Performancing Metrics

رئیس جمهور به اتاق ایران بیاید و سیاستها را اعلام کند | اتاق خبر
کد خبر: 394375
تاریخ انتشار: 16 خرداد 1396 - 11:49
سرمایه گذاران خارجی منتظر علامت روشن از سوی ایران
دولت نخست حسن روحانی که تا چند هفته دیگر دوران فعالیت قانونی اش سپری می شود.این دولت توانست تحت شرایط ویژه آرامش و ثبات در مناسبات خارجی را به ایران برگرداند و زمینه سازی برای توقف تجربه ها انجام شد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ساعت 24، مردم ایران با توجه به کامیابی بزرگ دولت یازدهم برای بار دوم به حسن روحانی رأی دادند و این بار انتظار دارند شرایط بهبود اقتصاد و کسب‌وکار ایران و ایرانیان را فراهم کند.

دولت دوازدهم با این انتظار شهروندان تا چند هفته دیگر کارش را شروع می‌کند.در این وضعیت است که دولت فعلی نوعی رخوت را تجربه می‌کند.زمزمه‌های تغییرات در تمام وزارتخانه‌ها،وزیران،معاونان و احتمالاً معاونان رئیس‌جمهور که حالا بلندتر از چند روز پیش شنیده می‌شود بر ابعاد سردرگمی‌ها افزوده است . برخی از مدیران ارشد دولت باید برای جلوگیری از تشدید سردرگمی وارد کارشده و باتدبیر لازم اجازه ندهند کشور و به‌ ویژه اقتصاد دو ماه تعطیل شود. کاری که می‌توان انجام داد این است که دولت دست‌کم سیاست کلان را با فعالان اقتصادی طرح و یادآور شود که هر فردی و هر گروهی که به‌عنوان وزیر به وزارتخانه‌ای برود باید چارچوب سیاست‌های اعلام‌شده کلان عمل کند . دولت می‌تواند با این روش مانع از رخوت و سستی شده و کارها را در مسیر انتظارات حرکت دهد . وقتی چارچوب مشخص باشند می‌توان حدس زد کدام گزینه‌های احتمال می‌توانند مدعی  وزارت شوند و کدام افراد در این چارچوب جای نمی‌گیرند . اکنون شاید بهترین زمان برای حضور جدی ، سنگین و منظم بخش خصوصی ایران برای شکل‌دهی و ماهیت بخشی به اقتصاد ایران از طریق ارائه شرایط و اعلام علنی انتظار است و نشانه‌ها برای تعیین وزیران باشد .اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی ایران به‌ مثابه پرچم‌دار نهاد خصوصی کارفرمایی ایران باید از رئیس‌جمهور حسن روحانی بخواهد که طلسم عدم حضور در اتاق را بشکند و رو درروی بخش خصوصی نشسته و ضمن شنیدن خواست‌های آن‌ها سیاست‌های خود را نیز اعلام کند . در این نشست احتمالی می‌توان از بزرگ‌ترین تشکل های  غیردولتی خواست حرف‌ها و خواسته‌های خود را به ‌صورت شفاف به رئیس‌جمهور اعلام کنند . رئیس دولت یازدهم نیک می‌داند بخش خصوصی ایران در زمان انتخابات 92 و 96 حتی اگر اقدامی علنی نکرده باشد اما طرفدار این بود که دولتی میانه ‌رو تأسیس شود والان نیز خرسند است که حسن روحانی بتواند برخی از گرفتاری‌ها را حل کند . دولت دوازدهم نباید از سرزنش‌ها و نکوهش‌های احتمالی که حالا این دولت از سوی 4 درصدی‌ها حمایت می‌شود یا دولت سرمایه‌داران است و... هراس داشته باشد . تجربه 38 سال سپری‌شده نشان می‌دهد نهاد دولت بدون حضور جدی و مصمم و مستمر بخش خصوصی که علاوه بر امکانات مالی توانایی‌ها مدیریتی و ابتکار را نیز دارد نمی‌تواند اقتصاد را از بن‌بست نجات دهد . این همکاری متقابل میان دولت و بخش خصوصی زمانی واقعی می‌شود که وعده‌های یش رودرروی  رئیس دولت در نزد بخش خصوصی شنیده ‌شود و بخش خصوصی ایران نیز بدون لکنت زبان حرفش را بزند. ریاست اتاق ایران می‌تواند و باید با استناد به خواست ده‌ها هزار فعال خصوصی که چرخهای صنعت ، بازرگانی ، حمل‌ونقل و کشاورزی را به گردش درمی‌آورند از ریاست جمهوری به‌طور رسمی دعوت کند تا به میان فعالان آمده و سیاست‌های اقتصادی را اعلام کند . دولت دوازدهم علاوه بر سخن شفاف و صریح با بخش خصوصی راههای رسیدن  به بیشتر منفعت ملی را با حضور نهادهای کارفرمایی ، نهادهای کار گری و نهادهای مدنی جستجو کرده و به آن می‌رسد . اتاق ایران می‌تواند حتی درخواست کند اگر در دولت برای تعیین وزیران اقتصادی تشکیل‌شده است نماینده‌های از بخش خصوصی را در آم گروه جی دهند تا بتواند نظرات و دیدگاه‌های نهاد خصوصی را منتقل کند . دولت دوازدهم نیک می‌داند اگر قرار است سرمایه‌گذار خارجی به ایران بیاید باید ابتدا با بخش خصوصی ایران شفاف و صمیمی باشد در غیر این صورت خارجی‌ها نمی‌آیند .

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید