Performancing Metrics

احیای دریاچه ارومیه باید در هر شرایطی انجام شود | اتاق خبر
کد خبر: 369875
تاریخ انتشار: 18 شهریور 1395 - 16:58
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: احیای دریاچه ارومیه وظیفه ملی است و تحت هر شرایطی باید این مهم به سرانجام برسد

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر، احیای دریاچه ارومیه که به عنوان شورترین دریاچه زنده دنیا چند سالی است با خطر خشک شدن دست و پنجه نرم م کند، موضوعی است که در نشست ها و برنامه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته، نشست هایی مانند نشست ستاد احیاء دریاچه ارومیه در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی که با حضور رئیس این سازمان و معاون وزیر جهاد کشاورزی با هدف بررسی آخرین وضعیت دریاچه و راهکارهای نجات آن در تبریز برگزار شد.

احیای دریاچه ارومیه باید در هر شرایطی انجام شود  

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی پنجشنبه در ین نشست  اظهار داشت: احیای دریاچه ارومیه وظیفه ملی است و دریاچه باید تحت هر شرایطی، چه با تخصیص اعتبار و چه بدون اعتبار احیاء شود.

کریم مهری با اشاره به اینکه در حوضه آبریز آذربایجان شرقی ۱۱ شهرستان قرار دارد، ادامه داد: در این حوضه کارهای خوبی از نظر مدیریت مصرف بهینه آب انجام شده که اصلاح الگوی کشت از شاخص ترین این اقدامات است.

وی خاطر نشان کرد: در صورت همکاری و تعامل بیشتر شرکت آب منطقه ای استان در اجرایی کردن راهکار اصلاح الگوی کشت، خواهیم توانست به توفیقات بیشتری در این خصوص دست یابیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تصریح کرد: در حالی کشاورزی را مقصر خشکی دریاچه ارومیه می دانیم که تجهیزات و امکانات تسهیل آبرسانی در کشاورزی فراهم نشده و بخش اعظم چاه های غیرمجاز، چاه های زه کش محسوب می شوند.

بومی سازی تکنولوژی و دانش احیاء تالاب و دریاچه های خشک با احیای دریاچه ارومیه

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز در این نشست گفت: با احیای دریاچه ارومیه، تکنولوژی و دانش احیاء تالاب و دریاچه های خشک را بومی می کنیم.

اسکندر زند افزود: نقش ترویج کشاورزی در احیاء دریاچه ارومیه حیاتی است و می تواند مشارکت جوامع محلی پیرامون دریاچه ارومیه را همراه سازد.

وی ادامه داد: نقشه راه احیاء دریاچه ارومیه باید بصورت پکیج در نرم افزاری مهندسی تعریف شود و تمام ساز و کار امور لحاظ شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در حال حاضر برنامه آب مبنا را در دستور کار داریم که هدف از آن عملکرد در هکتار نیست، بلکه هدف حفظ عملکرد با مصرف کمتر آب است.

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: پیشنهاد می شود کارگروهی با مسئولیت مشخص تشکیل شده، ظرف یک ماه یک پروژه ترویجی، آموزشی را به منظور افزایش بهره وری آب تنظیم و در راستای آموزش کارشناسان پهنه و تجهیز مراکز، به ستاد مرکزی احیاء دریاچه ارومیه تحویل می دهیم.        

کامران یوسفی راد مدیرآب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این نشست گفت: تاکنون ۱۹۴ کیلومتر کانال در حوزه آبریز سد علویان در اراضی تحت پوشش شهرستانهای بناب و مراغه از محل اعتبارات ملی احداث شده و هم اکنون نیز ۶۷ کیلومتر دیگر در دست اجرا و ۱۰۸ کیلومتر در حال مطالعه و برنامه ریزی است.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید