Performancing Metrics

رایزنی با سازمان مالیاتی برای کاهش مالیات مقطوع | اتاق خبر
کد خبر: 396680
تاریخ انتشار: 31 تیر 1396 - 15:34
رئیس سازمان بورس خبر داد؛
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در حوزه مالیات مقطوعِ نیم درصد، با سازمان امور مالیاتی صحبت شده و فرآیندی جلو می رود که این مکانیسم نیز اصلاح شود، چون نیم درصد از نظر ما زیاد است.
 
 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، شاپور محمدی با اشاره به این نکته که سازمان بورس می خواهد از درآمدهای خودش کم کند تا فعالان بازار بتوانند راحت تر کار کنند، خاطر نشان کرد: در حوزه مالیات مقطوعِ نیم درصد، با سازمان امور مالیاتی صحبت شده و فرآیندی جلو می رود که این مکانیسم نیز اصلاح شود چون نیم درصد از نظر ما زیاد است و بعضی از مواقع سهامداران ضرر کردند، در این شرایط پرداخت مالیات منصفانه نیست و این موضوعی است که برای رفع آن در حال رایزنی با سازمان امور مالیاتی هستیم.

وی افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار فرآیندها را زمان سنجی کرده و تمرکز بر کوتاه تر شدن زمان هاست و در حوزه فعالیت شرکت های پردازش اطلاعات مالی تسهیلات خوبی صورت گرفته است.

محمدی، گفت: در خصوص نرم افزارهای مورد استفاده سازمان بورس و بازار سرمایه ارزیابی های تخصصی انجام شده و در این زمینه صاحب نظران و فعالان نظرات کارشناسی خود را به این سازمان اعلام کرده اند و اکنون به مرحله اجرا وارد شده است. در پی این اقدام در زمان عملکرد نهایی نرم افزارها با افزایش محسوس سرعت مواجه شدیم، بدین ترتیب لازم نیست برای تایید نرم افزارها زمان زیادی صرف شود.

سخنگوی سازمان بورس درباره دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نمادها نیز گفت: دستور العمل نهایی شده و به زودی به مرحله اجرا می رسد و بدین ترتیب یکی از وعده ها برای رفع محدودیت ها از این طریق برطرف می شود.

محمدی در ادامه در خصوص رفع سایر محدودیت ها گفت: در خصوص تغییر در ساز و کار فعلی حجم مبنا و دامنه نوسان نیز کارشناسی های لازم در جهت بازنگری در بحث های مقرراتی و آیین نامه ها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: موضوعاتی که در این رابطه به سامانه معاملاتی مرتبط است نیز دنبال و سازو کار اجرایی آن تنظیم شده و امیدواریم در چند ماه آینده به جمع بندی نهایی می رسیم.

دبیر شورای عالی بورس در خصوص کاهش کارمزدها نیز گفت: به دنبال کاهش کارمزد سازمان بورس و سایر ارکان هستیم، البته در این مورد با توجه به سیاست حمایت از صنعت کارگزاری، کارمزد کارگزاری ها کاهش نمی یابد.

وی با بیان اینکه این اقدام تا دو ماه آینده به سرانجام می رسد و به بازار اعلام می شود، اظهار داشت: با این اقدام کمک می شود که معاملات الگوریتمی شکل بگیرد و سیالیت بازار بیشتر شود، همچنین سود کسانی که فعالیت می کنند بدین ترتیب بیشتر می شود.

محمدی با اشاره به این نکته که سازمان بورس می خواهد از درآمدهای خودش کم کند تا فعالان بازار بتوانند راحت تر کار کنند، خاطر نشان کرد: در حوزه مالیاتِ مقطوعِ نیم درصد با سازمان امور مالیاتی صحبت شده و فرآیند به گونه ای جلو می رود که این مکانیسم نیز اصلاح شود.

دبیر شورای عالی بورس خاطرنشان کرد: نیم درصد مالیات از نظر ما زیاد است. چون یک سوی سرمایه گذاری در بازار سرمایه ضرر است. به عبارتی بعضی از مواقع سهامداران ضرر کردند پس وقتی کسی در خرید و فروش ضرر می کند پرداخت مالیات منصفانه نیست و این موضوعی است که برای رفع آن در حال رایزنی با سازمان امور مالیاتی هستیم.

وی در این باره ادامه داد: همانطور که در خصوص توقف و بازگشایی ها نظرخواهی از کارشناسان و فعالان بازار مبنای عمل سازمان بوده در مورد بحث مالیات هم حتماً از اهالی بازار نظرخواهی خواهد شد.

رئیس سازمان بورس در خصوص امکان تغییر در فرآیند اعلام EPS نیز گفت: در این مورد به سمت استانداردهای بین المللی حرکت می کنیم تا از مفروضاتی که امکان خدشه و تحرکات عامدانه به آن وجود دارد دوری شود و حفظ شفافیت بیشتر مورد توجه ویژه سازمان بورس است.

محمدی  با بیان اینکه در دنیا، مفروضات مدیریتی، بیشتر از کشور ما افشا می شود، در این باره تشریح کرد: به دنبال این موضوع هستیم که از این پس این رویه مبنای عمل ما قرار بگیرد تا در بعضی از مسایلی که حوزه افشای اطلاعات مدیریتی است دقت عمل بیشتری صورت بگیرد و مدیران مسوولیت پذیری بیشتری داشته باشند.

سخنگوی سازمان بورس تصریح کرد: یکی از اقدامات خوبی که سال قبل در زمینه افشای اطلاعات واقعی انجام شده افشای اطلاعات واقعی تولید و فروش ناشران بود که از این پس اعداد و ارقام واقعی و معتبر مبنای عمل باشد.

وی تصریح کرد: در حوزه اصلاح قوانین و مقررات بازار سرمایه مباحثی مربوط به دستکاری یا پیش دستی در معاملات که بعضاً به ضرر سهامداران منجر می شد حتماً در قانون جدید بازار سرمایه مورد توجه ویژه قرار می گیرد و از این پس سعی می شود که بازار با اطمینان و سلامت بیشتری به پیش رود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید