Performancing Metrics

ارزش سرمایه گذاری در معادن ۴۸ درصد افزایش یافت | اتاق خبر
کد خبر: 396512
تاریخ انتشار: 28 تیر 1396 - 09:59
مرکز آمار ایران اعلام کرد؛
مرکز آمار ایران اعلام کرد: ارزش سرمایه گذاری در معادن در حال بهره برداری ۱۳۹۴ نسبت به سال ۹۳ رشد ۴۸ درصدی را ثبت کرد و ارزش افزوده معادن در حال بهره‌برداری در این دوره ۱۳.۹ درصد کاهش داشت.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، مرکز آمار ایران، نتایج طرح آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری کشور مربوط به سال ۱۳۹۵ که عملکرد ۱۳۹۴ را در مقایسه با سال ماقبل آن مورد بررسی قرار داده است. بر پایه این گزارش، بررسی عملکرد معادن در حال بهره‌برداری سال ۱۳۹۴ در مقایسه با سال ۱۳۹۳ نشان می‌دهد که تعداد معادن درحال بهره برداری کشور در سال ۱۳۹۴ با ۱۴۱ مورد کاهش، ۲.۶ درصد افت داشت .

وزارت صنعت، معدن وتجارت شمار معادن فعال کشور را افزون بر پنج هزار و ۷۰۰ معدن ذکر کرده که حدود ۴۰۰ میلیون تن انواع مواد معدنی از آنها استخراج می شود؛ برابر این گزارش، تعداد شاغلان در معادن در حال بهره برداری ۶۵۸نفر کاهش(حدود ۰.۷درصد) و جبران خدمات شاغلان چهار هزار و ۹۲۶میلیارد ریال(معادل ۳۱.۲درصد) افزایش داشت .

اصطلاح جبران خدمات در بعضی منابع با اداره حقوق و دستمزد مترادف درنظر گرفته شده، اما این اصطلاح مفهومی وسیع تر از آن دربردارد؛ جبران خدمات نه فقط شامل دریافتی های بیرونی مانند حقوق و مزایا بلکه شامل تمام دریافتی های دیگر که در طبیعت شغل است، دربرمی گیرد، مانند شناسایی و مطرح شدن، ترفیع، فراهم سازی فرصت های پیشرفت، شغل غنی و پرمحتوا و شرایط کاری مطلوب و همچنین فرهنگ سازمانی مناسب. اداره حقوق و دستمزد معمولاً به دریافتی های مالی که به کارکنان داده می شود، اختصاص پیدا می کند.

مرکز آمار می افزاید: سال ۱۳۹۴، حدود ۳۴۳ هزار و ۹۰۰ تن مواد معدنی به ارزش ۱۱۸هزار و ۲۹۱ میلیارد ریال تولید شد؛ علاوه براین ارزش صادرات مستقیم (برحسب دلار) نیز معادل ۱۲.۲ درصد کاهش داشته است.

برپایه این گزارش، بهره‌وری نیروی کار در سال ۱۳۹۴ معادل۹۲۱.۷ میلیون ریال و در سال ۱۳۹۳ بیش از یک میلیارد و ۶۲میلیون ریال بود، به این ترتیب در ۱۳۹۴ نسبت به سال ۹۳ معادل ۱۳.۲ درصد کاهش ثبت شد.

همچنین سال ۱۳۹۴ استان های کرمان، یزد و اصفهان به ترتیب با ۲۳ هزار و ۹۱۷، ۱۲هزار و ۲۰۷ و پنج هزار و ۵۶۴ نفر بالاترین تعداد شاغلان این بخش را به خود اختصاص داده‌اند.

استان های کرمان، یزد و آذربایجان شرقی به ترتیب با ۳۳ هزار و ۸۵۸، ۱۶هزار و چهار و چهار هزار و ۶۱۱ میلیارد ریال بیشترین ارزش افزوده را داشته‌اند.

یادآور می شود، مرکز آمار ایران همه ساله، طرح آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری کشور را با هدف تهیه آمار و اطلاعات مربوط به عملکرد این بخش و محاسبه سهم آن در تولید ناخالص داخلی کشور، مقدار و ارزش تولیدات و فروش مواد معدنی، مقدار و ارزش صادرات مستقیم، ارزش افزوده، ترکیب نیروی انسانی، مقدار استخراج مواد معدنی، ارزش سرمایه‌گذاری و... و. اجرا می‌کند.

برپایه طرح آمارگیری از معادن مربوط به ۱۳۹۵ که عملکرد سال ماقبل آن مورد پرسش قرار گرفته است، با مراجعه۱۸۰ نفر از مأموران آمارگیر به حدود ۶ هزار و ۵۰۰ معدن در سراسر کشور، جمع آوری اطلاعات این طرح را به انجام رسانیده‌اند. همچنین در این طرح ۱۲۵ نفر در بازبینی، داده‌ آماری و کارشناسی طرح مشارکت داشته‌اند.

/انتهای پیام

نظرات
ADS
ADS
پربازدید