Performancing Metrics

جزئیات محرومیت‌زدایی در منطقه قلعه گنج | اتاق خبر
کد خبر: 360907
تاریخ انتشار: 2 مرداد 1395 - 19:49
شهرستان قلعه گنج به عنوان محروم ترین منطقه کشور با مشکلات زیادی روبرو است. اما از حدود یکسال پیش طرح های عمرانی برای توانمندسازی مردم آغاز شده است.

اتاق خبر: منطقه قلعه گنج یکی از محروم ترین مناطق کشور به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر با مشکلات زیادی روبرو بوده و از کمترین امکانات زندگی محروم بوده است. ساکنان این منطقه که عمدتا کشاورز هستند در کپر سکونت دارند و خشکسالی و گرمای شدید هوا باعث شده که زندگی در این منطقه بسیار سخت باشد.

از سوی دیگر خشک شدن تالاب جازموریان به عنوان یکی از منابع آبادانی این منطقه در سال‌های گذشته، زیان‌های زیادی را به کشاورزی و دامداری آنها وارد کرده است؛ بطوریکه بخشی از نخلستان‌ها خشک شده و مردم با کمبود آب آشامیدنی روبر هستند و باید کیلومترها راه را برای به دست آوردن آب طی کنند.

همچنین خشک شدن تالاب جازموریان باعث ایجاد ریزگردها و ماسه های روان در ۲۰۰ روستای منطقه شده که همین امر هم سلامتی ساکنان را با خطر مواجه کرده است. نبود پزشک متخصص در تنها بیمارستان منطقه که به تازگی ساخته شده است هم از دیگر مشکلاتی است که ساکنان این منطقه با آن روبرو هستند. همچنین پزشکان عمومی این بیمارستان هم از ۵ ماه گذشته تاکنون حقوقی را دریافت نکرده‌اند که این موضوع آینده کاری این بیمارستان را با مخاطره مواجه می کند.

اما از حدود یک سال پیش بنیاد مستضعفان به دنبال وظیفه ذاتی خود به دنبال ایجاد طرح‌ایی برای محرومیت زدایی از این شهرستان بوده است تا این منطقه که وسعت ۱۰ هزار و ۴۴۰ کیلومتر با ۷۶ هزار نفر جمعیت دارد به سوی توسعه گام بردارد.

بنابراین شهرستان قلعه‌گنج به عنوان شهر نمونه اقتصاد مقاومتی معرفی شد و اقدامات عمرانی در آن آغاز شده است. هرچند که محرومیت در این منطقه بسیار زیاد است اما در همین مدت محدود هم می‌توان تغییرات و امید را در میان مردم مشاهده کرد. در این بین مسئولان بنیاد مستضعفان امیدوارند که با توانمندسازی مردم و محرومیت زدایی از تمام روستاهای منطقه در سال‌های آینده از این روستاها بروند.

در واقع این منطقه به عنوان محروم ترین منطقه کشور به عنوان طرح پایلوت انتخاب شده تا در سایر شهرستان‌های محروم کشور هم به اجرا برسد. این طرح با تکیه بر مردم و توانمندسازی آنها شکل گرفته اما هنوز مشکلات زیادی بر سر راه مردم وجود دارد که نیاز به کمک‌های بیشتر از سوی سایر دستگاه‌های متولی است.

ایجاد شهرک‌های صنعتی و صندوق های پس انداز

در این رابطه روح الله قهرمانی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شهرستان قلعه گنج به عنوان یک نمونه برای پیاده سازی طرح‌ها انتخاب شده است، گفت: این منطقه به عنوان محروم ترین منطقه کشور انتخاب شد تا طرح‌های عمرانی و محرومیت زدایی در آن به اجرا برسد و الگویی برای کار در سایر مناطق محروم باشد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد معیشت پایدار مدنظر بنیاد قرار داشته است، افزود: ما قصد داریم تا وقتی این منطقه را ترک کردیم مردم بتوانند روی پای خود بایستند و نیازی به کمک‌های امدادی نداشته باشند در حال حاضر هم بنیاد فقط تسهیل گر است و نقش اصلی را مردم ایفا می کنند.

مدیر ملی طرح آبادانی و پیشرفت منطقه قلعه گنج ادامه داد: با همکاری یک شرکت هلندی مطالعاتی را بر روی این منطقه انجام می دهیم و قصد نداریم تا به شیوه آزمون و خطا پیش برویم به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا از تجربیات جهانی در این خصوص استفاده کنیم.

قهرمانی با اعلام اینکه این شرکت کار خود را از ۴ ماه پیش آغاز کرده و تا پایان سال به اتمام می‌رساند، اظهار داشت: ما در حال احداث مجتمع دامداری با ۳ هزار دام شیری هستیم تا الگویی برای مردم منطقه باشیم همچنین در روستاها صندوق های خرد را تشکیل دادیم که از سرمایه های مردمی تشکیل شده و بنیاد دو برابر پس انداز مردم، به این صندوق ها کمک می کند.

وی به فعال کردن شهرک صنعتی این منطقه اشاره کرد و گفت: زیرساخت ها در این شهرک صنعتی را فراهم کردیم و در حال تکمیل پروژه هستیم تا صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در این منطقه راه اندازی شود همچنین یک بیمارستان در این منطقه در حال راه اندازی است.

مدیر ملی طرح آبادانی و پیشرفت منطقه قلعه گنج با بیان اینکه بر حمل و نقل بار و مسافر در این منطقه برنامه ریزی کردیم، گفت: همه تاکید ما این بود که اقدامات عمرانی حالت قیم مابانه پیدا نکند و توانایی مردم رشد پیدا کند تا کار را خودشان به پیش ببرند.

قهرمانی به امضای تفاهم نامه با ۴ وزارتخانه کشور، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و نیرو اشاره کرد و افزود: هدف ما رفع محرومیت همراه با توانمندسازی مردم بوده است ضمن آنکه به طرح های خدمات اجتماعی، سلامت، خدمات  فرهنگی و آموزشی هم توجه کرده ایم.

وی بیابان زدائی و احیاء منابع طبیعی را از دیگر اقدامات بنیاد علوی عنوان کرد و گفت: یکی ازمشکلاتی که این منطقه دارد، خشک شدن تالاب جازموریان است که کانون بحرانی فرسایش بادی شده و ماسه های روان و ریزگردها را در این منطقه افزایش داده است.

مدیر ملی طرح آبادانی و پیشرفت منطقه قلعه گنج به ایجاد دیوار طبیعی با انجام درختکاری توسط ساکنان منطقه اشاره کرد و گفت: با استفاده از این روش جلوی ریزگردها و شن های روان تا حدود زیادی گرفته می شود.

قهرمانی با اشاره به توان افزایی جامعه محلی، اظهار داشت: در ۶۰ روستا، ۶۰ صندوق خرد تشکیل دادیم که مردم هرماه پول های خود ر ا در این صندوق پس انداز می کنند و تا ۱۰ برابر به هر پس انداز وام می دهیم.

وی به ارائه تسهیلات بانکی برای رونق کشاورزی در این منطقه اشاره کرد و گفت: بنیاد برای جلب مشوق های مردمی، پرداخت ۱۰ درصد از سود تسهیلات بانکی را تقبل کرده است تا تولیدکنندگان تمایل به کار داشته باشند.

مدیر ملی طرح آبادانی و پیشرفت منطقه قلعه گنج یکی از مشکلات این منطقه را نبود وسایل حمل و نقل عمومی دانست و افزود: تفاهم نامه ای را با کمیته امداد منعقد کردیم که وسیله حمل و نقل مسافر و بار دراختیار روستاییان قرار گیرد و ۱۴ درصد از کارمزد تسهیلات را بنیاد و کمیته امداد پرداخت می کنند که تاکنون ۳۰ نفر ثبت نام کرده اند و ۶ نفر وسیله نقلیه را گرفتند.

قهرمانی به آموزش فرش بافی در این منطقه اشاره کرد و گفت: با سازمان فنی و حرفه ای کشور تفاهم نامه ای را به امضا رساندیم که براین اساس، آنها به کمک ما بیایند و فرش بافی را آموزش دهند که هزینه این آموزش را هم بنیاد می پردازد.

وی با بیان اینکه برای نوسازی مدارس با همکاری وزارت آموزش و پرورش کار را آغاز کردیم، اظهار داشت: ۵۰ درصد از هزینه نوسازی را بنیاد مستضعفان می پردازد همچنین برای دانش آموزان ممتاز جوایزی هم در نظرگرفته شده است.

مدیر ملی طرح آبادانی و پیشرفت منطقه قلعه گنج ادامه داد: قراردادی را با دانشگاه صنعتی شریف به امضا رساندیم تا دانش آموزان ممتاز راشناسایی و برنامه های ویژه درسی برای آنها در نظرگرفته شود.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید