Performancing Metrics

تنها راه استاندارد برای بازرسی آسانسورهای منازل مسکونی | اتاق خبر
کد خبر: 400979
تاریخ انتشار: 28 مهر 1396 - 11:58
معاون سازمان ملی استاندارد مطررح کرد
معاون سازمان ملی استاندارد ایران گفت: تنها راه‌حل موجود برای حل مشکل بازرسی آسانسورها در منازل مسکونی مشروط کردن صدور بیمه‌نامه توسط بیمه‌گذاران منوط به گواهی تایید استاندارد است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، وحید مرندی‌مقدم با اشاره به اینکه در بازرسی اولیه آسانسورها با مشکلی مواجه نیستیم، اظهار کرد: شهرداری‌ها مکلف هستند پایان کار را منوط به دریافت گواهی تایید استاندارد صادر کنند؛ بنابراین هر ساختمانی که می‌خواهد پایان کار دریافت کند باید گواهی استاندارد داشته باشد اما متاسفانه در زمینه بازرسی ادواری اجباری آسانسورها با مشکل در بخش منازل مسکونی مواجهیم، چرا که آنها حریم خصوصی تلقی می‌شوند و اجازه ورود به آنها تنها با حکم دادستانی صورت می‌پذیرد.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به مشکل موجود در این بخش، خاطرنشان کرد: ما در مورد دو دسته از آسانسورها با مشکل مواجهیم که یکی از آنها مربوط به آسانسورهایی است که قبل از وجود قانون مربوط به صدور پایان کار که منوط به دریافت گواهی تایید استاندارد است، نصب شده‌اند.

مرندی‌مقدم ادامه داد: مشکل دیگر مربوط به کلیه آسانسورهاست؛ چرا که آنها باید پس از یک سال بازرسی ادواری شوند.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص آسانسورهای نصب شده در دستگاه‌های دولتی، عمومی و تجاری مشکلی در زمینه بازرسی نداریم، اظهار کرد: با توجه به اینکه آسانسورهای موجود در منازل مردم بر حسب اینکه این اماکن حریم خصوصی تلقی می‌شود با مشکل بازرسی آسانسورها مواجهیم.

مرندی‌مقدم با بیان اینکه قانون مربوط به مجتمع‌ها و آپارتمان‌ها وجود دارد، گفت: مسئولیت ایمنی و امنیت آسانسورها با مدیریت ساختمان‌های مربوطه است و این وظیفه مدیریت ساختمان‌هاست که باید به منظور ایمنی آسانسورها اقدام کنند.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به ارسال نامه‌ای از سوی این سازمان به بیمه‌گذاران، بیان کرد: ما از بیمه‌گذاری درخواست کردیم که همانند شهرداری‌ها که صدور پایان کار را منوط به دریافت گواهی استاندارد کردند، آنها نیز صدور بیمه‌نامه را منوط به تاییدیه آسانسور کنند.

وی ادامه داد: بیمه‌گذاران نیز در پاسخ به ما اعلام کرد که این مساله مقرون به صرفه است، چرا که بیمه کردن آسانسورهای دارای مشکل ریسک بالایی را نیز به همراه دارد اما اگر تنها آسانسورهایی بیمه شوند که تاییدیه استاندارد دارند قطعا با ریسک پایین‌تری بنای آنها همراه است.

مرندی‌مقدم در مورد جزئیات ارسال این نامه از سازمان ملی استاندارد بیمه مرکزی، گفت: ما در سال ۱۳۹۴ این نامه را به بیمه ارسال کرده و تصورمان بر این بود که تنها سازمانی که بتواند در این رابطه با ما همکاری کند و الزاماتی را ایجاد نماید بیمه‌ها هستند.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اینکه اکثر آسانسورها در ساختمان‌ها دارای بیمه‌نامه هستند، یادآور شد: خوشبختانه به ذهن مردم خطور کرده که آسانسورهای خود را بیمه کنند اما متاسفانه در زمینه ایمنی و آسیب‌هایی که ممکن است آسانسورهای غیراستاندارد ایجاد کنند شاهد حساسیت مردم نیستیم. سوال مطرح شده این است که اگر کسی در آسانسورها آسیب ببیند و خدای نکرده با مصدومیتی شدید مواجه شود آیا حتی پول هم می‌تواند جبران خسارت کند؟

وی افزود: با توجه به اینکه با عدم استقبال مردم در مورد گواهی تایید استاندارد روبرو هستیم از بیمه‌گذاران درخواست می‌کنیم که نسبت به صدور بیمه‌نامه منوط به گواهی تایید استاندارد ورود کنند چرا که به طور حتم آسانسوری که گواهی تایید استاندارد گرفته ایمنی بیشتری خواهد داشت و ریسک بیمه‌گذار در این رابطه کمتر خواهد بود. حتی در صورت رسیدن به تفاهم در این رابطه سازمان‌های بیمه‌گر می‌توانند بازرسان آسانسور را در صورت وقوع رخداد فرا خوانده و آنها را مواخذه کنند.

مرندی‌مقدم در پاسخ به اینکه آیا برنامه‌ای جهت مذاکره مجدد با بیمه‌گذاران جهت الزام به صدور بیمه‌نامه منوط به اخذ گواهی تایید استاندارد، بیان کرد: تنها راهکار موجود در این بخش جهت رفع مشکل موجود در بازرسی منازل مسکونی و آپارتمان‌های شخصی ورود بیمه‌گذاران است و ما در نظر داریم که بتوانیم این مساله را در دولت مطرح و مصوب کرده و بیمه‌گذاران را در این رابطه ملزم کنیم.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید