Performancing Metrics

در بازار بلیت اربعین چه می گذرد؟ | اتاق خبر
کد خبر: 377285
تاریخ انتشار: 2 آبان 1395 - 12:45
با وجود آنکه بخش قابل توجهی از زائران میلیونی کربلا و نجف در روزهای اربعین، مرزهای زمینی را به عنوان اصلی ترین محل رفت و آمد خود انتخاب می کنند اما همچنان سفرهای هوایی به عراق به عنوان یکی از گزینه هایی مطرح است که در کوتاه‌ترین زمان جابجایی‌ها را ممکن می

اتاق خبر: پرواز مستقیم تهران – نجف در طول سال هایی که از بازگشایی دوباره فرودگاه های عراق می گذرد یکی از اصلی ترین گزینه های پیشروی مسافران ایرانی بوده و همین امر در بعضی از سال ها مشکلات و مسائلی خاص را در این مسیر به وجود آورده است.

هرچند سازمان هواپیمایی کشوری امسال نیز مانند سال گذشته نرخ بلیت هواپیما به سمت نجف را مصوب کرده اما هنوز نگرانی هایی درباره احتمال به وجود آمدن مشکلات سال های قبل وجود دارد.

در اربعین سال ۱۳۹۳ و در شرایطی که تنها چند ماه از آغاز طرح متنوع سازی بلیت هواپیما می گذشت، بعضی از آژانس ها و مسئولان تورها با استفاده از امکان پروازهای چارتر نسبت به افزایش قابل توجه قیمت ها اقدام کردند تا حتی بلیت پرواز به سمت نجف به مرز سه میلیون تومان برای هر نفر نیز برسد.

این اخلال در تعطیلات نوروز سال بعد نیز تکرار شد تا سازمان هواپیمایی تصمیم بگیرد در دل تلاش برای آزادسازی، بار دیگر به دوران نرخ های مصوب بازگردد. به این ترتیب بنا بر آن گذاشته شد تا در ایام پیک سفر مانند اربعین با هماهنگی های انجام گرفته قیمت ها مصوب شوند. این تجربه برای نخستین بار در اربعین سال گذشته اجرایی شد و بلیت تهران – نجف ۹۵۰ هزار تومان نرخ گذاری شد.

هرچند این امر با قوانین جدیدی که آزادسازی را مطرح کرده تضاد دارد اما این شیوه توانسته بخش زیادی از سودجویی های سال  های قبل را مدیریت کند و این شیوه در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.

سازمان هواپیمایی نرخ بلیت امسال را یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرده و با افزایشی ۱۵.۷ درصدی نسبت به سال قبل، بار دیگر قیمت هایی مصوب را اجرایی کرده است.

با وجود آنکه دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی اعلام کرده ایرلاین ها با این سیاست موافقت کرده اند اما به نظر می رسد همچنان آنچه در حال اجراست یک راه حل کوتاه مدت به شمار می رود و در آینده یا باید راه حلی جدی برای جلوگیری از ورود سودجویان به این بازار فراهم شود و یا همچنان مدیریت بازار به قیمت دور زدن آزادسازی نرخ بلیت هواپیما انجام خواهد شد.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید