Performancing Metrics

اختصاص 60 هزار میلیارد ریال به طرح گرمسیری استان های کرمانشاه و ایلام | اتاق خبر
کد خبر: 374701
تاریخ انتشار: 16 مهر 1395 - 16:02
وزیر نیرو از اختصاص 60 هزار میلیارد ریال اعتبار به طرح در دست اجرای گرمسیری در استان های کرمانشاه و ایلام خبر داد.

اتاق خبر:حمید چیت چیان پنجشنبه شب در نشستی که به منظور جمع بندی سفر یک روزه وی به استان در استانداری کرمانشاه برگزار شد؛ از طرح گرمسیری به عنوان یک پروژه ای بزرگ یاد کرد.
وی گفت: دراین پروژه سهم استان های کرمانشاه و ایلام یکسان است وبا عنایت مقام معظم رهبری و توجه رییس جمهوری اعتبار خوبی به این پروژه اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه این اعتبار ظرف دو تا سه سال هزینه پروژه می شود؛ ادامه داد: با استفاده از این طرح ظرفیتی برای انتقال آب از رودخانه سیروان به مناطق مرزی و گرمسیری ایجاد می شود و هیچ منطقه ای جز کرمانشاه و ایلام نمی تواند از چنین فرصت بزرگی استفاده کند.
چیت چیان با تاکید براینکه اجرایی شدن پروژه گرمسیری منابع آبی خوبی را تامین می کند؛ افزود : در استان کرمانشاه محدودیت آبی برای صنعت وجود نخواهد داشت و از سوی دیگر مسوولان جهاد کشاورزی با ارایه آموزش ها به کشاورزان و کارشناسان، بهره وری بهتر را ملاک قرار داده تا به همان نسبت سطح زیرکشت را توسعه دهیم.
وی در خصوص وضعیت ورود فاضلاب شهری به رودخانه های قره سو و آبشوران کرمانشاه نیز گفت: شهرهایی همچون اردکان، یزد و نجف آباد با چنین مشکلی مواجه بودند که با اعطای مجوز به بخش خصوصی و استفاده از همکاری آنان، شبکه تصفیه خانه فاضلاب احداث و از پساب فاضلاب استفاده شد.
چیت چیان در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: مشکل حادی برای تامین برق شهرک های صنعتی استان کرمانشاه وجود ندارد.
وزیر نیرو امروز به اتفاق اسدالله رازانی استاندار کرمانشاه از طرح ایجاد باغ چهار هزار هکتاری مجتمع کشت و صنعت پیوند بیستون پارس قصرشیرین و روند اجرای طرح گرمسیری بازدید کرد.
با اجرای طرح سامانه گرمسیری، حدود 900 میلیون متر مکعب آب در اختیار استان های کرمانشاه و ایلام قرار می گیرد.
در این طرح 50 هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین تبدیل به کشت آبی خواهد شد و همچنین از این میزان 100 میلیون متر مکعب آب نیز سهم بخش صنعت است.
مطالعات اجرایی طرح سامانه گرمسیری از سال 1318 آغاز شد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی این طرح به مرحله اجرا رسید.
این طرح علاوه بر زیرکشت بردن مناطق گرمسیری استان کرمانشاه، یک مرحله سردسیری دارد که شامل انتقال آب از طریق سد داریان به روانسر است و سپس در ادامه مسیر تا رودخانه سیمره امتداد خواهد یافت.

منبع: ایرنا

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید