Performancing Metrics

شناسایی و رفع تلفات آب با همکاری وزارت نیرو | اتاق خبر
کد خبر: 390884
تاریخ انتشار: 8 فروردین 1396 - 19:26
در سال 96 محقق می‌شود؛
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب خشکسالی فرسایش و محیط زیست معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری گفت: امیدواریم در سال جدید با اقداماتی که توسط وزارت نیرو صورت می‌گیرد، بخش زیادی از تلفات آب شناسایی و رفع شود.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حسینعلی بهرامی در نگاهی به اقدامات سال 95 این ستاد، ساخت دستگاه شناسایی و رفع تلفات آب توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان را اقدام مثبتی دانست و افزود: اگر بخواهم یک ارزیابی کلی و اجمالی از فعالیت‌هایی که طی سال گذشته داشته‌ایم بگویم، باید اشاره‌کنم که سال بسیار موفقی را پشت سر گذاشته‌ایم.

وی علت این موفقیت را به سرانجام رساندن برخی از پروژه‌ها و برنامه‌های نیمه‌کاره مانده از سال 94 دانست و افزود: این پروژه‌ها تا حد قابل قبولی به موفقیت رسید که با همت و همکاری تمامی کارگروه‌ها و اعضای شورای ستاد بود.

بهرامی قدم دیگری را که در این سال به سرانجام رسید، سند چشم‌انداز حوزه آب، فرسایش و خشکسالی دانست و توضیح داد: از نظر معاونت و هماهنگی‌های بین دستگاهی اقدامات لازم برای این سند به پایان رسید. هماهنگی‌های خوبی با وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، سازمان محیط‌زیست که سه مجموعه ذی‌ربط و ذی‌نفع این اقدام هستند، صورت گرفت. تمام نکاتی که مد نظر دستگاه‌های ذی‌ربط بود، در این سند اعمال شد.

همکاری با هلند در ساخت دستگاه اکسپکتروکم

به گفته وی اقدام قابل توجه سال 95 اکسپکتروکم بوده است که بخش قابل توجهی از آن در این سال به نتیجه رسید و بخش دیگر آن اوایل سال آینده به نتیجه خواهد رسید. ساخت این دستگاه با هماهنگی مشترک شرکت‌های ایرانی و هلندی، یک نمونه در ایران و یک نمونه در هلند بوده است. قرار است 20 نمونه دیگر در نمایشگاه ساخت ایران برای بهره‌برداران فروخته شود.

دستیابی به منابع جدید آبی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی دو محور کلی‌ را که در مبحث آب در این سال دنبال شد، دستیابی به منابع جدید و صرفه‌جویی در مصرف منابع موجود آب و یا استفاده بهینه از منابع موجود عنوان کرد و گفت: در این دو مبحث بخشی را کاملاً موفق عمل کردیم و بخشی را متاسفانه توفیق چندانی نداشتیم.

وی ادامه داد: در بخشی که موفق عمل کردیم می‌توان به دستگاه GPR اشاره کرد که با هماهنگی صندوق نوآوری و شکوفایی توسط یک شرکت دانش‌بنیان داخلی ساخته شد و امیدواریم با اقداماتی که توسط وزارت نیرو صورت می‌گیرد، بخش زیادی از تلفات آب شناسایی و رفع شود. این دستگاه در شناسایی تلفات آب، حفاری‌های مترو،  اقدامات باستان‌شناسی و بسیار موارد دیگر کاربرد دارد. انتظار می‌رود ابزاری توانمند جهت شناخت زمین تا عمق 25 متر نیز باشد.

بهرامی، بخش ناموفق ستاد را طرحی توضیح داد که عامل صرفه‌جویی بالایی در مصرف آب در کشاورزی و آبیاری زیرسطحی باغات خواهد شد. اما با وجود پیگیری‌های لازم به نتیجه مورد نظر نرسیده است. این در حالی است که اجرای این طرح می‌تواند نقش قابل توجهی در کاهش مصرف آب باغات ایفا کند.

تغییر دیدگاه نسبت به منابع آب‌های ژرف

وی با اشاره به دستیابی به منابع جدید آب، گفت: وقتی گزارش ناسا را در راستای پیش‌بینی وضعیت 30 سال آینده ایران و برخی کشورها می‌خواندم، ضمن ناباوری نگرانی جامع علمی کشور را احساس می‌کردم. خوشبختانه با مطالعه شناسایی منابع آب ژرف ایران می‌توان امیدوار بود که در شرایط حاد و بحرانی نسبت به بهره‌برداری این منابع اقدام کرد. البته در این مرحله فقط شناسایی با روش‌های غیر مخرب مورد نظر است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی ادامه داد: علیرغم این که نگرانی در راستای استفاده از آب‌های ژرف وجود دارد، اما امیدواری بسیاری ایجاد شده و تقریباً دیدگاه بسیاری از کسانی که نسبت به این امر مطلع هستند، نسبت به منابع و موجودی آب تغییر کرده است.

بهرامی گفت: در جمع‌بندی کلی باید بگویم سال موفقی را پشت سر گذاشته‌ایم. هرچند نگرانی برخی مسائل همچنان باقی است، اما باید اشاره کنم که در سال 95 در بخش فناوری این حوزه وارد شدیم و در بخش‌های اجرایی مانند ریزگردها وارد نشدیم.

وی ابراز امیدواری کرد که در سال 96 پروژه‌های نیمه‌تمام به پایان برسد و پروژه‌های تازه نیز با محوریت رفع مشکلات در کشور آغاز شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید