Performancing Metrics

وضعیت کودکان سومالیایی نگران کننده است | اتاق خبر
کد خبر: 355745
تاریخ انتشار: 10 تیر 1395 - 02:57
یونیسف:
صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) وابسته به سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرد: وضعیت کودکان سومالیایی نگران کننده است و باید احقاق حقوق آنها در اولویت باشد.

اتاق خبر - به گزارش خبرگزاری شین هوآ از موگادیشو، «جرمی هاپکینز» نماینده صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در سومالی در این بیانیه تصریح کرده که در کشور سومالی قوانین حقوق بشر در رابطه با کودکان سومالیایی باید در اولویت اجرا باشد.
«هاپکینز» افزود: این کودکان غالبا در مناطق روستایی و یا کمپ های با شرایط نامساعد ساکن هستند و نیازمند کمک های خاص می باشند.
صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) با بیان اینکه 'کودکان سومالیایی شایسته فرصت های آموزشی و بهداشتی هستند و این کودکان نباید مورد سو استفاده افراد مسلح قرار گیرند' از همه گروه های فعال در سومالی خواسته تا برای رسیدگی فوری به کودکان سومالیایی تمام تلاش خود را انجام دهند.
در بخش دیگری از این بیاینه اقدام دولت سومالی در به رسمیت شناختن کنوانسیون حقوق کودکان سازمان ملل و تعهد به اجرای آن، مورد حمایت قرار گرفته است.
این در حالی است که گروه تروریستی الشباب وابسته به داعش به کودک ربایی از مدارس و اعزام آنها به اردوگاه های آموزشی برای استفاده در جنگ های داخلی در سومالی معروف هستند، اما به نظر می رسد حتی کودکانی که موفق به فرار از چنین گروه هایی شده اند در بازگشت به زندگی عادی امنیت ندارند.
به گزارش منابع آگاه، کودکانی که در بازداشتگاه های دولتی موگادیشو پایتخت کشور آفریقایی سومالی نگه داشته می شدند و از آنها برای فعالیت های جاسوسی استفاده می شد، در اواخر سال 2015، پس از سالها تلاش مقام های سازمان ملل متحد و حقوق بشر، این کودکان به مراکز توانبخشی انتقال داده شدند؛ مراکزی که ارتباط آنها با عوامل جاسوسی قطع می شد.
در همین خصوص روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» نوشت: سازمان ملی اطلاعات جاسوسی و امنیتی (NISA) سومالی از کودکان به عنوان «طعمه» استفاده می کرد. آنها به مناطق خطرناکی اعزام می شدند که مخفیگاه تروریست های الشباب بود و مجبور می شدند همرزم های قدیمی خود را شناسایی کند. در بسیاری از مواقع چهره آنها پوشانده نمی شد، هر چند که جاسوسان اصلی چهره خود را پنهان می کردند.
از کودکان همچنین در عملیات گردآوری اطلاعات استفاده و گاه از آنها خواسته شده یونیفرم های سازمان اطلاعات جاسوسی و امنیت سومالی را بپوشند.
به گفته این کودکان، در صورتی که آنها از همکاری خودداری می کردند، تهدید می شدند و والدینشان حتی از مکان آنها بی اطلاع بودند؛ بسیاری از این کودکان کشته شده اند و یکی از آنها در بازداشتگاه خود را به دار آویخته است.
چنین سوء استفاده ای از کودکان در سومالی در حالی انجام شده که به گفته بسیاری از مقام های کنونی و سابق آمریکا، دولت آمریکا سالها با کمک های مالی و آموزشی خود از سازمان اطلاعات سومالی حمایت کرده است و این در حالیست که چنین استفاده ای از این کودکان با قوانین بین المللی مغایرت دارد.
کنگره آمریکا در سال 2008 قانون جلوگیری از استفاده از سربازان کودک (CSPA) را تصویب کرد که جلوگیری از کمک به کشورهایی را هدف قرار می داد که کودکان را استخدام و از آنها استفاده می کنند.
صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) بیش از 300 مورد استفاده از کودکان به عنوان سرباز توسط ارتش سومالی را در سال 2015 به ثبت رساند.
با این حال آمریکا امسال به بهانه منافع ملی، 330 میلیون دلار به سومالی کمک مالی کرد که بخش اعظم آن به حوزه امنیتی اختصاص داده شده است.
رئیس سازمان اطلاعات سومالی استفاده از کودکان را در اهداف جاسوسی تکذیب و ادعا کرده که عده ای از کودکانی که در بازداشت هستند، بطور داوطلبانه در ماموریت های جاسوسی شرکت می کنند و اطلاعات مهمی را ارائه داده اند که به نیروهای اطلاعاتی این کشور در جلوگیری از حملات آینده کمک کرده است.
هر چند جزییات عملیات سیا در سومالی فاش نشده است اما مقامات موگادیشو می گویند که سازمان اطلاعات و امنیت کشورشان همکاری نزدیکی با سیا دارد.
یکی از مقام های ارشد سومالی که خواست نامش فاش نشود، در این زمینه گفت: فعالیتی نیست که سازمان ملی اطلاعات جاسوسی و امنیتی سومالی انجام دهد و سیا از آن مطلع نباشد.
یکی از مقام های امنیتی سومالی نیز تایید کرده که سازمان اطلاعات و امنیت کشورش «صدها کودک را در بازداشت گاه های خود نگه می دارد و از آنها به عنوان یک دارایی اطلاعاتی استفاده می کند.
چندی پیش نیز خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که تعدادی از شرکت های خصوصی نظامی انگلیس، برای کار در پایگاه های آمریکایی در عراق سربازان کودک را با هدف شرکت در عملیات نظامی در آفریقا استخدام کرده اند.
به گزارش ایرنا، سومالی از سال 1991 پس از سرنگونی دولت «محمد زیادباره» رئیس جمهوری وقت این کشور تاکنون به رغم داشتن دولتی شناخته شده توسط سازمان‌های بین‌المللی در شهر بایدوا، فاقد دولت ملی تاثیرگذار بوده ‌است.
این سازمان یا دولت که با نام «دولت انتقالی ملی» خوانده می‌شود تنها کنترل بایدوا را در اختیار دارد و از نظر بیشتر مردم سومالی از وجاهت قانونی برخوردار نیست و بقیه نقاط این کشور واقع در شاخ آفریقا در کنترل گروه های تروریستی چون الشباب و گروه های محلی و قبیله ای است.

ایرنا

94110

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید