Performancing Metrics

نرخ سود بازار بین بانکی ۱۸.۶۲ درصد شد | اتاق خبر
کد خبر: 398155
تاریخ انتشار: 29 مرداد 1396 - 15:26
بر اساس آمار بانک مرکزی؛
معاملات انجام شده در بازار بین بانکی ریالی سال ۹۵، معادل ۳۱ هزار و۴۰۳ فقره به ارزش ۳۰.۹۵۷.۱۵۴ میلیارد ریال بوده که محدوده نرخ سود ۱۶ تا ۲۸ درصدی را دربرمی گیرد.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام بانک مرکزی، سهم بانک ها از سپرده گذاری در سال ۱۳۹۵ در بخش بانک های خصوصی (غیر دولتی و خصوصی شده) ۱۴.۶۰۸.۱۹۴ میلیارد ریال با سهم  ۴۷ درصد و میانگین نرخ سود ۱۹.۵۸ درصد بوده است.

همچنین سهم بانک های دولتی از سپرده گذاری ۱۶.۲۴۲.۱۹۸ میلیارد ریال با سهم سپرده گذاری ۵۲ درصد و میانگین نرخ سود ۱۸.۰۵ درصد بوده است، این عدد برای موسسات اعتباری در بخش حجم سپرده گذاری ۱۰۶.۷۶۲ میلیارد ریال بوده که سهم سپرده گذاری صفر درصد و میانگین نرخ سود ۱۹.۷۳ درصد بود.

سهم بانک‌ها از سپرده‌پذیری در سال ۱۳۹۵

حجم سپرده پذیری بانک‌های غیر دولتی ۱۳.۶۱۰.۸۶۶ میلیارد ریال و با سهم ۴۴ درصدی و میانگین ۱۹.۱۴ درصد بوده؛ البته این رقم در بانک های خصوصی شده معادل ۹.۴۶۸.۱۲۳ میلیارد ریال با سهم ۳۱ درصد و میانگین نرخ ۱۸.۶۲ درصد اعلام شد.

 در مجموع حجم سپرده پذیری در بانک‌های خصوصی معادل ۲۳.۰۷۸.۹۸۹ میلیارد ریال معادل ۷۵ درصد با میانگین نرخ سود ۱۸.۸۵ درصد بوده است.

بر اساس اعلام ایبنا، همچنین سهم بانک‌های دولتی از سپرده پذیری در بانک های دولتی ۷.۳۵۸.۶۶۸ میلیارد ریال با سهم ۲۴ درصدی و میانگین نرخ سود  ۱۸.۰۶ درصد بوده این رقم برای موسسات اعتباری معادل ۵۱۹.۴۹۷ میلیارد ریال معادل دو درصد با میانگین ۱۹.۶ درصد اعلام شد.

معاملات بازار بین بانکی ریالی در سال ۱۳۹۵

بر اساس اعلام بانک مرکزی، مجموع معاملات بازار بین بانکی ریالی در سال گذشته در فروردین ماه ۲.۱۸۶.۵۵۵ میلیارد ریال برای ۲۲ روزکاری با نرخ ۱۸.۸۸ درصد بوده است؛ البته متوسط معاملات روزانه در ماه نخست سال معادل ۹۹.۳۸۹ بوده است.

همچنین حجم معاملات در اردیبهشت ماه ۲.۹۶۷.۲۳۸ میلیارد ریال برای ۲۴ روز کاری با نرخ  ۱۷.۷ درصد بوده است و متوسط معاملات روزانه نیز معادل ۱۲۳.۶۳۵ بود.

آمارها نرخ معاملات در خرداد ماه را ۱۷.۸۹ درصد برای ۲۵ روز کاری، تیر ماه ۱۷.۸۸ درصد برای ۲۴ روز کاری، در مرداد ماه ۱۸.۸۲ درصد برای ۲۵ روز کاری، در شهریور ماه ۱۸.۹۲ درصد برای ۲۵ روز کاری، در مهرماه ۱۹.۰۶ درصد برای۲۳ روز کاری، در آبان ماه ۱۹.۰۳ درصد برای ۲۵ روز کاری، آذر ماه ۱۸.۹۷ درصد برای ۲۳ روز کاری، دی ماه ۱۸.۸۹ درصد برای ۲۵ روزکاری، بهمن ماه ۱۸.۹۹ درصد برای ۲۵ روز کاری و اسفند ماه ۱۹.۲۴ درصد برای ۲۴ روز کاری نشان می‌دهد.

در مجموع نرخ معاملات بازار بین بانکی برای ۲۹۰ روز کاری  معادل ۱۸.۶۲ درصد بوده است.

مقایسه عملکرد بازار طی سال های ۱۳۹۴  و ۱۳۹۵

همچنین معاملات این بازار از ۲۲.۹۷۵ فقره به ارزش ۲۱.۷۱۵.۸۹۸ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۴ به رقم ۳۱.۴۰۳ فقره به ارزش ۳۰.۹۵۷.۱۵۴ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۵ رسید به این ترتیب تعداد و ارزش معاملات به ترتیب ۳۶.۷ و ۴۲.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. اما نرخ مرجع معاملات ۲۳.۹ درصد کاهش را نشان می دهد.

عملکرد بانک مرکزی دربازار بین بانکی ریالی در سال ۹۵

بانک مرکزی جهت اعمال سیاست های پولی و کنترلی نرخ سود بازار بین بانکی ریالی در سال ۹۵ مداخله فعالانه ای در بازار بین بانکی داشته است و به دلیل ماهیت متفاوت سپرده گذاری های بانک مرکزی به لحاظ مدت و نرخ سود هدایتی معاملات بانک مرکزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

آمار سهم بانک ها از سپرده گذاری بانک مرکزی حجم سپرده پذیری بانک های غیر دولتی را ۵۶ هزار میلیارد ریال با ۳۱.۱۵ درصد و میانگین ۱۸.۲۱ درصد نشان می‌دهد.

همچنین این رقم در بانک های خصوصی شده معادل۰ ۱۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال معادل ۶۷.۰۸ درصد با میانگین ۱۸.۵۱ درصد بوده است. بر همین اساس در مجموع جمع سهم بانک های خصوصی از سپرده گذاری بانک مرکزی در این سال معادل ۱۷۱.۲۰۰ میلیارد ریال و معادل ۹۸.۳۳ درصد با میانگین ۱۸.۴۱ درصد بوده  است.

سهم بانک های دولتی نیز از سپرده گذاری بانک مرکزی سه هزار میلیارد ریال با ۱.۶۷ درصد و میانگین نرخ ۱۸ درصد بوده است. بر همین اساس در مجموع سهم بانک ها از سپرده گذاری بانک مرکزی در این سال معادل ۱۷۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال با صد در صد سپرده پذیری و بامیانگین نرخ ۱۸.۴۱ درصد بود.

 البته ناگفته نماند که مدت سپرده گذاری بانک مرکزی بر خلاف سایر بانک ها که عمدتا به صورت یک شبه است به صورت یک هفته، سه ماهه، چهار ماهه، شش ماهه و نه ماهه می‌باشد.

نرخ میانگین سود معاملات بازار از سال ۱۳۸۸ تا پایان ۱۳۹۵

بر اساس اعلام بانک مرکزی، نرخ سود معاملات بازار بین بانکی در سال ۱۳۸۸ معادل ۱۵.۵ درصد، ۱۳۸۹ معادل ۱۴.۴ درصد، ۱۳۹۰ معادل ۱۸.۲ درصد، ۱۳۹۱ معادل ۲۱.۴ درصد، ۱۳۹۲ معادل ۲۳.۲ درصد، ۱۳۹۳ معادل ۲۷ درصد، ۱۳۹۴ معادل ۲۴.۴۷ درصد و در سال ۱۳۹۵ معادل ۱۸.۶۲ درصد بوده است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید