Performancing Metrics

تحرکات روحانی | اتاق خبر
کد خبر: 389770
تاریخ انتشار: 20 اسفند 1395 - 19:53
آخرین اخبار انتخابات ۹۶
هنوز به صورت رسمی اعضای ستاد انتخابات رئیس‌جمهور معرفی نشده‌اند اما دیدارهای اخیر روحانی از تحرکات جدید او برای انتخابات ۹۶ خبر می‌دهد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، گفته می‌شود قرار است محمد شریعتمداری رئیس ستاد انتخابات روحانی باشد اما این خبر هنوز تایید نشده است. از طرفی روحانی با اصلاح‌طلبان دیداری داشته که موسوی‌لاری جزئیاتی از آن را ارائه داده است. به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور کم‌کم خود را برای حضور در انتخابات دوازدهم آماده می‌کند. در سوی مقابل، اصولگرایان در جبهه مردمی نیروهای انقلاب در حال بررسی ۱۰ گزینه پیشنهادی خود هستند و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌اند. تاکنون تنها تکلیف احمدی‌نژادی‌ها روشن شه که حمید بقایی را به عنوان کاندیدای خود معرفی کرده و تبلیغات وسیع رسانه‌ای هم برای او آغاز کرده‌اند. حتی احمدی‌نژاد که در نامه‌ای تاکید کرده بود در انتخابات از کسی حمایت نمی‌کند در عکس‌های مختلف در کنار بقایی و مشایی دیده می‌شود و این هفته با انتشار دو بیانیه به بهانه دفاع از اتهامات وارده به دولتش در واقع یک بازی انتخاباتی را با دولت یازدهم آغاز کرد و به روحانی و دولتش حمله کرد.

در این میان فرمانده سپاه پاسداران هم بر عدم دخالت این نهاد نظامی در انتخابات همانند گذشته تاکید کرده است، در وزارت کشور هم ستاد انتخابات افتتاح شده و وزیر و معاونینش روی برگزاری انتخاباتی بدون جانبداری و در امنیت کامل تاکید می‌کنند،  ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس هم این هفته به پایان رسید انتخاباتی که نزدیک به ۳۰۰ نفر برای شرکت در آن ثبت‌نام کردند.

*جزئیات از دیدار اصلاح‌طلبان و رئیس‌جمهور

در آستانه رقابت انتخاباتی ریاست‌جمهوری، شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با رئیس‌جمهور، محتمل‌ترین کاندیدای جریان اصلاحات دیدار کردند.

دو هفته پیش بعد از جلسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان (دوشنبه نهم اسفند)، هیئت رئیسه این شورا به دیدار  رئیس‌جمهور رفتند و در جلسه‌ای با وی به بحث‌ و گفت‌وگو پرداختند محمدرضا عارف، عبدالواحد موسوی‌لاری، حسین کمالی، محمود صادقی، حسین مرعشی، مرتضی حاجی، ژاله فرامرزیان و صدراعظم نوری از جمله حاضران در این جلسه بودند.

موسوی‌لاری نایب رئیس شورای عالی، در جلسه این شورا گزارشی از نشست هیات رئیسه با روحانی ارائه کرد که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.

با توجه به پایگاه رای دولت یازدهم که برخواسته از گفتمان اصلاح‌طلبی بوده است، موسوی‌لاری خاطرنشان کرد: به عنوان حامیان اصلی دولت با توجه به کمبودها و نقایص موجود در عملکرد  اجزای بدنه دولت و مدیران سایر دستگاه‌ها، دغدغه‌های خود را به رئیس‌جمهور اعلام کردیم.

 وی همچنین در همین راستا یادآور شد که تعامل کلیه حامیان دولت در راستای برگزاری انتخاباتی سالم و موثر، امری ضروری است.

موسوی‌لاری در تشریح سایر موضوعات طرح شده در دیدار اصلاح‌طلبان با رئیس‌جمهور اظهار کرد: ما ضرورت رویکرد آقای روحانی به شورای عالی به عنوان مرجع اصلی تصمیم‌گیر اصلاح‌طلبان در روند انتخابات را تشریح کردیم و ایشان نیز ضرورت تعامل همه احزاب و اشخاص حامی دولت با این شورا را در برگزاری انتخابات گوشزد کردند.

با توجه به حمایت چهره‌های حزبی و سیاسی اصلاح‌طلب از حسن روحانی برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال آینده به نظر می‌رسد این روزها شورای عالی انتخاباتی اصلاح‌طلبان بیش از پیش به دنبال مشخص کردن سازوکارهای همکاری با تیم انتخاباتی روحانی است.

*روحانی: مردم به انتخابات اعتقاد دارند

رئیس‌جمهور  با اشاره به اینکه انتخابات در جمهوری اسلامی ایران با سازوکارهایی که دارد با حضور مردم برگزار می‌شود، گفت: وقتی ۷۰ تا ۷۳ درصد مردم در انتخابات پای صندوق‌های رای می‌آیند معلوم است که مردم به این انتخابات اعتقاد دارند و شما می‌بینید که چگونه تا پایان زمان رای‌گیری، صف‌های طولانی برای ریختن آرا به صندوق‌ها وجود دارد.

*سپاه همانند گذشته حق دخالت سیاسی در انتخابات را ندارد

فرمانده کل سپاه پاسداران در جمع فرماندهان و مسئولین سپاه با بیان اینکه "پاسداران انقلاب همواره وصایای حضرت امام (ره) و منویات امام خامنه‌ای (مدظله العالی)  در پرهیز از ورود به احزاب و دسته بندی‌های سیاسی را نصب‌العین خود قرار داده‌اند"، تأکید کرد: احدی در سپاه چه از پاسداران و چه از فرماندهان مانند گذشته حق دخالت سیاسی و جناحی در انتخابات و تخریب کاندیداها را ندارند.

سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی در سپاه موظف شده‌اند اجرای این مهم را با حساسیت و دقت به طور مستمر دنبال‌گیری و کنترل کرده و با متخلفین بدون اغماض برخورد کنند.

*واعظی: کاندیداهای ریاست‌جمهوری به جای انتقاد، برنامه بدهند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خطاب به منتقدان دولت عنوان کرد: عده‌ای از مدت‌ها پیش به استقبال انتخابات رفته و همه مسائل را سیاسی و جناحی می‌بینند.

محمود واعظی خطاب به افرادی که به بحث‌های سیاسی می‌پردازند، گفت: عده‌ای از مدت‌ها قبل به پیشواز انتخابات رفته و همه مسائل را جناحی و سیاسی می‌دانند. این عده به جای آنکه توان خود را علیه دشمن صرف کنند تمام آن را برای وارد کردن به افرادی که صادقانه مذاکره و تلاش کرده‌اند به کار می‌گیرند.

وی همچنین به مثبت شدن تراز اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: لازم است به جای تخریب دیگران، کاندیداها برنامه‌های خود را برای ریاست‌جمهوری اعلام کنند تا مردم بتوانند تصمیم بهتری بگیرند.

*کاندیدای اصلاح‌طلبان در همان دور اول انتخابات، پیروز می‌شود

رئیس فراکسیون امید مجلس با تاکید بر اینکه راهبرد شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان داشتن یک کاندیدای واحد است، اظهار کرد: پیش‌بینی بنده این است که وضع روحانی یا کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان خوب بوده و در دور اول انتخاب می‌شود.

محمدرضا عارف درباره اینکه آیا اصولگرایان با تعدد نامزدها می‌توانند انتخابات را به مرحله دوم بکشانند؟ گفت: قطعا تعدد کاندیدا به نفع آن‌ها نیست و رای آن‌ها شکسته می‌شود. بنده همان توصیه سال ۹۲ و ۹۴ را دارم که جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب با یک کاندیدا به صحنه بیایند و به اجماع برسند تا به شرایطی برسیم که رقابت با دو کاندیدای برجسته انجام شود.

وی همچنین درباره اینکه اگر اصولگرایان با کاندیدای متعدد بیایند اصلاح‌طلبان چه می‌کنند، بیان کرد: ما با یک کاندیدا می‌آییم و پیش‌بینی من این است که وضع روحانی یا کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان خوب است و در دور اول انتخاب می شود.

رئیس مجمع نمایندگان تهران در این باره که اگر اصولگرایان با چند کاندیدا وارد انتخابات شوند آیا اصلاح‌طلبان کاندیدای جانبی خواهند داشت؟ یادآور شد: بحث کاندیدای جانبی اصلاح‌طلبان، بحث حقوق افراد است، یعنی فردی در خود این ظرفیت را می‌بیند که کاندیدا شود، ما هم نمی‌توانیم او را منع کنیم. اما آنچه برای ما مهم است احترام به خرد جمعی و تصمیم شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است که راهبرد این شوراها هم داشتن یک کاندیدا است.

*بقایی: افتخار می‌کنم بدون اجازه احمدی‌نژاد آب نمی‌خورم

حمید بقایی که پیش از این برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم اعلام آمادگی کرده است اظهار کرد: گفته‌اند فلانی بدون اجازه احمدی‌نژاد آب نمی‌خورد. من افتخار می‌کنم که بدون اجازه دکتر احمدی‌نژاد آب نخورم، برخلاف کسانی که بدون اجازه بیگانه آب نمی‌خورند!

وی ادامه داد: یکی از دلایل حضور بنده ظلمی است که به مردم و عدالت شد. وقتی به دروغ خدمات دکتر احمدی نژاد و هشت سال خدمت را که متعلق به ملت است زیر سوال می‌برند ظلم است.

بقایی افزود: وقتی جواب تهمت‌ها را می‌دهیم به‌جای پاسخ، تمسخر می‌کنند. بسیاری از مشکلات ما ناشی از همین بی‌اخلاقی‌ها است.

وی همچنین بیان کرد: اعتقاد دارم مشکلات اقتصادی قابل حل است. بدانید قطعا من راه، روش و شیوه استاد خودم جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد را ادامه خواهم داد.

*باهنر: در مورد بقایی اظهار نظر نمی‌کنم

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره نامزدی حمید بقایی در انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: من در موقعیتی نیستم که راجع به صلاحیت بقایی یا فرد دیگری صحبت کنم. مقامات قضائی هم اعلام کردند که وجود پرونده باز، لزوما موجب رد صلاحیت افراد نمی‌شود.

محمدرضا باهنر  در پاسخ به این پرسش که چه پاسخی به اظهارات اخیر بقایی درباره خودتان دارید؟ اظهار کرد: نه تنها بقایی، بلکه خیلی‌ها من را قبول ندارند و من هم نباید وقت خود را صرف این کنم که چه کسی چه گفته است. نباید وقت خود را به این مسائل سبک بپردازم.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به انتقاد مصطفی میرسلیم نسبت به حمایت جبهه نیروهای خط امام و رهبری از جبهه مردمی نیروهای انقلاب اظهار کرد: در این خصوص در جبهه پیروان بحث‌های مفصلی انجام شد و جبهه پیروان در نهایت با رای بیش از سه‌چهارم اعضای خود به جبهه مردمی نیروهای انقلاب پیوستند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین افزود:موتلفه هنوز تصمیمی برای پیوستن به جبهه مردمی نیروهای انقلاب نگرفته است. با این وجود موتلفه پیوستن خود را به این جبهه رد نکرد، اما هنوز در شورای مرکزی خود درباره پیوستن به جبهه مردمی نیروهای انقلاب تصمیم نگرفته است، البته ما چون رای اکثریت را داشتیم طبق اساسنامه می‌توانستیم موضع‌گیری خود را در این خصوص اعلام کنیم که این کار را هم کردیم.

*شورای مرکزی جبهه نیروهای انقلاب با کاندیداهای منتخب در حال رایزنی است

سخنگوی هیئت رئیسه شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت: اعضای هیات رئیسه در حال رایزنی با ۱۰ کاندیدایی است که بیشترین آرا را در مجمع عمومی نخست جبهه مردمی، کسب کرده‌اند.

مرضیه وحید دستجردی با اشاره به ادامه‌ یافتن رایزنی با کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: برای برگزاری دومین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، یک پیش‌نیاز وجود دارد که تا این پیش‌نیاز محقق نشود، امکان برگزاری مجمع عمومی دوم جبهه مردمی نیروهای انقلاب، وجود ندارد.

وی افزود: پیش‌نیاز برگزاری مجمع این است که باید با ۱۰ کاندیدایی که بیشترین آرا را در مجمع عمومی اول کسب کرده‌اند گفت‌وگو و مذاکره کنیم که هیئت رئیسه شورای مرکزی در حال رایزنی و گفت‌وگو با این نامزدهاست. این کار آغاز شده و تا حصول به نتیجه، همچنان ادامه خواهد داشت.

دستجردی همچنین تأکید کرد: اگر قرار بود مجمع ملی دوم جبهه مردمی، در اسفند ماه برگزار شود، عملاً به دلیل کمبود وقت، این موضوع امکان نداشت به همین دلیل برای اینکه زمان کافی برای گفت‌وگو با کاندیداها را داشته باشیم، دومین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، در فروردین ماه ۹۶ برگزار خواهد شد.

*جوانفکر: بقایی با احمدی‌نژاد مشورت نکرده است

سخنگوی ستاد انتخابات حمید بقایی می‌گوید که او برای حضور در انتخابات ۹۶ با احمدی‌نژاد مشورت نکرده اما در صورت موفقیت در انتخابات ۹۶ راه دولت‌های نهم و دهم را ادامه خواهد داد.

*میرسلیم: موتلفه در اداره کشور انحصاری عمل نمی‌کند

کاندیدای مورد نظر حزب موتلفه عنوان کرد: امروز افراد و گروهی باید مدیریت کشور را به دست گیرند که شرح صدر داشته باشند و در به کارگیری نیروها انحصاری و کینه‌ای عمل نکنند.

سیدمصطفی میرسلیم با بیان اینکه امروز به جای سپردن سرنوشت کشور به یک نفر باید مدیریت را به یک حزب که شناخت خوبی هم نسبت به مسائل جامعه دارد واگذار کرد، گفت: امروز اگر حزبی همچون موتلفه اسلامی به صحنه می‌آید، باید نسبت به مسائل و معضلات کشور فهم پیدا کرده باشد و راه‌حلی را هم برای آن ارائه دهد. از سویی کارها در نظام مردم‌سالاری دینی نمی‌تواند بدون مشارکت و نظارت مردم انجام شود و به اهداف خودش برسد.

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: کار حزبی یعنی همه اعضا در اجرای حق مشارکت دارند و در جلوگیری از تخلف از حق هم نظارت دارند. اینگونه رفتارهای تشکیلاتی می‌تواند ضامن موفقیت یک نظام مرم‌سالاری دینی که محوریتش مبانی اعتقادی است، باشد.

*صادقی: عملکرد صداوسیما آشکارا سمت‌وسوی جناحی دارد

نماینده مردم تهران در مجلس طی نامه‌ای به رئیس سازمان صدا و سیما، خواستار توجه و التزام عملی به قوانین موضوعه و سیاست‌های انتخاباتی ابلاغی مقام معظم رهبری شد.

در بخشی از متن نامه محمود صادقی آمده است: متاسفانه عملکرد صداوسیما آشکارا سمت و سوی جناحی دارد و به ویژه پس از اعلام اسامی کاندیداهای احتمالی یک طیف خاص، به این نگرانی دامن زده که گویا به رغم ابلاغ این سیاست‌ها قرار نیست تحولی در رویه‌های گذشته سازمان ایجاد شود. به وضوح مشاهده می‌شود بعضی از نامزدهای احتمالی از هم اکنون که بیش از دو ماه به انتخابات مانده، به بهانه‌های مختلف روی آنتن قرار می‌گیرند و آشکارا سعی در چهره‌سازی از آن‌ها می‌شود. همچنین در پوشش اخبار مجلس، خبرها و مصاحبه‌ها به صورت مهندسی شده و عمدتا با تخریب رویکرد مجلس و دولت بازتاب داده می شود.

اینجانب به عنوان یکی از نمایندگان منتخب مردم ضرورت التزام عملی سازمان صداوسیما به قوانین موضوعه و سیاست‌های انتخاباتی ابلاغی مقام معطم رهبری را به جنابعالی تذکر می‌دهم. با توجه به تجارب گذشته و ابلاغ به هنگام سیاست‌ها انتطار می‌رود در زمان مدیریت جنابعالی این مهم بیشتر مورد عنایت قرار گیرد.

*درخواست اصلاح‌طلبان از دولت برای رعایت اصول اصلاح‌طلبی

اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تصریح کردند که دولت به دلیل بهره‌مندی از رای اصلاح‌طلبان در امور دولت باید اصول اصلاح‌طلب را رعایت کنند.

در جلسه این هفته شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان پس از گزارش دیدار هیات رئیسه شورای عالی با روحانی، کلیه اعضای شورا درباره ضرورت رعایت اصول اصلاح‌طلبی در روند فعالیت‌های دولت که سبد رای آن از این گفتمان تامین می‌شود نظرات خود را ارائه کردند و مقرر شد پس از بررسی و برقراری تعامل‌های مکرر، توجه به ضروریات مورد تاکید اعضا به اطلاع روحانی رسانده و در جلسات بعد شورا درباره کاندیدای ریاست‌جمهوری تصمیم گیری شود.

در ادامه این جلسه دبیران کارگروه تدوین برنامه‌ها و سیاست‌ها، گزارش برنامه‌های مدون در خصوص شوراها و مدیریت شهری را ارائه کردند. با توجه به اینکه کلیات برنامه‌ها برای کلیه اعضا ارسال شده بود کلیات برنامه‌ها مصوب شد.

همچنین دبیر کارگروه استان‌ها گزارش شورای اصلاح‌طلبان استان‌ها را ارائه کرد و مقرر شد نشست مشترک هیات رئیسه شورای عالی اصلاح‌طلبان استان‌ها در روزهای پایانی اسفند در تهران برگزار شود.

در پایان این جلسه مقرر شد کلیه برنامه‌های تدوین شده متناسب با مناطق شهری و استان‌ها به شورای اصلاح‌طلبان استان‌ها ارسال شود و استان‌ها نیز در صورت تمایل از برنامه‌ها و شاخص‌های طراحی شده استفاده کنند.

*ستاد انتخاباتی حزب اتحاد ملت آغاز به کار کرد

جلسه شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی سه‌شنبه در محل دفتر مرکزی حزب برگزار و در آن تاکید شد که فعالیت‌های انتخاباتی حزب اتحاد ملت در تمامی مناطق با “شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان” صورت می‌پذیرد.

در این جلسه گزارشات مربوط به کمیته برگزاری دومین کنگره سراسری  و سایر ارکان حزب ارائه شد. همچنین آغاز به کار ستاد مرکزی انتخاباتی حزب و گزارش مقدماتی مربوط به آن نیز اعلام و ارائه شد.

*هفته آینده شاخصه‌های کاندیداهای اصلاح‌طلبان اعلام می‌شود

یک عضو شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان با بیان اینکه اصلاح‌طلبی، پاکدستی و تخصص از مهم‌ترین شاخصه‌های شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است، تصریح کرد: جدول شاخصه‌ها هفته آینده منتشر می‌شود.

ژاله فرامرزیان در ارتباط با چگونگی انتخاب کاندیداهای اصلاح‌طلب برای حضور در لیست شورای عالی‌ سیاستگذاری‌ انتخاباتی اصلاح‌طلبان اظهار کرد: همانطور که پیش از این اعلام شده بود، شورای عالی برای ارائه لیست اصلاح‌طلبان در رقابت‌های انتخاباتی شوراهای شهر و روستا شاخصه‌هایی را برای کاندیدها در نظر دارد که آن را اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر کلیات شاخصه‌های کاندیدهای دو انتخابات پیش رو مشخص شده و در مورد آن به جمع‌بندی نیز رسیده‌ایم. مقدمه و متون مربوط به شاخصه‌های کلی کاندیداهای شهر و روستا اوایل هفته آینده منتشر خواهد شد.

*انتظار برای اعلام شاخصه‌های کاندیداها توسط شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان

یک عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار گفت: ستادهای انتخاباتی حزب اسلامی کار در استان‌ها با احزاب هم‌سو و شورای عالی انتخاباتی اصلاح‌طلبان همکاری خواهند کرد.

محمد نیشابوری درباره با آخرین فعالیت‌های حزب اسلامی کار برای دو انتخابات پیش رو اظهار کرد: هفته گذشته با دعوت از مسئولین ستادهای انتخاباتی حزب در استان‌ها جلسه انتخاباتی را برای تبیین راهبردها و استراتژی ورود به دو انتخابات شوراهای شهر و روستا و همچنین ریاست‌جمهوری برگزار کردیم.

وی افزود: در ادامه این جلسه اعضای حزب در مباحثی معضلات و مشکلات خود را بیان کردند. همچنین به عنوان موضوعی دیگر  شورای عالی سیاستگذاری در استان‌ها طرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.

*اصولگرایان اگر به گزینه واحد نرسیدند کاندیدا معرفی نکنند

نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده به گزینه واحدی نرسند بهتر است که کاندیدایی در این انتخابات معرفی نکنند. به هر حال اگر آن‌ها بخواهند نمود واقعی داشته باشند باید به گزینه واحد برسند، در غیر این صورت صرف جلب مشارکت مردم ضرورتی ندارد و مردم خودشان سال‌هاست که در انتخابات‌های مختلف مشارکت می‌کنند.

سیدمهدی فرشادان درباره احتمال معرفی گزینه جدی از سوی اصولگرایان برای رقابت با حسن روحانی نیز افزود: به هر حال آن‌ها برای خودشان ملاک و معیارهایی دارند و باید ببینیم که نهایتا به چه گزینه‌ای می‌رسند. قضاوت کردن در این زمینه سخت و هنوز زود است.

نماینده مردم سنندج در مجلس یادآور شد: این امر محتمل است که افرادی به شکل مستقل در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده کاندیدا شوند، اما اینکه بتوانند موفقیتی کسب کنند سخت و دور از انتظار است. در واقع اگر کسانی تحت این عنوان ورود کنند با توجه به اینکه تا الان ساز و کاری برای آن‌ها تعریف نشده بعید است که موفقیت خاصی حاصل کنند.

*وزیر کشور: صداوسیما شائبه طرفداری از یک نامزد را ایجاد نکند

وزیر کشور درباره نسبت صداوسیما با انتخابات گفت: قانون در زمینه انتخابات ریاست‌جمهوری تکلیف را روشن کرده است. در این زمینه کمیته تبلیغات تشکیل می‌شود و صداوسیما برنامه‌های انتخاباتی خود را باید به تائید این کمیته برساندکه وزیر کشور هم رئیس این کمیته است. در خصوص اقدامات جاری صداوسیما نیز من جلسه‌ای با مدیران صداوسیما داشتم و تاکید کردم که انتخابات یک موضوع ملی است و صداوسیما نباید به گونه‌ای رفتار کند که شائبه طرفداری از نامزدی خاص در میان مردم ایجاد شود. از صداوسیما خواسته‌ایم این مسائل را رعایت کند. البته ما در وزارت کشور و شورای نگهبان بازرسی و نظارت هم داریم که اگر به مواردی برسیم که در صداوسیما یا نهادی دیگر خلاف بی‌طرفی عمل می‌شود، حتما تذکر دهند.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه مراسم افتتاح ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: افرادی که از الان نامزدی خود را اعلام می‌کنند نباید در اماکن عمومی تبلیغات داشته باشند. ما این موضوع را به معاون سیاسی و استانداری‌ها ابلاغ کردیم و اگر چنین تبلیغاتی انجام شود حتما با آن برخورد خواهیم کرد.

وی درباره جبهه های تازه‌تاسیس بیان کرد: در این ایام جبهه‌هایی اعلام موجودیت داشتند که آن‌ها باید مجوز بگیرند زیرا در غیر این صورت اقدام آن‌ها غیرقانونی است و با آن برخورد می‌شود.  

وزیر کشور همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا حضور افرادی که اعلام کاندیداتوری کردند در صداوسیما قانونی است یا خیر گفت:‌ اگر این حضور در چارچوب وظایف اداری و مسئولیت آن‌ها باشد بلامانع است اما اگر تبلیغات باشد مدیران صداوسیما باید مانع آن شوند.

وی همچنین خبر داد که برای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس ۲۶۹ نفر تا روز آخر ثبت‌نام (شنبه)، ثبت‌نام کرده‌اند.

رحمانی‌فضلی تهیه و ارائه  سوءپیشینه را برای ثبت‌نام در انتخابات شوراها الزامی دانست و افزود:‌ هماهنگی‌های لازم انجام شده که افراد این عدم سوءپیشینه‌ها را تهیه کنند.

وزیر کشور درباره برگزاری انتخابات الکترونیکی تصریح کرد: شاید در بخشی از حوزه‌ها برای انتخابات شوراها، انتخابات الکترونیکی برگزار کنیم.

*رحمانی‌فضلی: با دقت در بررسی صلاحیت داوطلبان شوراها دغدغه آیت‌الله جنتی رفع می‌شود

وزیر کشور درباره این صحبت آیت‌الله جنتی که بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات شوراها بی‌حساب و کتاب است، اظهار کرد: طبق قانون نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده مجلس است که مجلس هم در این زمینه ساماندهی مناسبی ایجاد کرده و کمیته‌های نظارت در سراسر کشور و در همه حوزه‌ها تشکیل شده است. اگر در بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات شوراها به دقت عمل شود دغدغه‌های آیت‌الله جنتی هم رفع می‌شود.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی همچنین با بیان اینکه بررسی صلاحیت داوطلبان براساس استعلام از مراجع چهارگانه انجام می‌شود، خاطر نشان کرد: اگر در این زمینه دقت لازم انجام شود، به دغدغه آیت‌الله جنتی هم عمل می‌شود.

وی درباره فعالیت انتخاباتی در فضای مجازی هم اظهار کرد: اگر این فعالیت برای جلب مشارکت باشد اشکالی ندارد، اما اگر برای تبلیغات فرد خاصی باشد اشکال داشته و باید با آن برخورد شود.

*برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ١٤٠ نقطه خارج از کشور

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام‌ها از ٢٢ فروردین و تنها در ستاد انتخابات کشور خواهد بود.

علی اصغر احمدی رییس ستاد انتخابات کشور صبح امروز (سه شنبه) در نشست هماهنگی کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور و ستاد انتخابات استان‌ها که در سالن پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشورهای دیگر، اظهار کرد: با توجه به حضور شهروندان ایرانی در کشورهای مختلف، انتخابات ریاست جمهوری در ١٤٠ نقطه خارج از کشور برگزار می‌شود و در همین زمینه ستاد انتخابات باید با همکاری وزارت امور خارجه زمینه حضور این عزیزان را نیز فراهم کند.

وی همچنین با اشاره به اتمام زمان ثبت نام انتخابات شوراها در ٤ حوزه انتخابیه خاطر نشان کرد: کار ثبت نام انتخابات میاندوره‌ای مجلس در ۴ حوزه انتخابیه اهر و هریس، مراغه و عجب شیر، اصفهان و بندر لنگه پایان یافته و هیئت های اجرایی در حال اخذ استعلامات از مراجع ٤ گانه هستند.

رییس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه «انتخابات شوراها از ٣٠ اسفند آغاز می شود»، به برخی انتقادات مطرح شده نسبت به زمان ثبت نام انتخابات شوراها اشاره کرد و گفت : برخی به ما خرده میگرفتند که چرا در ایام تعطیلات این ثبت نام صورت میگیرد، این در حالی است که ما مجری قانون هستیم و با توجه به انتخاب روز ۲۹ اردیبهشت به عنوان روز هدف، زمان بندی ثبت نام انتخابات شوراها از ٣٠ اسفند برنامه ریزی شده است.

*کاندیداهای شورا باید سوءپیشینه ارائه کنند

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: رسانه‌ها، هیات‌های اجرایی، هیات‌های نظارت، دستگاه‌های نظارتی و امنیتی، احزاب و داوطلبان انتخابات همه جزء اجزای برگزاری انتخابات هستند و باید با هماهنگی موضوع انتخابات را پیش ببرند.

علی‌اصغر احمدی در مراسم افتتاح ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه کسانی که می‌خواهند در انتخابات شوراها ثبت‌نام کنند باید گواهی سوءپیشینه خود را ارائه کنند، اظهار کرد: در روستاها این امر به تشخیص هیات‌های اجرایی گذاشته شده است و هیات‌های اجرایی هم نباید به گونه‌ای عمل کنند که اقدامات آن‌ها برای داوطلبان بازدارنگی ایجاد کند، روش اجرای این قانون مهم است.

در این مراسم همچنین علی پورعلی‌مطلق دبیر ستاد انتخابات کشور بیان کرد: میانگین ثبت‌نام‌ها برای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در هر حوزه ۶۰ نفر بوده‌است که این میانگین در دوره‌های قبل ۲۹ نفر بود.

*هیچ کس اجازه بر هم زدن جلسات دارای مجوز را ندارد

رئیس ستاد انتخابات کشور با تاکید بر نقش دانشگاه‌ها در بسیج عمومی مردم برای شرکت در انتخابات گفت: هیچ گونه ساختار شکنی در حکومت را نمی‌پذیریم و به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم اعمال سلیقه شخصی در برگزاری جلسات داشته باشد و هیچ کس اجازه بر هم زدن جلسات و سخنرانی‌هایی که مجوز دارند را نخواهد داشت

علی اصغر احمدی با اشاره به دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر که قرار است در اردیبهشت ۹۶ برگزار شود، اظهار کرد: حدود ۶۵ هزار شعبه اخذ رای در این انتخابات خواهیم داشت و این تعداد شعبه حجم زیادی از نیروی انسانی و امکانات را می‌طلبد.

وی افزود: ثبت‌نام انتخابات شوراها از ۳۰ اسفندماه آغاز خواهد شد و درست از زمانی که کشور در تعطیلی مطلق است فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها در خدمت مردم برای ثبت‌نام شوراهای شهر و روستا هستند.

معاون سیاسی وزارت کشور ادامه داد: به عنوان مجری انتخابات اصل انتخابات را بدون جانبداری اجرا خواهیم کرد و امنیت فیزیکی و امنیت روانی و سلامت مردم را در انتخابات دنبال می‌کنیم.

*آغاز بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس

سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد: بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در هیات‌های اجرایی آغاز شده است.

سیدسلمان سامانی با اشاره به اینکه ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابی و همچنین در ستاد وزارت کشور در کمال صحت و آرامش برگزار شد، اظهار کرد: اسامی و مشخصات این افراد به مراجع چهارگانه استعلام یعنی ثبت احوال، نیروی انتظامی، دادگستری و وزارت اطلاعات ارسال شده است و این مراجع تا ۱۸ اسفند فرصت دارند، نتیجه استعلام‌ها را در حوزه مربوط به خود اعلام کنند.

وی هممچنین افزود: از ۱۵ اسفند بررسی صلاحیت این داوطلبان نیز در هیات‌های اجرایی آغاز شده و تا ۲۴ اسفند ادامه خواهدداشت.

*نقش موثر دانشگاه‌ها در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری

دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: دانشگاه‌ها در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری می تواند نقش‌آفرینی زیادی داشته باشد.

علی پورعلی‌مطلق با اشاره به قانون تجمیع انتخابات و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات شوراهای شهر و روستا اظهارکرد: کار برگزاری انتخابات بر طبق روال سابق انجام خواهد شد و تغییری نخواهد داشت.

وی افزود: بیش از یک ملیون و ۱۵۰ هزار نفر عوامل اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین انتخابات شورای شهر روستا است.

*در روند برگزاری انتخابات از اینترنت استفاده نخواهیم کرد

رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور با تاکید بر اینکه برای برگزاری انتخابات هیچ مشکل زیرساختی ارتباطی وجود ندارد، اظهار کرد: در هیچ کدام از فرآیندهای انتخابات از اینترنت استفاده نمی‌شود و در تمامی مراحل از شبکه امن داخلی استفاده خواهیم کرد.

امیر شجاعان با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی از لحاظ زیرساخت ارتباطی برای برگزاری انتخابات وجود ندارد، گفت: در انتخابات پیش رو از شبکه‌های امن و داخلی استفاده می‌کنیم و این شبکه، ‌ شبکه‌ای اختصاصی است و تمامی زیرساخت‌ها در کنترل ماست و به هیچ عنوان از شبکه اینترنت در هیچ کدام از فرآیندهای انتخاباتی استفاده نخواهد شد.

وی درباره پشتیبانی‌های لازم از شبکه ارتباطی داخلی در فرآیند انتخابات یادآور شد: برای هر شبکه، شبکه‌ای پشتیبان در نظر گرفته‌ایم، ‌علاوه بر این فرآیند دستی نیز در کنار فرآیند رایانه‌ای وجود دارد و اگر مشکلی پیش بیاید در نهایت امکان استفاده از فرآیندهای دستی وجود خواهد داشت.

*انتخاب قشقاوی به عنوان رئیس هیأت نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری در خارج از کشور

توسط هیأت نظارت بر انتخابات شورای نگهبان، رئیس و اعضای هیأت نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری در خارج از کشور منصوب شدند.

با تصویب هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری طی حکمی از سوی رئیس هیأت نظارت، حسن قشقاوی معاون وزیر امور خارجه به عنوان رئیس، همچنین  مهدی اهری‌مصطفوی، محمدرضا حواصلی‌آشتیانی، میرمسعود حسینیان و محمود اصفهانی‌نژاد به عنوان اعضای هیأت نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری خارج از کشور منصوب شدند.

*فرمانده ناجا: برگزاری انتخابات امن و آرام از وظایف اصلی ماست

سردار حسین اشتری فرمانده ناجا با اشاره به انتخابات پیش رو خاطر نشان کرد: برگزاری انتخابات در بستری امن و آرام از وظایف اصلی ماست و تمام تلاش و ظرفیت خود را برای برگزاری انتخاباتی امن و شکوهمند به کار خواهیم بست. موضع ما در برگزاری انتخابات امن "مقتدرانه" است.

*انتخابات از مهم‌ترین ماموریت‌های پیش روی پلیس

جانشین فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه انتخابات یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های پلیس در تمام کشورهاست و تمام دنیا برگزاری انتخابات را رصد می کنند، گفت: جنبه‌های مهارتی در آموزش یگان ویژه باید بیشتر از جنبه تئوری و رویکرد اصلی آموزش باید مهارتی باشد.

سردار اسکندر مومنی ادامه داد: جابجایی قدرت همواره آسان نیست و همیشه عده‌ای حضور دارند که به دنبال سوءاستفاده هستند، ایران اسلامی نیز هر چقدر که در حوزه قدرت خود افزایش پیدا کند به همان میزان تهدیداتش نیز افزایش می‌یابد به همین دلیل باید مراقبت‌های ما نیز افزایش پیدا کند.

*مرتضی حیدری مجری احتمالی مناظره‌های انتخاباتی

معاون سیما از مرتضی حیدری به عنوان مجری احتمالی مناظره‌های انتخاباتی یاد کرد و در عین حال درباره‌ حساسیت این مناظره‌ها و تجربه‌های تلخی که تلویزیون در این زمینه با آن روبه‌رو بوده است، تاکید کرد که صداوسیما تجربه‌های لازم را در این زمینه به دست آورده و نباید مردم را تحریک کند.

مرتضی میرباقری درباره ساز و کار برنامه‌های مناظره و اینکه برای انتخاب مجری مناظره‌های انتخاباتی به چه نتیجه‌ای رسیده‌اید که حاشیه‌های احتمالی به حداقل برسد؟ توضیح داد: ما تجربه‌های لازم را به دست آورده‌ایم و خود نامزدها هم از عقلانیت لازم برخوردارند و وارد بازی جریان‌های سیاسی نمی‌شوند. ما نباید مردم را بی‌خود تحریک کنیم؛ چرا که باید گفت جایی که درست عمل نشد، حوادث سال ۸۸ بود که عواطف مردم مُنقلب شد و تقریباً می‌توان گفت از آنجا که کسی تاکنون با چنین اتفاقی روبرو نشده بود، آمادگی مواجهه با چنین مسائلی در بَعد از انتخابات وجود نداشت؛ به نوعی همه رودست خوردند، ولی اکنون همه به پختگی رسیده‌اند.

وی درباره‌ مجری مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: مرتضی حیدری به عنوان یکی از کاندیداهای اجرا در مناظره‌ها مطرح است اما هنوز به تصمیم نهایی نرسیده‌ایم.

میرباقری در واکنش به اینکه گفته می‌شود صداوسیما به صورت جناحی عمل می‌کند، گفت: هیچ کس در مورد خود من به عنوان معاون سیما نمی‌تواند بگوید که جناحی عمل کرده‌ و زیر پرچم یک جناح خاص حرکت کرده‌ام. ما در صداوسیما هیچ جریانی را آنقدر صالح و بدون اشکال نمی‌دانیم که بخواهیم زیر پرچم آن جریان حرکت کنیم؛ بزرگترین پرچم برای ما، مقام معظم رهبری است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید