Performancing Metrics

برجام می‌تواند با کاهش هزینه های مالی به افزایش حضور ایران در بازارهای بین المللی کمک کند | اتاق خبر
کد خبر: 389920
تاریخ انتشار: 23 اسفند 1395 - 10:11
مدیرعامل مپنا:
مدیرعامل گروه مپنا گفت: مهمترین گره گشایی برجام می تواند کاهش هزینه های مالی بویژه در مناسبات بانکی و بیمه ای باشد تا حضور کشورمان در بازارهای جهانی افزایش یابد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، «عباس علی آبادی»  با اشاره به عملکرد صنعت برق با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، افزود: عملکرد این صنعت حتی پیش از برجام ممتاز و متناسب با نیاز کشور و جزو بهترین ها بود که شاهد عینی آن دستیابی به مقام نخست خاورمیانه و چهاردهم جهان در ظرفیت نصب شده نیروگاهی است.

به گفته این مقام مسوول، امروز بیش از 76 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی در کشور وجود دارد و افزون بر 11 هزار مگاوات نیروگاه نیز در دست ساخت است.

وی با اشاره به آمارها در این زمینه، خاطرنشان کرد: در فاصله سال های 1380 تا 1385 بیش از 12 هزار و 582 مگاوات ظرفیت نیروگاهی در کشور نصب شد؛ در بین سال های 1385تا 1390نیز 16 هزار و 421 مگاوات و در بین سال های 1390 تا 1395 نیز هشت هزار و 28 مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شد.

علی آبادی با تاکید بر اینکه همه این دستاوردها در دوران تحریم ها و با منابع و تجهیزات داخلی به دست آمد، تصریح کرد: توان تولید سالیانه 500 میلیارد کیلو وات ساعت برق در کشور وجود دارد؛ این در حالی است که کل نیاز سالیانه کشور 275 میلیارد کیلو وات ساعت بوده و حتی برای تامین سرمایه و برق مورد نیاز هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی یادآوری کرد: امروز صنعت برق ایران به بالاترین لایه های فناوری دسترسی دارد و مطابق رتبه بندی موسسه «مک کوری»، کشورمان عنوان سوم صادرات خارجی صنعت برق را به عنوان «صاحب فناوری» در سال 2015 داشته است.

مدیرعامل مپنا تاکید کرد: امروز دیگر نباید به دنبال تامین مالی برای ساخت یا توسعه نیروگاه در کشور باشیم، بلکه باید این موضوع برای مصرف برق باشد.

وی گفت: اکثر نیروگاه های کشور در بیشتر اوقات سال با کمتر از ظرفیت واقعی خود کار می کنند و بر این اساس باید همچون نیروگاه های تلمبه- ذخیره ای به دنبال ذخیره سازی برق باشیم.

علی آبادی تصریح کرد: امروز باید به دنبال سرمایه گذاری در صنایع «برق بر» باشیم، زیرا اشتغالزاست و همچنین برای تامین مالی مصرف صحیح برق و اصلاح توزیع بار برنامه ریزی داشته باشیم.

وی با تاکید بر لزوم توجه به مقوله اقتصاد برق، اظهار داشت: اگر اقتصاد برق را جذاب نکنیم، پذیرش سرمایه در این بخش دچار مشکل می شود.

این مقام مسوول ادامه داد: امروز در شرایطی هستیم که فناوری روز ماشین های حرارتی را در اختیار داریم و شرکتی نظیر زیمنس آلمان مطابق فناوری و دانش روز صنعت برق ایران حاضر شد به ساخته های کشورمان گواهی (لایسنس) ارائه کند.

وی با تاکید بر اینکه برجام باید کمک کند وضعیت صنعت برق بهتر از گذشته شود، تصریح کرد: مهمترین گره گشایی برجام می تواند کاهش هزینه های مالی بویژه در مناسبات بانکی و بیمه ای باشد تا حضور کشورمان در بازارهای جهانی افزایش یابد.

علی آبادی در پایان به تلفات هفت تا 10 درصدی سرمایه گذاری در کشور متاثر از تحریم ها اشاره کرد.

شامگاه بیست و ششم دی ماه 1394 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید