Performancing Metrics

تخليه اثر رواني نمادهاي متوقف بر بازار | اتاق خبر
کد خبر: 386774
تاریخ انتشار: 26 دی 1395 - 10:03
علیرضا کدیور

زماني كه نماد بانك‌هاي بورسي براي برگزاري مجمع ساليانه عملكرد بانك‌ها منتهي به 29 اسفند سال 94 متوقف شد، بانك مركزي يك سري نامه‌ قبل از برگزاري مجامع 3بانك ملت، تجارت و صادرات ارسال كرد. اين نامه‌ها مبني بر اين بود كه بايد يك سري ذخاير و تعديلات در صورت‌هاي مالي سال 94 اين بانك‌ها اعمال شود كه بر اساس اين تعديل‌ها و ذخايري كه بانك مركزي گفته بود، ترازنامه‌ هر 3بانك منجر به يك زيان انباشته سنگين مي‌شد. اما در اواخر هفته گذشته 2 بانك ملت و تجارت صورت‌هاي مالي 6ماهه منتهي به 31 شهريور 95 را منتشر كردند كه در اين صورت‌هاي مالي، بخش زيادي از اين ذخاير و تعديل‌هايي كه بايد در سال مالي قبل صورت مي‌گرفت، وجود نداشت. يعني به نظر مي‌آيد بانك مركزي از بخشي از اين ذخاير و تعديلاتي كه در نامه قبلي‌اش عنوان كرده بود، چشم‌پوشي كرده است. البته بانك مركزي جزئيات مورد آن اعلام نكرده است و تنها در حد يك گمانه‌زني باقي مانده است. آنچه براي تحليل اين وضعيت در اختيار داريم، صورت‌هاي مالي 3بانك قبل از برگزاري مجامع، نامه بانك مركزي مبني بر لزوم احتساب ذخاير و تعديلاتي كه ذكر شده و صورت‌هاي مالي 6ماهه بود. جمع اين 3مورد نمي‌تواند منجر به چيزي شود كه امروز در صورت‌هاي مالي قابل مشاهده است. عملا به نظر مي‌رسد كه بانك مركزي احتمالا در مذاكره و شايد با چانه‌زني با برخي از اين بانك‌ها، از بخشي از اين ذخاير و تعديلات، چشم‌پوشي كرده يا دست كم تصميم گرفته اين تعديلات در طول چند سال سرشكن شود. در حقيقت يكجا آن را لحاظ نكند. دليل اينكه مي‌گويم دو احتمال وجود دارد اين است كه اطلاعاتي اعلام نشده و تنها مي‌توان گمان را بررسي كرد.

در هر صورت، اتفاقي كه اكنون براي 3 بانك روي داده اين است كه وضعيت نسبت به آن چيزي كه تصور مي‌شد- در صورت اعمال آن تعديلات صورت گيرد- بسيار بهتر است. طبيعي است كه اين مساله مي‌تواند باعث شود در زمان بازگشايي نماد بانك‌ها، فشار فروشندگان كاهش يابد و احتمالا قيمت سهام نسبت به آن چيزي كه بايد، كمتر كاهش يابد. عملا الان وضعيت بهتر شده اما نكته‌يي كه وجود دارد اين است كه الان نماد اين بانك‌ها 6ماه است كه متوقف شده و طبيعي است در اين مدت، با توجه به اينكه اكثر فعالان بازار چه حقيقي و چه حقوقي در سبد سهام‌شان، سهام بانك‌ها را نيز در اختيار دارند، اين مساله سبب شده تا بخشي از دارايي سرمايه‌گذاران در بازار سرمايه، بلوكه شود و قابل معامله نباشد.

اين مساله هم سبب مي‌شود كه نقدشوندگي دارايي‌ها از بين رود و هم به واسطه توقف نماد آنها، اثر منفي در نقدشوندگي بقيه بازار مي‌گذارد چرا كه اگر نماد اين بانك‌ها قابل معامله بود، طي اين مدت بخشي از افرادي كه سهامدار آن بودند مي‌فروختند و منابع خود را صرف خريد سهام ساير شركت‌ها مي‌كردند. ولي با توجه به توقف اين نمادها اين امكان جابه‌جايي وجود نداشته است. يعني هم تاثير روي خود بانك‌ها داشته و هم بر كل بازار تاثيرهايي را به جا گذاشته است.

البته با توجه به اينكه 6 ماه از اتفاق‌ توقف نمادها گذشته دست كم به لحاظ رواني بخش عمده آثار منفي ناشي از آن در بازار تخليه شده و از طرفي، اخيرا وضعيت از آنچه مي‌توانست باشد، بهتر است؛ پس بايد تاكيد كرد كه در بازگشايي نماد اين بانك‌ها، قيمت سهام افت مي‌كند اما وسيع و مدت‌دار نخواهد بود.

يعني چند نماد بانكي داريم كه متوقف نبوده و آنها هم افت كرده‌اند پس اگر نمادها بازگشايي شود، قيمت افت مي‌كند اما اين افت يك روزه اتفاق مي‌افتد چرا كه باقي بانك‌ها تاثير خود را طي 6ماه نشان داده‌اند. در حقيقت در اينكه سهام‌شان افت مي‌كند، اتفاق نظر در بازار وجود دارد اما همانطور كه گفتم از نظر من افتي كه مي‌كنند، اثر منفي در باقي بازار نخواهد داشت.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید