Performancing Metrics

برگزیت و تدابیر پیش‌دستانه آسیا | اتاق خبر
کد خبر: 357347
تاریخ انتشار: 16 تیر 1395 - 13:14
اگرچه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با آثار و تبعات فراوانی در زمینه های سیاسی و اقتصادی برای این کشور همراه بود اما نباید تاثیر آن را روی اقتصادهای بزرگ آسیا نادیده گرفت.

اتاق خبر - برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) در روزهای گذشته تبعات منفی خود را بر روی اقتصادهای مختلف دنیا از جمله در آسیا نشان داد و باعث شد تا بانک های مرکزی و دولت های منطقه از چین گرفته تا ژاپن و کره جنوبی تدابیر پیش‌دستانه اتخاذ کنند.
هر سه کشور اقدام به تزریق پول به بازار کرده اند و به غیر از این با برگزاری نشست های راهبردی میان بانک ها و دولت ها؛ تلاش ها برای تثبیت ارزش سهام و ارز این کشورها نیز بیشتر شده است.
روزنامه گلوبال تایمز چین در گزارشی آورده است که «برگزیت» در واقع نتیجه همه پرسی در انگلیس بود که شاید کمتر کسی فکر می کند به واقعیت مبدل شود.
با این حال نباید از این غافل شد که برگزیت در واقع یک رویداد ژئوپلتیک است که با شکل گیری آن شکافی در دیواره نه چندان مستحکم امروز اتحادیه اروپا وارد شد.
همین موضوع بود که جهان را شگفت زده و بازارهای سهام و ارزهای ملی کشورها را دستخوش تغییرات کرد و اتحادیه اروپا را بیشتر از همه در بهت فرو برد.
امروز در نشست های مختلف دنیا از اجلاس تابستانی داووس در چین گرفته تا نشست وزیران دارایی و امور اقتصادی و بانک های مرکزی به همراه نمایندگان دولت ها، همه در حال گفت وگو در باره اتفاقی هستند که برای انگلیس رخ داده است.
در چین اجلاس تابستانی داووس این بار در شرایطی برگزار شد که بیشتر سخنرانان محور سخنان خود را بر روی این موضوع معطوف کرده بودند.
«لی کچیانگ» نخست وزیر چین در آیین گشایش این اجلاس گفت که برای از بین بردن آثار منفی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به یک تلاش و همکاری جهانی نیاز است.
نماینده کره جنوبی نیز در این گردهمایی اقتصادی، خواستار آن شده که جهان برای مقابله با این پدیده ناخوشایند دست به دست یکدیگر داده و راهکارهایی بیابد.
چینی ها اعلام کردند که با چالش های جدی روبرو هستند اما «لی کچیانگ» نخست وزیر چین تاکید کرد کشورش با این چالش با قدرت روبرو خواهد شد.
وی تصریح کرد که نمی توان تبعات منفی برگزیت بر اقتصاد چین و دیگر کشورها را نادیده گرفت اما این به معنای ناتوانی این کشورها حتی چین برای مقابله با آن نیست.
اکنون این نگرانی وجود دارد که این آثار منفی تا چه زمانی ادامه خواهد یافت و برای رویارویی با برگزیت کشورها چه تدابیری باید اتخاذ کنند.
در چین اخبار دریافتی حاکی است که مردم به بانک ها هجوم برده اند تا هر چه می توانند ارزهای بیشتری از یورو، پوند و دلار خریداری کنند.
ارزش پوند انگلیس که تا چند روز قبل نزدیک 9.58 یوان بود اکنون با هر پوند در برابر 8.55 یوان مبادله می شود.
از سوی دیگر نشریه چینی می نویسد که در حال حاضر اروپا دچار دو دستگی شده است. این حادثه باعث شده تا کشورهای این اتحادیه انسجام خود را در باره سیاست های مالی، پولی، سرمایه گذاری، تجارت، امور مالی، بانکی و حتی مسائل ارزشی و فرهنگی از دست بدهند.
موسسه تحلیلی «آنبانگ» پکن نیز در گزارشی اعلام کرده که برگزیت نشان داد دنیا همیشه در حال تحول است و انتظار می رود باز هم اتفاقات غیرمنتظره در جهان رخ دهد اما برای کشورهایی مانند چین اگر قرار است از این تحولات جلوگیری شود، نیازمند تدابیر و راهکارهای موثر همراه با آینده نگری است.
گلوبال تایمز چین از برگزیت با عنوان جابجایی وسیع با تکان های شدید سیاسی و اقتصادی در جهان یاد کرده است که می تواند پس لرزه های سختی به دنبال داشته باشد.
چین بر این باور است که با توجه به شرایط شکل گرفته، اروپا اکنون بیش از آنکه در اندیشه یکپارچگی خود باشد باید به مسئله تثبیت شرایط در منطقه یورو توجه کند.
نشریه چینی تصریح می کند که روابط آسیا، اروپا، آمریکا و اصولا مناسبات بین بسیاری از اتحادیه ها به دلیل بروز برگزیت و تاثیرات مالی، ارزی و بانکی و آثار سیاسی آن باید میان کشورها مورد بحث و رایزنی گسترده قرار گیرد تا بتوان بهترین راهکارها را برای برون رفت از این وضعیت یافت.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید