Performancing Metrics

پایداری صنایع کوچک در بازارهای صادراتی | اتاق خبر
کد خبر: 367282
تاریخ انتشار: 4 شهریور 1395 - 16:31
شناسایی ۱۲۰۰ واحد صنعتی کوچک برای افزایش توانمندی حضور در بازارهای صادراتی از طریق تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی یکی از برنامه‌های در حال اجرا در شرکت شهرک‌های صنعتی استانی است و تاکنون ۲۰ شرکت مدیریت صادرات کالا برای صنایع کوچک، در کشور به ثبت رسیده است.

اتاق خبر: آن طور که فرشاد مقیمی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: تولیدات ۱۲۰۰واحد صنعتی در بخش‌های مختلف در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان‌ها، دارای ظرفیت صادرات است. اکنون در استان‌های کشور ۲۰ شرکت مدیریت صادرات کالا به ثبت رسیده که کمک ویژه‌ای برای واحدهای تولیدی در امر صادرات کالا خواهد بود.
یکی از روش‌هایی که به‌منظور تعامل و همکاری بخش‌های مختلف تولیدی با هدف توانمندسازی و تلاش برای حضور جدی در بازارهای رقابتی و صادراتی همواره مورد توجه بوده و نتایج مناسبی نیز به همراه داشته، تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی است.
با تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی می‌توان بر مشکلات پیش‌روی صنایع کوچک از جمله حجم پایین تولید و کمبود سرمایه برای حضور در بازارهای صادراتی فائق آمد. کنسرسیوم صادراتی ترکیبی داوطلبانه از چند شرکت، با هدف گسترش بازارکالا و خدمات اعضای خود در خارج از مرزهای کشور و تسهیل صادرات این محصول از طریق یک اقدام مشارکتی است. اعضای این کنسرسیوم در می‌یابند که باید جنبه همکاری برتر از جنبه رقابت باشد تا بتوان به بازارهای کلیدی و آخرین فناوری‌ها دست یافت. بنابراین درسال ۹۵ تشکیل کنسرسیوم صادراتی خوشه‌های کشور در دستور کار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران قرار گرفته است.


انسجام صنایع کوچک در صادرات
علی یزدانی، رییس سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران ارتقای رقابت‌پذیری و افزایش توانمندی صنایع کوچک در بازارهای صادراتی را یکی از سیاست‌های اصلی در امسال دانست و اظهار کرد: بیش از هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی کوچک را شناسایی کرده‌ایم که می‌توانند در بازارهای صادراتی حاضر شوند. تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی گام موثری برای انسجام بخشیدن به بازارهای صادراتی صنایع کوچک است که در راستای تکمیل طرح توسعه خوشه‌های صنعتی در حال انجام است. یزدانی معتقد است واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در بحث بنگاهداری و شناخت بازار و بازاریابی و حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند بنابراین ارتقای رقابت‌پذیری یکی از سیاست‌های دولت برای افزایش توانمندی صنایع کوچک است که با نگاه به توسعه صادرات محصولات آنها برای تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی، شرکت‌های صادراتی و بازاریابی بین‌المللی اقدامات لازم در حال انجام است. به گفته رییس سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران، ایجاد بازارهای صادراتی و توسعه توانمندی صنایع کوچک برای حضور در بازارهای صادراتی از طریق خوشه‌های صنعتی انجام می‌شود اما خوشه‌های صنعتی نیز به تنهایی امکان حضور در بازارهای صادراتی را ندارند، بنابراین تشکیل این کنسرسیوم‌های صادراتی به نوعی تکمیل‌کننده و انسجام‌دهنده فعالیت خوشه‌های صنعتی است.
یزدانی تاکید کرد: سال‌های گذشته نیز این قبیل اقدامات انجام شده اما در امسال تلاش داریم با ایجاد این کنسرسیوم‌های صادراتی به فعالیت تجاری صنایع کوچک در بازارهای صادراتی انسجام و پایداری ببخشیم.
در ادامه پیشینه ایجاد و فعالیت کنسرسیوم‌های صادراتی در شرکت شهرک‌های صنعتی برخی از استان‌های کشور بررسی و مطرح شده است.


ایجاد ۳ کنسرسیوم در کرمانشاه
۳ خوشه صنعتی نان برنجی و شیرینی سنتی، پلی‌اتیلن و لبنی در استان کرمانشاه وجود دارد که مسئولان این استان در تلاشند با تشکیل کنسرسیوم برای هریک از این ۳ خوشه گام‌های جدی به منظور افزایش صادرات و توسعه بازارهای این واحدها بردارند.
کنسرسیوم صادراتی سوهان قم
خوشه‌های کسب و کار استان قم در سال‌های اخیر با بهره‌گیری مناسب از این ظرفیت توانسته‌اند نسبت به ایجاد و توسعه بازارهای جدید در کشور و خارج کشور اقدام کنند. همچنین با وجود شرایط نابرابر بازارهای داخلی و خارجی برای تولیدکنندگان داخلی، فعالان خوشه‌های قم توانستند کنسرسیوم‌های «پیکما» در صنعت کفش و «صمیم» در بخش تولیدات مبلمان را راه‌اندازی کنند. کنسرسیوم صادراتی را می‌توان به عنوان یک همکاری رسمی استراتژیک و بلندمدت میان چند شرکت در نظر گرفت که به عنوان یک متخصص تامین‌کننده خدمات برای تسهیل در امر دستیابی شرکت‌ها به بازارهای خارجی عمل می‌کند که این مهم در استان قم با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی و عاملین توسعه خوشه کسب و کار فراهم شده است. بنابراین با توجه به تلاش فعالان و عامل توسعه خوشه کسب و کار سوهان استان قم برای ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی این سوغات به نام قم در بازارهای جهانی اقدام خواهد شد.
۲کنسرسیوم صادراتی مازندران
تشکیل کنسرسیوم صادراتی واحدهای عضو خوشه گل و گیاه زینتی چالوس و خوشه قزل‌آلای هراز، در راستای افزایش توان رقابتی و توسعه صـادرات به کشورهای روسیه و حاشیه دریای خزر است. با ساماندهی این واحدها در قالب یک نشان مشترک، تولیدات با کیفیت مطلوب به بازارهای هدف صادر می‌شود. با راه‌اندازی کنسرسیوم صادراتی، شاهد رشد چشمگیر میزان صادرات به کشورهای همسایه خواهیم بود.


کنسرسیوم صادراتی فرش و گز
در استان چهارمحال و بختیاری نیز با ثبت جهانی فرش چهارمحال و بختیاری، کنسرسیوم صادراتی فرش و گز این استان تشکیل شد. شرکت‌های کوچک و متوسط به دلیل اندازه کوچک آنها برای حضور در بازارهای خارجی با مشکل روبه‌رو هستند اما با تشکیل کنسرسیوم، این شرکت‌ها با ترکیب دانش، منابع مالی و ارتباطات خود در قالب کنسرسیوم صادراتی می‌توانند صادرات خود را به نحو چشمگیری افزایش داده و به سبب آن تولید، اشتغالزایی و اقتصاد را رونق ببخشند. پیش‌بینی می‌شود با تشکیل کنسرسیوم‌های یادشده، صادرات خوشه‌های فرش و گز استان در سال ۹۵ به ترتیب به ۱۴۷ هزار دلار و ۲۳۵ هزار دلار برسد.
 خوشه صنعتی فرآوری انگور
استان قزوین در زمینه تولید کشمش رتبه نخست و در تولید انگور رتبه چهارم در سطح کشور را به خود اختصاص داده که صادرات سالانه ۱۲ هزار دلار کشمش از قزوین، مهم‌ترین دلیل برای تشکیل کنسرسیوم صادراتی خوشه صنعتی فرآوری انگور در استان قزوین است. درحال‌حاضر ۶۰ واحد تولیدی عضو کنسرسیوم صادراتی خوشه صنعتی فرآوری انگور هستند تا با مشارکت دستگاه‌های اجرایی مربوط تحولات اساسی در عرصه صادرات این محصول حاصل شود. از جمله اهداف تشکیل کنسرسیوم صادراتی خوشه صنعتی فرآوری محصولات انگور، می‌توان به توسعه صادرات در بازارهای خارجی، حذف واسطه‌ها و راه‌اندازی دفاتر فروش اشاره کرد.
نخستین گام برای ورود به بازارهای صادراتی، رونق تولید رقابتی است بنابراین باید برای افزایش تولید داخلی، ظرفیت‌سازی کرد. در بخش تولید نیز باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای ارائه کالاها و خدمات قابل عرضه به بازار داخل و خارج انجام شود زیرا تا زمانی که بنگاه‌های تولیدی در تامین نیاز واحدهای داخلی مشکل داشته باشند، نمی‌توانند کالاهای مازاد را به بازارهای صادراتی عرضه کنند. برای حضور در بازارهای صادراتی، باید به ماندگاری نیز توجه شود چراکه نمی‌توان در یک بازار به سختی حضور یافت و در مقابل از آن به سرعت خارج شد. واحدهای با مقیاس کوچک و متوسط باید با تشکیل کنسرسیوم‌ها و هلدینگ‌ها، راه حضور کالاهای تولیدی خود را در بازارهای صادراتی هموار کنند.

منبع: صمت

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید