Performancing Metrics

استراتژی اصلاح‌طلبان برای انتخابات | اتاق خبر
کد خبر: 376874
تاریخ انتشار: 30 مهر 1395 - 13:13
کواکبیان تشریح کرد:
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: برخورد من با آقای لاریجانی در خصوص ارسال نامه به رهبری در خصوص نبود حزب در کشور رخ داد اگر حزب بود چنین رویدادی در مجلس رخ نمی داد که رییس بدون مشورت مجلس و هیئت رییسه خود نامه به رهبری بنویسد.

اتاق خبر: مصطفی کواکبیان در جمع جوانان اصلاح‌طلب استان اصفهان اظهار کرد: تاکنون شش دوره از فعالیت خانه احزاب در کشور می‌گذرد البته این خانه در دولت قبلی تعطیل و پلمپ شد، اما در دولت یازدهم دوباره توانستیم آن را احیا کنیم و در اولین اقدام‌ها سیستم 7،7،7 را در آن پیاده کردیم یعنی 7 اصلاح طلب،7 اصولگرا و 7 مستقل در این خانه حضور دارند.

وی افزود: در بسیاری از کشورها خود احزاب بسیار قوی ظاهر می شوند و نیازی به یک خانه ندارند اما در کشور ما که حزب در بسیاری از جاها برتابیده نمی‌شود وجود خانه احزاب بهتر از نبودش است، اما بحث اینجاست که خانه احزاب با این شکل و شمایل خیلی دردی را دوا نخواهد کرد ما باید بتوانیم در بررسی قانون احزاب نماینده داشته باشیم در هیئت نظارت بر انتخابات نماینده داشته باشیم.

وی ادامه داد: در بحث یارانه به احزاب نیز واقعیت این است که در کشورهای مختلف و حتی پیشرفته به احزاب یارانه تعلق می‌گیرد که این اتفاقا در زمان دولت اصلاحات رخ داد، اما پس از آن قطع و در سه سال اخیر هم به هیچ حزبی یارانه داده نشده است، اما تلاش این است که در بودجه سال جاری تلاش کنیم که دولت این مهم را مدنظر قرار دهد.

عضو شورای مرکزی خانه احزاب  درباره افتتاح خانه احزاب در استان ها گفت: دو ماهی می‌شود که بحث تاسیس خانه احزاب در استان‌ها هم مطرح می‌شود این موضوع نیازمند یک آیین‌نامه است که در حال تدوین آن هستیم و پس از تدوین آن خانه احزاب در کل کشور می‌تواند تشکیل شود اما مشکل اصلی کشور این است که هنوز به سمت حزب‌گرایی نرفته است.

وی با اشاره به این‌که «نبود تحزب‌گرایی در کشور واقعا دردآورد است»، اظهار کرد: در عراق، پاکستان و سوریه هم حرف اول و آخر را احزاب می‌زنند ولی ما هنوز به این سمت نرفته‌ایم و بعد جالب است که همه هم ایراد می‌گیرند که احزاب در کشور خوب عمل نمی‌کنند آیا ابتکار عملی دست ماست که ببینید خوب عمل می‌کنیم یا خیر؟

وی مدعی شد: 57 نفر از کسانی که فرم‌های لیست امید را امضا کردند پس از ورود به مجلس اصلا سلام ما را علیک هم نگفتند این در حالی است که اگر آن‌ها از طریق حزب وارد مجلس می شدند چنین حرکتی آبروی حزب آن‌ها را می‌برد و قطعا حرکت‌های زیگزاگی را از افراد نمی دیدیم عده‌ای در شهرهای خود اصلاح طلب بودند و در مجلس به سمت اصولگرایان غش کردند این اتفاقات به دلیل نبود حزب رخ می دهد.

کواکبیان ادامه داد: در شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان نیز سوال این است که چرا برخی افراد معرفی شده به اندازه یک حزب رای دارند برای مثال چرا خانه کارگر، حزب اسلامی کار، حزب مردم‌سالاری یک رای داشته باشند و بعد آقای معرفی شده هم یک رای داشته باشد. به نظر بنده آقای کروبی تنها شخصی است که محکم ایستاد و حزب تشکیل داد بالاخره باید یک زمانی این تحزب‌گرایی در کشور انجام شود. وقتی موضوع نظام پارلمانی مطرح می‌شود یعنی این‌که احزاب باید فعال شوند.

وی هم‌چنین به ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات اشاره کرد و گفت: این سیاست‌ها بسیار عالی است؛ چراکه در مجلس نهم برخی که امروز بر اساس این سیاست‌ها از حضور در انتخابات منع شده‌اند رقیب ما را می چرخاندند البته آن‌ها در مجلس دهم دخالت نکردند و در ریاست جمهوری یازدهم هم وارد نشدند. من امیدوارم این سیاست‌ها قانون و ابلاغ شود و در راستای آن بتوان گام‌هایی برداشت ولی بازهم باید احزاب در این کشور محور انتخابات باشند.

وی درباره برخورد اخیر خود با رییس مجلس نیز گفت: رییس مجلس فکر می‌کند قدر قدرت است. نماینده نماینده است. من اعلام کردم چرا باید از رهبری بی مهابا خرج کنیم، 290 نماینده مجلس که برگ چغندر نیستند ایشان حتی با هیئت رییسه خود هم برای ارسال چنین نامه‌ای مشورت نکرده‌اند. بحث ما این است که در مورد بحث برنامه ششم و لایحه روند قانونی طی شود، بسیار بهتر است نیازی به نامه زدن برای رهبری نیست. این اتفاق هم به دلیل نبود تحزب در کشور روی می‌دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به این‌که «در دنیا معمولا دولت‌ها و پارلمان‌ها یکی هستند»، افزود: تا کی باید اشخاص برای ما لیست تعیین کنند ما به آقای هاشمی و خاتمی و .... احترام می گذاریم و عزیز هستند اما تا کی آن‌ها لیست بنویسند.

وی درباره نظر اصلاح‌طلبان در مورد ریاست جمهوری آینده اظهار کرد: فعلا دوستان اصلاح طلب می خواهند از حسن روحانی حمایت کنند، اما ما چک سفید امضا به کسی نمی‌دهیم بنده معتقدم که اشکالی ندارد اصلاح‌طلبان گزینه‌های دیگری هم داشته باشند و در مقطع حساس یکی شوند این‌که از ابتدا بگوییم کس دیگری نیاید معنی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص بحث شوراها یه مقداری دیر شده و باید با عجله بیشتری وارد کار شویم بنده به عنوان دبیرکل حزب مردم سالاری اعلام می کنم که این حزب در سراسر کشور 1500 نامزد برای شوراها خواهد داشت. متاسفانه قانون شوراها خیلی مشکلات دارد و این شهرداران هستند که به واسطه داشتن پول شوراها را تعیین می‌کنند.شهرداران هم باید مثل تمام دنیا با سیستم انتخابات توسط مردم انتخاب شوند ما باید در انتخابات شوراها مثل مجلس شورای اسلامی در تهران که 30-0 پیروز شدیم اینبار در تمام شهرهای ایران پیروز شویم.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید