدی شاخص تاب‌آوری اقتصاد ایران | اتاق خبر
کد خبر: 353564
تاریخ انتشار: 1 تیر 1395 - 21:36
نتایج یک تحقیق علمی نشان می‌دهد که تاب‌آوری اقتصاد ایران در سال های ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۱ به طور دقیق ۵۵.۸۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

اتاق خبر: سید محسن طباطبایی مزدآبادی، دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران ، تاب آوری اقتصاد ایران مفهوم تقریبا نزدیکی با الگوی اقتصاد مقاومتی دارد.

وی در تببین مفهوم تاب آوری اقتصادی گفت: در تعاریف رسمی، تاب‌آوری اقتصادی به صورت توانایی سیاستی یک اقتصاد برای مقاومت و بازیابی از اثرات شوک برون‌زا تعریف شده است.

استاد دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اینکه در پژوهش حاصر چهار عامل پایداری اقتصادکلان، کارایی بازاردر اقتصاد خرد، حکمرانی خوب و توسعه اجتماعی و زیست محیطی  مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: اما متاسفانه آمارها نشان می دهد که وضعیت اقتصادی ایران طی سال های ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۱ در این شاخص‌ها رو به ضعف بوده است و به تبع می توان گفت همین عامل نیز باعث شده تا فشارهای اقتصادی دشمن در جنگ اقتصادی در معیشت اقتصادی مردم اثر داشته باشد.

وی با بیان اینکه امروز تقویت  تاب‌آوری اقتصادی در اغلب کشورهای توسعه یافته در دستور کار قرار گرفته است، افزود: یافته های این پژوهش نشان می‌دهد که پایداری اقتصاد کلان از ۰.۸۲ در سال 1375 به ۰.۴۱ در سال 1391 رسیده است، کارایی بازارها در اقتصاد خرد از ۰.۵۶ به ۰.۱۴ و توسعه اجتماعی و زیست محیطی از ۰.۴۶ به ۰.۶۶ رسیده است که در مجموع شاخص تاب آوری اقتصادی از ۰.۶۸ در ابتدای بازه بررسی به ۰.۳۰ درصد در سال 1391 رسیده است.

مدرس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران با بیان اینکه این تحقیق می تواند پاسخ دهد که چرا ایران در دو دهه گذشته دچار نوسانات شدید در تولید ناخالص داخلی شده است، افزود: وقتی به تاکیدات موکد مقام معظم رهبری در زمینه اجرایی سازی الگوی اقتصاد مقاومتی نگاه می کنیم در می‌یابیم که پاسخ های ارائه شده در این الگو کاملا مطابق با ضعف‌ها و چالش‌های اقتصاد ایران است و به عبارت دقیق اقتصاد مقاومتی مرهم زخم های اقتصاد ایران است.

این تحقیق با عنوان «برآورد شاخص تاب آوری اقتصادی در ایران و ارائه راهکارهای بهبود» به همت حسن لاجوردی (دکترای اقتصاد سنجی دانشگاه سمنان)، اسماعیل ابونوری (استاد تمام اقتصاد سنجی و آمار اجتماعی دانشگاه سمنان و زهره بشارتی راد (دکتری مهندسی صنایع و سیستم ها) تهیه و در اولین همایش بین المللی اقتصاد شهری ارائه شده است. علاقه مندان برای اطلاع از جزئیات پژوهش یاد شده و نحوه محاسبات علمی می‌توانند به سایت انجمن علمی اقتصاد شهری ایران به نشانی www.iuea.ir مراجعه کنند.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید