Performancing Metrics

بخش معدن جایگزین آینده‌ی صنعت نفت کشور | اتاق خبر
کد خبر: 379993
تاریخ انتشار: 18 آبان 1395 - 21:57
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به لزوم ترسیم چشم‌انداز ۱۰ ساله برای توسعه بیش از پیش صنایع گفت: بخش معدن در آینده جایگزین صنعت نفت در کشور می‌شود.

اتاق خبر: مجتبی خسروتاج ، بخش معدن در آینده جایگزین صنعت نفت در کشور می‌شود و باید زیرساخت‌های لازم به طور کامل برای این مهم ایجاد شود.

وی دسترسی تجاری را از جمله ضرورت‌های بهره‌برداری مطلوب از بخش معادن عنوان کرد و ادامه داد: استان‌های معدنی باید بحث زیرساختی حمل و نقل تجاری در راستای ایجاد دسترسی بیشتر و راحت‌تر به ظرفیت‌های معدنی اقدام کند.

قائم مقام وزیر صنعت با اشاره به اخذ تاکنون ۶۰ میلیارد تومان اعتبار از سازمان برنامه و بودجه کشور برای حمایت از بنگاه‌های صادراتی کوچک و متوسط، خاطرنشان کرد: تأمین منابع مالی مورد نیاز برای بنگاه‌های صادراتی کوچک و متوسط با کارمزد پایین، از جمله اقدامات انجام شده و در دستور کار سازمان توسعه تجارت ایران است.

جایگاه ویژه‌ی فعالیت‌های تولیدی یزد در کشور

قائم مقام وزیر صنعت با بیان این که در پنج ساله گذشته، ۹۲ درصد صادرات استان کالاهای صنعتی و بیش از شش درصد محصولات کشاورزی بوده است، افزود: نوع فعالیت‌های تولیدی استان یزد به نسبت دیگر استان‌های کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به آمار واردات و صادرات در استان یزد و ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی این استان، گفت: استان یزد می‌تواند با استفاده از مواد اولیه خود در راستای تأمین مواد مورد نیاز صنایع اقدام و گام‌های موثری در جهت ایجاد درآمد و به دست آوردن تراز مثبت بردارد.

خسروتاج همچنین تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های گمرک یزد، این استان در یک دوره پنج ساله ۹۱ درصد صادرات خود را به ۹ کشور عراق، افغانستان، پاکستان، سوریه، هلند، ترکیه، عمارت، ترکمنستان و گرجستان انجام داده است.

بازاریابی از جمله ضرورت‌های توسعه صنایع

این مقام مسئول بازاریابی را از دیگر ضرورت‌های توسعه بیش از پیش صنایع دانست و خاطرنشان کرد: اگر مزیت‌های استان یزد را در چارچوب مزیت‌های نسبی تلقی کنیم، ‌این استان از ظرفیت بالایی در این حوزه برخوردار است.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: اگر مسئولان و صنعتگران به دنبال ایجاد مزیت‌های رقابتی هستند، باید از ظرفیت‌های انسانی و تخصصی خود استفاده کنند و با راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان به اهداف خود در راستای ایجاد مزیت‌های رقابتی در توسعه تجارت برسند.

وی با بیان این که فاصله قیمت مواد اولیه و دستمزد با قیمت فروش، دانش‌بنیان بودن صنایع را تعیین می‌کند، افزود: هر چقدر این فاصله بیشتر باشد، میزان دانش‌بنیان بودن محصولات بیشتر مشخص می‌شود.

خسروتاج با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی برای آینده استان با تمرکز بر دو مزیت رقابتی و نسبی، گفت: مزیت نسبی در بهره‌برداری خوب از معادن و مزیت رقابتی در به کارگیری نیروهای جوان ایرانی با دانش بالا، تخصص‌های حرفه‌ای و مشارکت‌های بین المللی ایجاد می‌شود.

قائم مقام وزیر صنعت با اشاره به پیشینه اعتقادی،‌سخت کوشی و اقتصادی مردم یزد،‌ خاطرنشان کرد: برنامه‌های اقتصادی، توسعه‌ای صنایع و صادرات استان یزد می‌تواند به الگوی مناسب برای توسعه تجارت کشور تبدیل شود.

لزوم ترسیم چشم‌انداز توسعه از سوی صنایع

وی در بخش دیگری از سخنان خود تدوین و ترسیم چشم‌انداز ۱۰ ساله برای صنایع را ضروری دانست و بیان کرد: ترسیم چشم‌انداز بلند مدت و کوتاه مدت برای صنایع و واحدهای تولیدی، نقش مهمی در کاهش هزینه‌ها و پیش بینی شرایط مختلف سیاسی و اقتصادی ایفا می‌کند.

خسروتاج واحدهای صادراتی کشور را به دو دسته بزرگ و کلان و  واحدهای کوچک و متوسط تقسیم کرد و ادامه داد: سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت تمرکز بر تقویت واحدهای صادراتی کوچک و متوسط را در دستور کار خود قرار داده است.

این مقام مسئول گفت: بنگاه‌های بزرگ صادراتی هم باید در قالب اتاق‌های بازرگانی ساماندهی و با ایجاد دفاتر نمایندگی در کشورهای مختلف نسبت به توسعه بیش از پیش تجارت محصولات داخلی کشور اقدام کنند.

حمایت دولت از بنگاه‌های صادراتی کوچک و متوسط

رییس سازمان توسعه تجارت ایران تهیه چارچوب حضور و فعالیت بنگاه‌های صادراتی کوچک در عرصه‌های بین‌المللی را ضروری دانست و افزود: بین المللی کردن بنگاه‌های کوچک و متوسط ایران در دستور کار سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید