Performancing Metrics

۷ مؤلفه مهم انقلابی ماندن حوزه و چهار آسیب پیش رو | اتاق خبر
کد خبر: 365558
تاریخ انتشار: 27 مرداد 1395 - 12:47
خاتمی در اجلاسیه مدیران استانی حوزه تشریح کرد:
یک عضو هیات رییسه مجلس خبرگان با تبیین هفت مؤلفه انقلابی ماندن حوزه، گفت: چنانچه در حوزه‌های علمیه "طلاب بریده از سیاست و بی‌تفاوت، به عنوان طلاب ارزشی تلقی شوند و دفاع از ولایت و انقلاب به عنوان تندی و افراطی گری به حساب بیاید"، خطری جدی برای حوزه های عل

اتاق خبر: آیت الله سید احمد خاتمی در اختتامیه اجلاسیه مدیران استانی و معاونان ستادی حوزه‌های علمیه، در مشهد مقدس با تبریک ایام میلاد حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، ضمن اشاره  به جایگاه تأثیرگذار حوزه، آسیب های پیش روی حوزه های علمیه و راهکارهای انقلابی ماندن حوزه را تشریح کرد.

وی به نخستین آسیب پیش روی حوزه انقلابی اشاره کرد و افزود: «بریدن از سیاست را ارزش تلقی کردن» یک آسیب جدی تلقی می‌شود، به طوری که هر کسی که موضع ارزشی نداشته باشد، او را با تقوا معرفی کنند و باید در این خصوص حساس بود.

وی در تشریح دومین آسیب گفت: چنانچه در حوزه‌های علمیه "طلاب بریده از سیاست و بی تفاوت، به عنوان طلاب ارزشی تلقی شوند و دفاع از ولایت و انقلاب به عنوان تندی و افراطی گری به حساب بیاید"، خطری جدی برای حوزه های علمیه محسوب می شود. 

عضو شورای عالی حوزه های علمیه سومین آسیب را مربوط به اساتید دانست و افزود: این‌که «اساتید بریده از سیاست تقدیس شوند» نیز از دیگر آسیب‌های جدی پیش روی حوزه های علمیه به حساب می‌آید.

وی در ادامه به هفت وظیفه مدیران حوزه‌های علمیه در خصوص انقلابی ماندن حوزه اشاره و تصریح کرد: مدیران حوزه‌های باید علمیه انقلابی بوده و باور داشته باشند که انقلاب اسلامی، روحانیت را احیاء کرد و به برکت انقلاب، حوزه‌های علمیه عزیز و ارجمند شد.

وی با بیان این‌که «کسانی که قدر انقلاب را نمی دانند حکومت طاغوت را نشناختند»، تاکید کرد:  مدیران انقلابی باید از "اساتید انقلابی" در این خصوص دعوت کنند؛ امروز اساتید فاضل و انقلابی کم نیستند و مدیران باید انقلابی بودن را به عنوان یک امتیاز برای اساتید به حساب آورند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه "انقلابی بودن اساتید اخلاق" را همراه با وارستگی از دیگر وظایف مدیران در خصوص انقلابی ماندن حوزه خواند و ابراز کرد: متاسفانه گاهی در دروس اخلاق همه چیز هست؛ اما حرکت در مسیر ولایت مداری در آن لحاظ نمی شود.

وی "گرامیداشت ایام الله انقلاب" را از دیگر راهکارهای انقلابی ماندن حوزه برشمرد و خاطرنشان کرد: امروز شما باید نسل ها را مدیریت کرده و ارزش های انقلاب را در ایام الله انقلاب اسلامی برای نسل دوم، سوم و چهارم طرح و تبیین کنید.

وی "ارتقاء آگاهی های سیاسی بر پایه دیانت و بصیرت" را از دیگر  راه کارهای انقلابی ماندن حوزه خواند و گفت: سیاست هرگز به معنای ورود به باندبازی های سیاسی نیست و حوزه جایگاه منبر و محراب است و نباید ابزار باند بازی های سیاسی باشد؛ زیرا باند بازی های سیاسی دستور حزبی دارند.

خاتمی تصریح کرد: باید با ولایت مداری، از فعالیت سیاسی جناحی و دستورات حزبی فاصله گرفته و در هر شرایطی پایبند به عینیت دین و سیاست باشیم و نباید میدان داری های سیاسی را به اینگونه جریان ها داد.

وی با  "همراهی با ولایت" را یکی دیگر از راه کارهای انقلابی ماندن حوزه خواند، تصریح کرد: این مسئله به معنی ورود به جبهه بندی های سیاسی نبوده و همراهی با ولایت فقیه تکلیف شرعی است و حوزه انقلابی باید در راستای فرمان ولایت در خط مقدم باشد.

وی "تبیین درست استقلال حوزه" را یکی دیگر از مؤلفه های انقلابی ماندن حوزه عنوان کرد و افزود: متأسفانه امروز عده ای با تفسیر اشتباه از این مسئله، حوزه را به سمت و سوی غیر انقلابی بودن می کشانند؛ در حقیقت حوزه های علمیه  زیر مجموعه دولت و هیچ یک از قوای سه گانه نبوده و مستقل تصمیم می گیرند.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که «اعضای شورایعالی حوزه  با تایید رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید انتخاب می‌شوند»، ابراز کرد: ما امروز با استقلال و زبان باز به دنیا می گوییم که حتی یک ریال از شهریه طلاب از بودجه دولتی پرداخت نمی شود.  

وی با بیان این‌که «عده ای استقلال را بی اهمیتی نسبت به نظام و خیر و شر آن می‌دانند و این نگاه و تفسیر نادرست و خطا می‌باشد» اظهار کرد: حوزه‌های علمیه حامی ناصح انقلاب اسلامی هستند که با رصد نقاط قوت و نقد نقاط ضعف،  موضع گیری می کنند.

وی با اشاره به وظایف شورای عالی حوزه، مدیریت کلان حوزه، مدیران استانی و مدیران مدارس در رابطه با انقلابی ماندن حوزه، گفت: دفتر امور اجتماعی و سیاسی تحت نظر مدیران حوزه راه اندازی می شود تا مسائل سیاسی، اجتماعی داخلی و بین المللی رصد شوند.

منبع: ایسنا

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید