Performancing Metrics

ایمیدرو اماده سرمایه‌گذاری در معادن سیستان و بلوچستان | اتاق خبر
کد خبر: 399748
تاریخ انتشار: 30 شهریور 1396 - 18:34
معاون وزیر صنعت خبر داد:
مدیرعامل ایمیدرو و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: آمادگی برای همکاری در معادن سیستان و بلوچستان وجود دارد ولی بر اساس قانون دولت تا 49 درصد می تواند در بخش سرمایه گذاری مشارکت داشته باشد و 51 درصد نیز برای بخش خصوصی پیش بینی شده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، مهدی کرباسیان در جلسه شورای راهبردی اقتصاد مقاومتی استان که در شهرستان سیب و سوران برگزار شد گفت: سیستان و بلوچستان از نظر معدنی از استان های برخوردار کشور است اما متاسفانه کار اکتشافی بسیار کمی در آن انجام شده است.

وی با بیان این که بخش معدن از زمینه های اصلی توسعه به شمار می رود، افزود: از 80 سال قبل تا دولت یازدهم 100 هزار کیلومتر مربع مجموع عملیات اکتشافی معادن در کشور بود ولی از سال 93 تاکنون 250 هزار کیلومتر مربع از معادن کشور در برنامه اکتشاف قرار گرفته است که یک چهارم آن در سیستان و بلوچستان است.

وی با بیان این که در چهار سال گذشته حدود 500 میلیارد تومان برای اکتشاف معادن پرداخت شده است، تصریح کرد: با همکاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع سازی ایران از سال 93 تاکنون 15 هزار کیلومتر از معادن استان مورد اکتشاف قرار گرفت و طبق اطلاعات اولیه ای که به دست آمد 143 محدوده امیدبخش از معادن طلا، سنگ آهن و آنتیموان در این استان وجود دارد که استخراج و فراوانی این معادن نیازمند فعالیت بیشتر بخش خصوصی است.

این مسئول ادامه داد:  ژئوفیزیک هوایی در وسعت 10 هزار کیلومتر مربع از معادن استان نیز به زودی انجام می شود.

وی با بیان این که معادن، نماد اقتصاد مقاومتی است افزود: هر کشوری مانند ایران از ذخایر معدنی قوی برخوردار نیست از آن جا که سایه نفت و گاز بر اقتصاد کشور وجود داشت از این ظرفیت عظیم غافل بودیم اما باید با رویکرد اقتصاد مقاومتی این ظرفیت ها را از قوه به فعل تبدیل کنیم که با حضور جدی سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در بخش خصوصی محقق می شود.

وی خاطر نشان کرد: بخش عظیمی از معادن استان در منطقه سراوان است که باید در کنار مزیت هایی مانند خرما از آن به بهترین نحو بهره برداری کرد.

مدیر عامل شرکت ایمیدور با بیان این که در برنامه ششم توسعه در بخش معدن رشد 5/9 درصدی پیش بینی شده است افزود: اگر به بخش فرآوری مواد معدنی نیز توجه شود به طور قطع توسعه در این بخش رشد اقتصادی کشور را به 8 درصد خواهند رساند.

کرباسیان تصریح کرد: از شروع دولت یازدهم اقدام های خوبی در زمینه معدن به ویژه در سیستان و بلوچستان انجام شده است که از جمله آن می توان به تاسیس کارخانه آنتیموان با ذخیره قطعی 100 هزار تن، افتتاح معدن مس چهل کوره و شروع به ساخت کارخانه فولاد در چابهار اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد: سازمان منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست نیز باید همکاری بیشتری در زمینه اکتشاف با فعالان بخش معدن داشته باشند. زمینه همکاری بخش خصوصی فراهم است و ما آمادگی خود را برای همکاری اعلام می کنیم. 

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت پیرو درخواست نماینده مردم سراوان و دیگر مسئولان شهرستانی درباره احداث کارخانه کاشی و سیمان در سراوان گفت: گروهی برای بررسی های کارشناسی و پیگیری ساخت این دو کارخانه مشخص می شود تا به زودی مطالعات خود را انجام دهند.

مسئول اکتشاف سازمان ایمیدرو نیز گفت: تاکنون 10 میلیارد تومان در اکتشاف معادن سیستان و بلوچستان هزینه شده است.

محمود هدایتی روشن در جلسه ستاد راهبردی اقتصادی مقاومتی استان در سیب سوران با بیان مطلب بالا اظهار کرد: مجموع پهنه های در دست اکتشاف ایمیدرو در استان 63 هزار کیلومتر مربع است.

وی با بیان اینکه تا کنون 10 میلیارد تومان در بخش اکتشاف در استان هزینه شده و هزینه حدود چهار میلیارد تومان دیگر نیز در دست اقدام است، افزود: در 10 روز آینده نیز برداشت "هوابرد" در 10 هزار کیلومتر مربع از مساحت استان شروع می شود که حدود 15 میلیارد تومان هزینه دارد.

مدیرعامل سازمان ایمیدرو نیز در این جلسه از معادن به عنوان نماد اقتصاد مقاومتی یاد کرد و گفت: هر کشوری مانند ایران از ذخایر معدنی قوی برخوردار نیست از آن جا که سایه نفت و گاز بر اقتصاد کشور وجود داشت از این ظرفیت عظیم غافل بودیم اما باید با رویکرد اقتصاد مقاومتی این ظرفیت ها را از بالقوه به فعل تبدیل کنیم که با حضور جدی سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در بخش خصوصی محقق می شود.

مهدی کرباسیان افزود: زمینه همکاری ایمیدرو در بخش معادن استان فراهم است ولی براساس قانون این شرکت تنها تا 49 درصد می تواند در بخش سرمایه گذاری مشارکت داشته باشد و باید 51 درصد سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی تامین شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید