Performancing Metrics

کناره‌گیری ترامپ از توافق هسته‌ای عاقلانه نیست | اتاق خبر
کد خبر: 380492
تاریخ انتشار: 23 آبان 1395 - 16:51
امریکن اینترپرایز:
یک اندیشکده آمریکایی پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری به بررسی وضعیت اجرای برجام در آینده پرداخت و گزارش داد: کناره گیری ترامپ از توافق هسته‌ای کار عاقلانه‌ای نیست.
به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، اندیشکده امریکن اینترپرایز در ادامه گزارش خود آورده است: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا پیش از این در کارزار انتخاباتی اش چندین بار برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را یک فاجعه خوانده و گفته بود که این توافق، بدترین توافقی است که تاکنون از طریق مذاکره به دست آمده است. ترامپ درست می گوید. اگرچه توافق هسته ای دولت اوباما با ایران سخت ترین رژیم نظارت را ایجاد کرده، یک نمونه جدید از استانداردهای بازرسی سست و غیر مستحکم را تعیین کرده است. این توافق علاوه بر این، با نمونه های بین المللی  پیشین از جمله برچیدن برنامه هسته ای آفریقای جنوبی و لیبی تفاوت بسیار زیادی دارد. بازرسی ها همچنان ناممکن است و ساز و کار بازگشت تحریم ها هم عملا وجود ندارد.

این اندیشکده آمریکایی در ادامه با اشاره به اینکه دولت اوباما به ایران اجازه داد تاسیسات هسته ای زیرزمینی خود را حفظ کند و سانتریفیوژهای این کشور کماکان فعال هستند، گزارش داد: بنابراین، چرا باید ترامپ به توافقی که جان کری (وزیر امور خارجه آمریکا) به آن رضایت داد، پایبند بماند. توافقی که ایران را در شرایطی قرار می دهد که محدودیت های اعمال شده بر فعالیت های هسته ای اش پس از اتمام ریاست جمهوری ترامپ پایان می یابد. توافق هسته ای در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید قرار گرفت و این مساله، کنار گذاشتن توافق را سخت تر می کند.

امریکن اینترپرایز با ادعای اینکه ترامپ به طور قانونی می تواند توافق برجام را کنار بگذارد، ادامه داد: اما آیا این کار عاقلانه ای خواهد بود؟ پاسخ به این سوال منفی است و توافق هسته ای هر چقدر هم که ناقص باشد، ترامپ اگر می خواهد منافع آمریکا را حفظ کند باید این توافق را اجرا کند اما در ازاء، فشار را بر ایران افزایش دهد، دسترسی این کشور به دلار را محدود کند، با رفتارهای ایران مقابله و حضور نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس را تقویت کند.

انتهای پیام/

کد:94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید