Performancing Metrics

روز هایی نزدیک به خاموشی | اتاق خبر
کد خبر: 354478
تاریخ انتشار: 6 تیر 1395 - 03:35
افزایش روزانه پیک مصرف برق، کشور را به بحران خاموشی در فصل تابستان که به گفته مسوولان خیلی دور از ذهن نیست نزدیک می کند.

اتاق خبر: بر اساس گفته‌های عالی‌ترین مقام وزارت نیرو در تابستان امسال ۲ هزار مگاوات میزان مصرف برق بیش‌از میزان تولید خواهد بود لذا پیش‌بینی‌شده که امسال بعد از ۱۴ سال نداشتن خاموشی، کشور دچار این بحران شود.

طبق اعلام توانیر اوج مصرف برق در هفته منتهی به ۴ تیرماه، ۴۵۹۳۴ مگاوات بود که در روز اول تیرماه به ثبت رسید که نسبت به هفته پیش از آن، ۳۸۴ مگاوات افزایش نشان می دهد.

با این حال این رقم در مقایسه با روز مشابه سال قبل، ۱۷۳۱ مگاوات کمتر است که دلیل آن پایین بودن دمای هوا نسبت به سال قبل ارزیابی می شود همچنین اوج مصرف برق از روز شنبه هفته گذشته، با ۴۴ هزار و ۵۴۶ مگاوات آغاز شد و درروز یکشنبه به ۴۵۴۰۵ مگاوات افزایش یافت.

این روند افزایشی تا روز سه شنبه ادامه یافت و به رقم ۴۵۹۳۴ مگاوات رسید. با این حال از روز چهارشنبه این روند با اندکی کاهش به ۴۵۷۸۵ مگاوات رسید.

در روزهای پایانی هفته نیز به دلیل کاهش بار مصرف برق در دستگاه های خدمات رسان دولتی و خصوصی و برخی صنایع، روند کاهش مصرف برق ادامه یافت و روی رقم ۴۳ هزار و ۱۳۱ مگاوات در روز جمعه متوقف ماند.

طبق آمارهای موجود از مجموع برق تولیدشده در کشور تا ۳۳.۷ درصد در بخش خانگی، ۳۱.۵ درصد در بخش صنعت، ۹.۴ عمومی، ۱۶.۱ درصد در بخش کشاورزی، ۲.۱ درصد بخش روشنایی معابر و ۷.۳ درصد در بخش تجاری استفاده می‌شود که می‌توان با بازنگری قوانین، فرهنگ سازی، اصلاح قیمت، استفاده از تجهیزات کم مصرف وضعیت موجود را در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی تغییر داد.

بخش خانگی ۷۷۷ میلیارد و ۹۲۶ میلیون کیلووات ساعت از مصرف را به خود اختصاص داده است. روشنایی خانه‌ها نیز سالانه ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند که تولید این مقدار برق معادل ۲۰ میلیون بشکه نفت خام است.

آنچه‌که که به طور مداوم از سوی مسوولان وزارت نیرو مطرح می‌شود این است که کنترل مصرف برق در تابستان امسال وابسته به نوع الگوی رفتاری مصرف کنندگان است و از آنجا که طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته میزان مصرف برق در سال جاری به بیش از ۵۲ هزار مگاوات خواهد رسید، تنها مدیریت مصرف است که می‌تواند سامان بخش این وضعیت باشد.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید