Performancing Metrics

قاچاق کالاهای بی‌کیفیت ضربه جبران ناپذیر به اقتصاد کشور | اتاق خبر
کد خبر: 396948
تاریخ انتشار: 5 مرداد 1396 - 18:00
پیروزبخت مطرح کرد
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران معتقد است که قاچاق کالاهای بی کیفیت، دلالی و واسطه‌گری از آفات تولید هستند که تاکنون ضربه‌های جبران ناپذیری به اقتصاد وارد کرده‌اند.
 
 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، دولت یازدهم تلاش بسیاری برای حمایت از تولید داخل، خرید کالاهای ایرانی و اشتغال داشته و در این زمینه فعالیت‌های متعددی را انجام داده است. از طرفی تلاش برای تحقق شعار متعالی اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و دغدغه‌های مقام معظم رهبری، سازمان ملی استاندارد را بر آن داشت تا پس از مشورت با صاحب نظران و متخصصان حوزه‌های فرهنگی و به منظور فرهنگ سازی استفاده از کالاهای ایرانی، پویش #کالای_استاندارد_ایرانی_میخرم  را با تکیه بر یک مدل علمی طراحی و به اجرا بگذارد.

نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در راستای حمایت از پویش #کالای_استاندارد_ایرانی_میخرم، معرفی کاملی از این پویش را ارایه کردند که در ادامه آورده شده است.

یکی از وظایف سازمان ملی استاندارد ایران استاندارد سازی و کنترل کیفیت محصولات داخلی است. شما به عنوان رئیس این سازمان نگاهتان به کالای ایرانی چیست؟

سازمان استاندارد علاوه بر اینکه موضوع استانداردسازی کالاها را به عنوان یک اولویت قرار داده، کیفیت و کمیت کالاها را نیز مد نظر قرار داده است. وقتی سازمان استاندارد کیفیت یک کالا را مورد تائید قرار می دهد، پس مردم می توانند با خیال راحت از آن کالا استفاده کنند از طرفی تولیدکنندگان داخلی باید استانداردهای لازم را ارتقا داده و کیفیت محصولات خود را بالاتر ببرند تا علاوه بر توان عرضه محصولات خود در بازار داخلی، رقبای خارجی را از دایره رقابت خارج و بازارهای جهانی را فتح کنند.

در این زمینه سازمان استاندارد چه اقداماتی را انجام می دهد؟

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری درباره تحقق اقتصاد مقاومتی، برنامه این سازمان پوشش استاندارد و ترویج آن در همه محصولات داخلی اعم از کالا و خدمات است. سازمان استاندارد با هدف افزایش تولید با کیفیت داخلی و به منظور رقابت با کالاهای خارجی، برنامه‌هایی را تدوین و اجرایی کرده است و در حوزه‌های مختلف استاندارد تدوین شده که شامل استانداردهای اجباری، تشویقی و خوداظهاری در واحدهای تولیدی است که این موضوع باعث بالابردن کیفیت کالاها می شود.

مدتی است که پویش « #کالای_استاندارد_ایرانی_میخرم  » راه اندازی شده و بخش های مختلف سیاسی، هنری، ورزشی به آن پیوسته اند. ضرورت راه اندازی چنین پویشی چیست؟

آنچه مسلم است معمولا تحقق اهداف بلند و متعالی اقتصادی و اجتماعی و حتی سیاسی بدون حضور و حمایت همه جانبه مردم بعید به نظر می‌رسد. ما معتقدیم برداشتن گام‌های بزرگ در عرصه اقتصادی و اجتماعی مستلزم فرهنگ سازی و تدوین پیوست‌های فرهنگی است. پویش های تبلیغی یکی از شیوه‌های موثر در آگاه سازی، فرهنگ سازی برای انجام اهداف ملی است که موجب تسریع و تسهیل دستیابی به اهداف بزرگ می شود.

پویش#کالای_استاندارد_ایرانی_میخرم هم یک کمپین علمی در حوزه تبلیغات فرهنگ عمومی(public service advertising)  است که از ابتدای تیرماه به ابتکار و اهتمام دفتر روابط عمومی و ارتباطات بین‌الملل سازمان ملی استاندارد به عنوان یک سیاست برای تحقق اهداف نظام و شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، ترغیب و تشویق اقشار مختلف جامعه برای استفاده از کالای ایرانی راه اندازی شده و با استقبال گستره طیف های مختلف مواجه شده است. ما اعتقاد داریم که بسیاری از کالاها و خدمات ایرانی کیفیتی همتراز و در برخی موارد فراتر از نمونه خارجی دارند که باید بیشتر درباره آن گفت و گو و اطلاع رسانی کنیم.

مهمترین اهدافی که در این پویش دنبال می شود چیست؟

این پویش اهداف مختلفی را دنبال می‌کند که مهم ترین آن‌ها ایجاد ارتباط دوسویه، تاثیرگذار و فراگیر با همه طیف‌های جامعه، استفاده از ظرفیت‌های کم نظیر نخبگان علمی، فرهنگی، هنری، ورزشی، مذهبی و سیاسی برای فرهنگ سازی استفاده از کالاهای استاندارد و با کیفیت ایرانی، حمایت از تولیدکنندگانی که به کیفیت کالاها و خدمات و دریافت نشان یا گواهی استاندارد اهتمام دارند، حمایت از مصرف کنندگانی که برخورداری از کالاها و خدمات باکیفیت ایرانی جزیی از حقوق مسلم شهروندی آنهاست و همراهی و همدلی با دولت تدبیر و امید برای حل مشکلات تولیدکنندگان داخلی و اشتغال را شامل می شود.

شما در کنار مسئولیت ریاست سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان همسر و مادر ایفای نقش دارید. برای خرید منزل بیشتر از چه کالایی استفاده می کنید؟

بی تردید خرید کالاهای استاندارد داخلی به رونق تولید و اشتغال منجر می شود و بخشی از مشکل بیکاری جوانان را برطرف می کند. مردم نباید فکر کنند کالاهایی که برند است، الزاما از نظر کیفیت برتری دارد در بسیاری از موارد کالای ایرانی بسیار ارزشمند تر است.

من نیز مثل سایر ایرانیان نسبت به میهن و وطنم تعصب خاصی دارم و کالاها و خدمات ایرانی را به کالاها و خدمات خارجی ترجیح می دهم؛ بسیاری از لوازم و کالاهای مورد استفاده در منزل ما، کالاهای ایرانی است که من آنها را می پسندم.

عدم توجه به خرید کالای ایرانی چه تهدیدی برای جامعه را در پی دارد؟

قاچاق کالاهای بی کیفیت، دلالی و واسطه گری از آفات تولید هستند که تاکنون ضربه های جبران ناپذیری به اقتصاد وارد کرده‌اند. در شرایط کنونی قاچاق، دلالی و واسطه گری به شغل تبدیل شده است. این در حالی است که مردم در گذشته به کسی که نقش واسطه و دلال داشت با اکراه نگاه می کردند و می گفتند فلانی دلال است؛ می توان گفت خرید کالای ایرانی و ایجاد شغل، گرایش به دلالی را کاهش می دهد.

توصیه شما به تولیدکنندگان چیست؟

تولیدکنندگان هم دو موضوع را باید مورد توجه قرار دهند؛ یکی بحث کیفیت و دیگری بحث رقابت سالم و ورود به بازار رقابتی داخلی و خارجی است. تولیدکنندگان باید خودشان را همیشه در این حالت ببینند که اگر من کیفیت را رعایت نکنم رقیب من در بازار داخلی و خارجی، بازار را از دست من می گیرد.

و اما پیام آخر شما به مردم چیست؟

مردم باید از سلامت و کیفیت کالاهایی که دارای مهر استاندارد است، خاطر جمع  باشند چرا که در کشور ما تولید بسیاری از محصولات نظیر کفش، پوشاک، مواد غذایی و حتی لوازم خانگی و صنعتی با کیفیت بالایی صورت می گیرد و قابل رقابت با محصولات خارجی است. ضمن تقدیر از حمایت بخش های مختلف اقتصادی، فرهنگی، ورزشی از پویش #کالای_استاندارد_ایرانی_میخرم از تمامی آحاد جامعه دعوت می کنم با پیوستن به این پویش  از کالای ایرانی حمایت کنند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید