Performancing Metrics

واگذاری ساماندهی معتادان خیابانی به بخش خصوصی/افزایش دو برابری ظرفیت شلترها | اتاق خبر
کد خبر: 378148
تاریخ انتشار: 7 آبان 1395 - 12:00
رئیس سازمان بهزیستی کشور ضمن اشاره به افزایش تقاضای معتادان خیابانی به حضور در گرم‌خانه‌ها و شلترها در فصل زمستان، گفت: درحال حاضر در بهزیستی به دنبال افزایش دو برابری ظرفیت مراکز میان‌راهی و شلترها هستیم.

اتاق خبر: انوشیروان محسنی بندپی در خصوص فعالیت مراکز میان‌راهی و شلترها در فصل زمستان،اظهار کرد: به دنبال آن هستیم تا  این مراکز را از حالت صرف "سرپناهی" خارج و رویکرد جدیدی را به آنها  وارد کنیم تا افراد با حضور در این شلترها مراحل درمانی، توانمندسازی و حرفه آموزی را طی کنند.

وی ادامه داد: در سال جاری بودجه تسهیلات اشتغال‌زایی معتادان را در بهزیستی سه برابر کرده‌ایم و علاوه بر آن با انعقاد تفاهم نامه با سازمان فنی و حرفه‌ای در جهت حرفه آموزی این افراد تلاش می کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین عنوان کرد: در حال حاضر افراد نوع دوست زیادی در حوزه ساماندهی معتادان خیابانی و کارتن خواب‌ها فعالیت می‌کنند که معتقدم با حمایت بیشتر از آنها می‌توان حوزه ساماندهی معتادان خیابانی و کارتن خواب را نیز به بخش خصوصی واگذار کرد.

بندپی تصریح کرد: سازمان‌های مردم نهاد و NGOها  به راحتی می‌توانند اعتماد و مشارکت این افراد را جلب کنند در حالیکه ورود بهزیستی و نیروی انتظامی تا حدی برای این افراد بازدارنده است.

به گزارش ایسنا،وی در ادامه درخصوص وضعیت مراکز ماده 16 نیز اظهار کرد: در حال حاضر برای قبول مسئولیت مراکز ماده 16 ، هشت پیش شرط گذاشتیم که در صورت تحقق این پیش شرط ها مراکز ماده 16 به طور رسمی به بهزیستی واگذار خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در صورت تحقق این شروط و استقرار روش «درمان دادگاه مدار» هیچ احتیاجی به وجود مراکز ماده 16 در کشور نخواهیم داشت.

بندپی در ادامه خاطر نشان کرد: هر معتاد در مراکز ماده 16 مجرم شناخته می‌شود. به این ترتیب بدیهی است که این افراد خواهان فرار از مراکز ماده 16 باشند و در چنین شرایطی اگر قرار باشد مسئولیت این مراکز به نهادی واگذار شود باید اختیارات قوه قضائیه و نیروی انتظامی در این حوزه نیز به همان نهاد تفویض شود؛ در غیر این صورت و به علت عدم امکان تحقق این امر، نیاز است ساختار کنونی ماده 16 را از بین برده، نگاه مجرمانه را برداریم و این مراکز را به مراکز اقامتی میان مدت ماده 15 تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: در تمامی دنیا به این جمع بندی رسیده‌اند که مراکز ماده 16 کارساز نیست و بهزیستی نیز با بررسی‌های کارشناسی به این مساله رسیده و در حال حاضر با بازنگری در پروتکل‌های درمانی، ارتقای مراکز نگهداری، اصلاح مراکز ماده 15، به کارگیری افراد متخصص، گسترش TC و همچنین توانمندسازی این افراد می‌توان وضعیت را در این حوزه بهبود داد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه به رویکردهای انتظامی جمع‌آوری معتادین متجاهر نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه یک نقشه راه مشخص برای این قشر نداشتیم که اگر داشتیم الان در چنین وضعیتی نبودیم.

بندپی افزود:این در حالیست که در بهزیستی با بررسی های کارشناسی متوجه نواقص کمپ‌های ترک اعتیاد شدیم و با توقف صدور مجوز آنها،پروتکل درمانی این مراکز را بازنگری کردیم،افزایش مراکز TC )درمان اجتماع‌محور) را نیز در دستور کار قرار دادیم.

وی در پایان تاکید کرد: ترک اعتیاد افراد نیازمند بسته حمایتی کامل از جمله بیمه کامل درمان اعتیاد، ارتقای مراکز درمانی و همچنین کار گروهی تخصصی با حضور روانشناس، مشاور، پزشک، مددکار اجتماعی و ... است که امیدوارم نواقص و خلاءهای این مراحل هرچه سریعتر در کشور برطرف شود.

منبع: اایسنا

95103

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید