Performancing Metrics

مسکو از کشته شدن رهبر شاخه داعش در شمال قفقاز خبر داد | اتاق خبر
کد خبر: 383222
تاریخ انتشار: 14 آذر 1395 - 17:55
سرویس امنیت فدرال روسیه اعلام کرد: رهبر شاخه داعش در داغستان که به اقدامات تروریستی در ولگوگراد روسیه ارتباط داشته در جریان عملیات ویژه پلیس کشته شد.

اتاق خبر: سرویس امنیت فدرال روسیه در بیانیه‌ای گفت: رستن ماگومدوویچ اسلدروف، معروف به ابومحمد القدری متولد سال 1981 و رهبر شاخه گروه تروریست داعش در شمال قفقاز موسوم به "ولایت قفقاز" به همراه چهار تن از همراهانش در این عملیات کشته شدند.

 

اسلدروف و چهار شبه نظامی دیگر در خانه‌ای در یکی از روستاهای شهر ماخاچکالا، مرکز جمهوری داغستان پنهان شده بودند. پس از آنکه مخفیگاه آنها محاصره شد پلیس شروع به مذاکره کرد و از این شبه نظامیان خواست تا تسلیم شود. در واکنش این تروریست‌ها شروع به تیراندازی کرده و در جریان تبادل آتش با پلیس کشته شدند. هیچ یک از افسران پلیس شرکت کننده در این عملیات زخمی نشدند. در این مخفیگاه مقدار زیادی اسلحه، مهمات و مواد منفجره کشف شد.

 

سرویس امنیت فدرال روسیه گفت: اسلدروف یکی از سازمان دهندگان حملات تروریستی به ایستگاه قطار ولگوگراد در 29 دسامبر سال 2013 است که در جریان آن به دنبال عملیات یک عامل انتحاری در ورودی این ایستگاه 18 تن کشته و چندین تن دیگر زخمی شدند. یک عامل انتحاری دیگر نیز 30 دسامبر غیرنظامیان در یک اتوبوس برقی در ولگوگراد را هدف گرفت و 16 تن را کشت و 25 تن دیگر را زخمی کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: از بین تمامی اقدامات تروریستی که توسط اسلدروف و هم گروهی‌هایش صورت گرفت اقدامات تروریستی که بخش حمل و نقل عمومی و راه آهن ولگوگراد را هدف گرفت مرگبارترین اقدامات محسوب می‌شوند. اما اسلدروف مظنون چندین انفجار در مه 2012 در بزرگراه آستراخان ـ ماخاچکالا نیز است که در آن 40 تن کشته و یکصد تن زخمی شدند.

 

این شبه نظامی همچنین در برنامه ریزی یک حمله تروریستی خنثی شده در میدان سرخ مسکو دست داشت که در آن دو عامل انتحاری زن قصد داشتند 31 دسامبر سال 2010 خود را منفجر کنند. این توطئه توسط سرویس امنیت فدرال کشف و خنثی شد.

 

اسلدروف همچنین در قتل امام روستای کاراماخی واقع در داغستان و رئیس همان روستا در سال 2015 نیز دست داشته است.

 

مسئولان روسیه از سال 2007 اسلدروف را یکی از اعضای فعال گروه‌های تروریستی داغستان می‌دانند. در سال 2012 وی رهبر گروه تروریستی "امارت قفقاز" داغستان شد و در سال 2014 وی یکی از نخستین افرادی بود که با داعش بیعت کرد.

 

در اواخر ژوئن 2015 اسلدروف از سوی ابوبکر البغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش به عنوان رهبر شاخه این گروه تروریستی در قفقاز شد. از جمله وظایف او به عنوان امیر داعش برنامه ریزی اقدامات تروریستی در شمال قفقاز و مرکز روسیه بود.

 

وزارت خزانه داری آمریکا در سپتامبر 2015 اسلدروف را مورد تحریم‌های اقتصادی قرار داد و نام وی را در فهرست تروریست‌های ویژه جهانی قرار داد. وی همچنین در لیست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل قرار داشت و به صورت بین‌المللی تحت تعقیب بود.

منبع: ایسنا

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید