Performancing Metrics

اتصال ۷۴درصد واحدهای صنعتی به تصفیه‌خانه مرکزی | اتاق خبر
کد خبر: 367040
تاریخ انتشار: 3 شهریور 1395 - 13:58
: درحال‌حاضر ۲۱۲ شهرک و ناحیه صنعتی دارای تصفیه‌خانه فاضلاب است که میزان ظرفیت پایش فاضلاب در این تصفیه‌خانه‌ها ۱۵۶هزار مترمکعب در روز است.

اتاق خبر: هرچند به گفته فتحعلی محمدزاده، معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ۷۴ درصد واحدهای داخل این شهرک‌های صنعتی کشور زیرپوشش تصفیه‌خانه مرکزی هستند اما ۷۸۰ شهرک و ناحیه صنعتی در حال بهره‌برداری است.
تا پایان سال گذشته ۱۶۹ شهرک و ناحیه صنعتی به تصفیه‌خانه مرکزی متصل شده بود که مجموع ظرفیت متوسط مدول این تصفیه‌خانه‌ها بیش از ۱۴۴هزار و ۷۰۰ مترمکعب در روز است. همچنین برای احداث این تصفیه‌خانه‌ها تاکنون بیش از۳ هزار میلیارد ریال هزینه شده است.
فعالیت‌های صنعتی همان‌طور که اشتغال پایدار ایجاد می‌کند و ارزش افزوده را بالا می‌برد با آلودگی‌های زیست‌محیطی نیز همراه است اما حجم بیشتر این آلودگی‌های زیست‌محیطی قابل کنترل است.
بنابراین واحدهای تولیدی موظفند فاضلاب خود را پیش از ارسال به شبکه تصفیه شهرک پایش و پالایش کنند تا از ورود خام فاضلاب به تصفیه‌خانه و اخلال در عملکرد آن جلوگیری شود. واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی البرز ملزم به نصب و اتصال پیش‌تصفیه فاضلاب تولیدی تا قبل از آغاز فعالیت هستند.


مدول دوم تصفیه‌خانه
اتصال واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در دستور کار سازمان صنایع کوچک ایران بوده و چندی‌پیش اجرای عملیات فاز دوم تصفیه‌خانه شهرک صنعتی کاسپین با اعتباری بیش از ۳۲میلیارد ریال اجرا شده و اکنون به بهره‌برداری رسیده است. فاز نخست تصفیه‌خانه این شهرک از سال ۱۳۸۹با ظرفیت یک‌هزار و ۲۰۰مترمکعب احداث شده و درحال‌حاضر فعال است.
حمیدرضا خانپور، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: با افتتاح و فعالیت تعداد زیادی از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی کاسپین و افزایش حجم خروجی فاضلاب صنعتی آنها، طراحی و اجرای مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب در راستای حمایت از صنایع کوچک و واحدهای مستقر در شهرک صنعتی در دستور کار این شرکت قرار گرفت که با اجرای این طرح مشکل فاضلاب شهرک صنعتی کاسپین برطرف خواهد شد.
خانپور ادامه داد: ظرفیت تصفیه‌خانه‌های قزوین ۴هزار مترمکعب در روز است و با اجرای عملیات فاز دوم تصفیه‌خانه شهرک صنعتی کاسپین یک‌هزار و ۲۰۰مترمکعب نیز اضافه می‌شود. همچنین ۲۰درصد پساب خروجی تصفیه‌خانه برای آبیاری فضای سبز قابل استفاده است که به بخش خصوصی واگذار شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین تصریح کرد: آلودگی‌های زیست‌محیطی تمام واحدهای صنعتی کنترل می‌شود و قبل از احداث تصفیه‌خانه‌ها طبق ضوابط شهرک‌های صنعتی دفع پساب واحدهای صنعتی برعهده واحدهای صنعتی است.
به گفته خانپور، احداث تصفیه‌خانه‌های شهرک صنعتی خرمدشت، آراسنج و الحاق پارک صنعتی به شهرک صنعتی «لیا» در آینده از دیگر پروژه‌های عمرانی در شهرک‌های صنعتی این استان است که در دستور کار قرار دارد.


بودجه‌های دولتی
هرچند کمک به تکمیل و ایجاد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهرک‌های صنعتی برای تصفیه پساب صنعتی از مواردی است که دولت برای آن بودجه ۸۴۶ میلیارد تومانی درنظر گرفته که براساس پیش‌بینی دولت قرار است ظرفیت این تصفیه‌خانه‌ها در بخش تصفیه پساب صنعتی به ۲۹۷ هزار و ۳۰۰ مترمکعب در روز و در بخش تصفیه دوباره پساب صنعتی به ۶۰ هزار مترمکعب در روز برسد با وجود این، در برخی استان‌ها هنوز واحدهای صنعتی فعال به سیستم تصفیه فاضلاب متصل نشده‌اند.
احداث یا تکمیل ۱۵۰ تصفیه‌خانه
حدود ۹ تصفیه‌خانه در شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی وجود دارد که مدل پیشرفته آن با تبدیل خروجی‌ها به آب شرب در شهرک صنعتی سلیمی احداث شده است. همچنین قرار است از ۲تصفیه‌خانه درحال احداث بهره‌برداری شود و نیز مطالعات ۶ تصفیه‌خانه صنعتی انجام‌شده و آماده احداث است که در فاز نخست تا ۳هزار هکتار ظرفیت پالایش فاضلاب صنعتی استان را افزایش خواهد داد.
آن‌طور که سهراب سیدزاده، معاون عمران و محیط‌زیست شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی به صمت گفت، اعتبار پیش‌بینی شده در بودجه امسال این امکان را فراهم می‌کند تا حدود ۱۵۰ تصفیه‌خانه صنعتی در کشور احداث یا تکمیل شود. در صورتی که اعتبار درنظر گرفته شده تخصیص یابد و اگر به طور متوسط هر تصفیه‌خانه روزانه ۳۰۰ مترمکعب داشته باشد، می‌توانیم حدود ۳۰۰هزار مترمکعب در سال ۹۵ در شبکه تصفیه فاضلاب کشور افزایش ظرفیت داشته باشیم. سیدزاده تاکید کرد: ضرورت دارد از ورود فاضلاب صنعتی به محیط‌زیست جلوگیری شود زیرا حاوی فلزات و آلایندگی‌های خطرناک برای محیط‌زیست است.


شهرک سپهر البرز، بدون تصفیه‌خانه
از میان دیگر استان‌های کشور که کم‌وبیش تصفیه‌خانه‌های مرکزی در شهرک‌های صنعتی آنها احداث شده است، فقط یک شهرک در البرز تصفیه‌خانه مرکزی ندارد. شهرک سپهر در منطقه نظرآباد البرز، تصفیه‌خانه صنعتی ندارد اما به گفته مسئولان استانی، رایزنی با مدیران این شهرک درحال انجام است تا متقاعد شوند در زمینه احداث تصفیه‌خانه اقدامات اساسی انجام دهند که با توجه به اینکه زمین مورد نیاز احداث تصفیه‌خانه دراختیار آنها قرار گرفته این شهرک به منظور عملیاتی کردن احداث تصفیه‌خانه منتظر تامین اعتبار است.
اکنون بحث آب در کشور بسیار جدی است. بنابراین صنعت، تولید و محیط‌زیست باید به عنوان مکمل عمل کنند و در کنار هم به‌دنبال اشتغال و رونق اقتصادی باشند. از این‌رو، وجود تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در شهرک‌ها و نواحی صنعتی می‌تواند در مبحث آب‌گردانی و استفاده دوباره از آب مهم و حیاتی باشد. ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب علاوه‌بر جلوگیری از مشکلات زیست‌محیطی و کاهش آلودگی، در ایجاد فضای سبز و صیانت از محیط‌زیست بسیار موثر است.
عملیات اجرایی ۳۷ تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرک‌های صنعتی کشور در حال انجام است که پیش‌بینی می‌شود به‌تدریج و تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.
مجموع ظرفیت متوسط مدول درحال اجرای این طرح‌ها بیش از ۴۰هزار مترمکعب در روز است و با بهره‌برداری از این طرح‌ها، بیش از ۱۵هزار واحد صنعتی دیگر زیرپوشش تصفیه‌خانه فاضلاب قرار خواهد گرفت. اعتبار مورد نیاز برای احداث این تصفیه‌خانه‌ها بیش از هزار میلیارد ریال برآورد شده است. البته باید درنظر داشت که هزینه اجرای تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی سلمان شهر، ۴میلیارد ریال بود و در ۵ماه نوسازی و بهسازی شد. این تصفیه‌خانه می‌تواند ۴۰۰ مترمکعب فاضلاب را در شبانه‌روز پالایش کند.

منبع: صمت

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید