Performancing Metrics

احداث راه‌های بین استانی، کلید توسعه پایتخت سلامتی ایران است | اتاق خبر
کد خبر: 377451
تاریخ انتشار: 3 آبان 1395 - 17:07
استاندار زنجان:
استاندار زنجان گفت: ساخت راه‌های مواصلاتی از طارم به شهرهای هم‌جوار سریع‌ترین راه برای توسعه این شهرستان است.

اتاق خبر: اسدالله درویش‌امیری در دومین دور از سفر شهرستانی خود به طارم در شورای ادارای این شهرستان با بیان اینکه یکی از برنامه‌های اولویت‌بندی شده برای شهرستان طارم ساخت محور دسترسی آسان از زنجان به دریای خزر است، تصریح کرد: اگر بتوانیم چنین محور مواصلاتی را بسازیم نه تنها مردم استان، بلکه همه بخش‌های شمال‌غرب کشور تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و مهم‌تر آنکه شاهد رونق و آبادانی هر چه بیشتر پایتخت سلامتی ایران خواهیم بود.

وی تاکید کرد: توجه به توسعه در سایه وحدت، همدلی، همراهی و دلسوزی است و اگر در منطقه‌ای درگیری، اختلاف و کشمکش‌های سیاسی و اقتصادی وجود داشته باشد آن منطقه هرگز توسعه نمی‌یابد و اصل بعدی برای توسعه یک منطقه توجه به بخش خصوصی است. همه ما وضع کنونی دولت را می‌دانیم و آن را درک می‌کنیم، در سال گذشته همه اعتبارات دولتی در نظر گرفته شده برای استان نزدیک 200 میلیارد تومان بوده است، این در حالی ‌است که دولت سالیانه 540 میلیارد تومان فقط برای پرداخت یارانه مردم استان زنجان بودجه اختصاص داده است. این مبلغ به طور ماهیانه 45 میلیارد تومان است.

این مسوول ادامه داد: به طور کلی توزیع اعتبارات دولتی به ترتیب اولویت، شامل پرداخت حقوق کارکنان و بازنشستگان، یارانه و بعد اعتبارات دولتی است. این موضوع مهم نشان می‌دهد ما برای توسعه و آبادانی عمرانی کشور نباید تنها به دولت امیدوار باشیم و بخش خصوصی باید وارد میدان شود.

درویش‌امیری با اشاره به اینکه زیربنای توسعه اقتصادی طارم بخش کشاورزی است، گفت: طارم منطقه‌ای بکر و دست‌نخورده است و تحت تاثیر هیچ تهدید زیست‌محیطی قرار نگرفته است. ترکیب جمعیتی آن برخلاف کل کشور است، به‌طوری ‌که تنها 18 درصد جمعیت شهری است و نرخ بیکاری به نعمت کشاورزی بسیار پایین است. مردم با امیدواری در این شهرستان پر نعمت زندگی می‌کنند و اگر نتوانیم خدماتی مانند برق، گاز و آب را به این منطقه ببریم اشتباه بزرگی کرده‌ایم. در حال حاضر در کل استان زنجان تنها 25 درصد مردم از نعمت گاز محروم هستند که 15 درصد این مردم قابلیت گازکشی را در منطقه‌شان دارند و تنها  10درصد هستند که کوهستانی محسوب می‌شود که می‌توان با دستگاه  CNGبه آن مناطق گازکشی کرد.

وی توجه به صنایع بسته‌بندی و تبدیلی و برندسازی محصول را دیگر راه توسعه این شهرستان بیان کرد و افزود: نباید بگذاریم هیچ زیتونی به صورت فله‌ای از کشاورز به دست دلال برسد. همچنین توجه به توسعه گردشگری و طبیعت‌گردی این منطقه موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد، طارم بزرگ‌ترین باغ شهر کشور است و بهترین نقطه در استان زنجان و منطقه محسوب می‌شود.

این مسوول یادآور شد: استان زنجان راه را برای سرمایه‌گذاران خارجی گشوده است؛ به‌طوری ‌که طی هفته‌های اخیر گروهی از کشور چین کار ساخت نیروگاه زنجان 2 را با صد درصد سرمایه‌گذاری خارجی و اشتغال‌زایی داخلی آغاز کرده‌اند، یک گروه دیگر از کشور کره برای ساخت شهرک فناوری اطلاعات استان اعلام آمادگی کرده‌اند. همچنین تفاهم‌نامه‌ای طی هفته گذشته با استاندار یکی از شهرهای کنیا بسته شده است و همه این مسائل نگاه برون‌مرزی استان را به خوبی نشان می‌دهد.

در ادامه این جلسه، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی به ارائه مشکلات عدیده‌ای که در طارم وجود دارد پرداخت و اظهار کرد: طارم ظرفیت بالایی در صنعت توریسم دارد و تنوع محصولات زراعی و باغی و آب و هوای خاص از دیگر ویژگی آن است، اما مهم‌ترین مشکل شهرهای طارم یعنی آب‌بر و چورزق و روستاهای آن تامین آب‌شرب مصرفی است. در این شهرستان 22 رودخانه وجود دارد. همچنین این نعمت هم‌جواری با قزل‌اوزن برخوردار است اما ما تنها 20 درصد از ظرفیت را برای مصرف استفاده می‌کنیم؛ به‌طوری ‌که از ظرفیت 904 میلیون مترمکعبی آب قزل‌اوزن تنها 106 میلیون مترمکعب آن استفاده می‌شود و این ظرفیت از آب باید مهار شود تا مشکل آب‌شرب منطقه نیز حل شود.

علی وقف‌چی ادامه داد: فرآوری و برندسازی نادرست محصولات منطقه، جلوه شهری نداشتن شهرهای آب‌بر و چورزق، مشکلات در بخش راه‌های مواصلاتی این شهرستان به فومن و منجیل، تقلب در فروش روغن زیتون و سایر فرآوری‌ها از جمله اهم مشکلات طارم است.

در ادامه این جلسه فرماندار شهرستان طارم ضمن ارائه گزارشی از وضعیت اقتصادی کشاورزی و فرهنگی شهرستان طارم، اظهار کرد: طارم شهری است با 47 هزار نفر جمعیت که سالانه 400 هزار تن زیتون در این شهرستان تولید می‌شود و نیاز 45 درصدی کشور را تامین می‌کند. 58 درصد مردم در بخش کشاورزی، هفت درصد صنعت و 34 درصد در بخش خدمات فعالیت می‌کنند نرخ بیکاری 4.5 درصد بوده است. همچنین ظرفیت بالای گردشگری می‌تواند موتور محرک اقتصادی و جایگزین کشاورزی شود. در ضمن کل اعتبارات اختصاصی به این شهرستان 19 میلیارد و 200 میلیون تومان بوده است.

علی باقری اشاره‌ای نیز به مشکلات اصلی این شهرستان داشت و افزود: محصور شدن در بین کوه‌ها و وضعیت نامناسب راه‌ها مهم‌ترین مشکل طارم است. اولویت بعدی توسعه طارم گازرسانی است. هم‌اکنون 50 درصد مردم شهرستان یعنی هر دو آب‌بر و چورزق و 29 روستا طارم از نعمت گاز بهره‌مندند که گازکشی برای 19 روستا دیگر در دست اقدام است.

در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام محمد صادقی‌پور، امام جمعه آب‌بر گفت: مهم‌ترین مشکل داخلی این شهرستان مربوط به مرکز شهر طارم یعنی آب‌بر است. در این شهر هیچ کوچه آسفالت شده‌ای پیدا نمی‌شود که موجب شده تا از این شهر به اسم شهر خاکی نام برده شود و اصلی‌ترین علت این موضوع هم درآمد پایین شهرداری منطقه است.

به گزارش ایسنا، طارم دومین مقصد سفر استانی استاندار زنجان بود و در این سفر یک روزه بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های این شهرستان به عنوان بزرگ‌ترین باغ‌شهر زیتون و پایتخت سلامتی ایران مطرح شد و پروژه‌های بزرگی همچون سد نیمه‌تمام پاوه‌رود، پروژه‌های راه‌کشی و گازکشی، کارخانجات و باغات زیتون بازدید سرزده به تنها بیمارستان شهر آب‌بر و مشاهده وضعیت نامطلوب این بیمارستان، جزو برنامه‌های این سفر بود.

 

منبع: ایسنا

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید