Performancing Metrics

کنترل حشد شعبی بر جاده بین‌المللی نینوا- رقه | اتاق خبر
کد خبر: 379334
تاریخ انتشار: 14 آبان 1395 - 04:30
جاده بین المللی نینوا-رقه در عراق از دست داعش آزاد شده و تحت کنترل نیروهای حشد شعبی شیعه در آمد.

اتاق خبر: فرماندهی گردان‌های حشد شعبی عراق که عملیات در محور غربی موصل به آنها واگذار شده، اعلام کرد نیروهای حشد جاده بین المللی نینوا-رقه را که دو پایگاه اصلی داعش در عراق و سوریه را به هم ربط می‌دهد، از تروریست ها بازپس گرفته و به کنترل خود در آوردند.

نیروهای بسیج مردمی عراق  در بیانیه‌ای از آزادسازی ۱۱۵ کیلومتر مربع در غرب موصل و به دست گرفتن کنترل شش پایگاه مهم وابسته به داعش و منفجر کردن پنج خودروی بمب گذاری شده خبر دادند.

در بیانیه نیروهای بسیج مردمی آمده است که این نیروها توانستند راه‌های کمک رسانی میان تروریست‌های داعش را بعد از به دست گرفتن کنترل «خط اللاین» در جنوب غربی موصل قطع کنند.

شهر رقه، مرکز استانی به همین نام در سوریه مرکز خلافت خودخوانده داعش و اصلی‌ترین پایگاه این گروه تروریستی است و شهر موصل، مرکز استان نینوا در عراق نیز با یک‌ونیم میلون نفر جمعیت بزرگترین شهری است که داعش در اختیار دارد.

در دو سال گذشته تروریست‌های داعش در مواقع فشار در هر یک از جبهه های سوریه یا عراق از جاده مواصلاتی نینوا-رقه برای انتقال نیرو و تجهیزات استفاده می‌کردند. با کنترل حشد شعبی بر بزرگراه مذکور عملا ارتباط میان تروریست‌های داعش در عراق و سوریه قطع می‌شود.

نیروهای حشد شعبی شیعه درکنار نیروهای ارتش، پلیس فدرال و نیروهای داوطلب مردمی سنی و نیز پیشمرگ‌های کرد در عملیات آزادسازی موصل شرکت دارند و تاکنون صدها کیلومترمربع و ده‌ها روستا را از دست تروریستها آزادکرده‌اند اما بر اساس توافق حق ورود به شهرهای بزرگ را ندارند.

عبدالعزیز حسن، عضو کمیته دفاع و امنیت در پارلمان عراق تاکید کرد: نیروهای عراقی جاده مواصلاتی بین موصل و شهر رقه سوریه را بستند.

وی در عین حال به وجود نگرانی‌های ترکیه درباره مشارکت حشد شعبی در عملیات موصل اشاره کرد و گفت: هیچ نقض حقوق بشری در عملیات ثبت نشده است.

حسن گفت: نیروهای حشد شعبی توانستند جاده بین موصل و رقه را که گامی مهم است قطع کنند. نیروهای عراقی بسیار حرفه‌ای عمل می‌کنند و بیش از ۱۰۰ روستا را تا به این لحظه آزاد کرده‌اند.

منابع نظامی عراق اعلام کردند که نیروهای دولتی کنترل بخش اعظم روستای «گوگجلی» را که دروازه شهر موصل از سمت شرق به حساب می‌آید به دست گرفتند. این در حالیست که عملیات نظامی آنها در منطقه «حمام العلیل» در جنوب این شهر ادامه دارد.

منابع نظامی عراق از کشته و زخمی شدن نزدیک به ۴۰ تن از نیروهای امنیتی در جریان  چهار حمله با استفاده از خودروهای بمب گذاری شده از سوی داعش خبر دادند.

فرمانده عملیات مشترک عراق در درگیری موصل اعلام کرد که نیروهای عراقی توانستند از محور جنوب شرقی وارد منطقه جدید "المفتی" در موصل شوند. نیروهای عراقی همچنین در شمال این کشور حضور خود را در  اطراف منطقه «الشلالات» گسترش دادند.

از سوی دیگر، جاسم محمد، وزیر مهاجرت عراق اعلام کرد که شمار عراقی‌های مهاجر مناطق آزاد شده در جریان عملیات آزادسازی موصل از زمان آغاز آن در اکتبر گذشته به ۱۹ هزار و ۵۲۸ تن رسیده است.

در همین حال یک منبع نظامی در استان الانبار گفت: نیروهای ارتش عراق ۱۰۵ موشک وابسته به داعش را در شمال غربی شهر رمادی کشف و ضبط کردند.

نیروهای دیگری از  ارتش عراق نیز توانستند ۱۰ منزل بمب گذاری شده را پاکسازی کنند.

پیشتر نیز نیروهای عراقی دو منطقه «البوطیبان» و «البوریشه» را از دست تروریست‌های داعش آزاد کردند. این در حالیست که عملیات پاکسازی این دو منطقه از مین‌ها و مواد منفجره ادامه دارد.

منبع: ایسنا

95103

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید