Performancing Metrics

وضعیت نگران‌کننده طرح رونق تولید | اتاق خبر
کد خبر: 401148
تاریخ انتشار: 2 آبان 1396 - 09:38
با گذشت شش ماه از آغاز سال ۹۶ تنها ۳.۹۶ درصد از تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی مربوط به طرح رونق تولید به واحدهای تولیدی پرداخت شده است، که با توجه به فرصت باقی مانده تا پایان سال نگرانی بسیار زیادی را در ارتباط با محقق شدن پرداخت رقم مذکور ایجاد کرده است

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در سال گذشته طرح رونق تولید اقتصادی با پرداخت تسهیلاتی معادل ۲۴ هزار میلیارد تومان به ۱۷ هزار واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی در دستور کار قرار گرفت و در سال جاری نیز این طرح به عنوان مکمل طرح قبلی در جهت پرداخت تسهیلات به ۳۰ هزار میلیارد تومانی به ۱۵ هزار واحد صنعتی  مدنظر قرار گرفته است.

در طرحی که قرار است تحت عنوان رونق تولید اقتصادی در سال جاری مدنظر قرار گیرد ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار جهت پرداخت به ۱۰ هزار واحد صنعتی در راستای بهبود وضعیت فعلی و نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان برای ۵۰۰۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ به منظور نوسازی و بهسازی تعریف شده است.

تا ابتدای مهرماه سال جاری ۲۶ هزار و ۴۱۸ بنگاه تولیدی کوچک و متوسط جهت در قالب طرح رونق تولید از ابتدای سال تا مهرماه سال جاری ثبت نام کرده‌اند. از این تعداد ۷۶۳۴ واحد به بانک معرفی شده و مبلغی حدود ۵۹۰۰  میلیارد تومان برای آن‌ها در نظر گرفته شده‌ است. علاوه بر این ۱۳۱۶ واحد تولیدی مبلغی حدود ۱۱۸۸ میلیارد تومان  دریافت کرده‌اند.

شرایط نامساعد پرداخت تسهیلات بانکی به واحدهای صنعتی در طرح رونق تولید سال ۱۳۹۶ تا جایی پیش رفته که صدای محمد شریعتمداری - وزیر صنعت، معدن و تجارت - نیز به نشانه اعتراض درآمده است.

وی به صراحت در مراسم روز ملی صادرات که به تازگی با حضور اسحاق جهانگیری -معاون اول ر m یس جمهوری- برگزار شد با انتقاد از وضعیت واحدهای تولیدی و با تاکید بر اینکه ۹۵ درصد واحدهای تولیدی کشور صادراتی نیستند، عنوان کرد که واحدهای صنعتی موجود بیشتر برای تامین نیاز داخلی و جایگزینی واردات شکل گرفته‌اند در حالی که باید با توسعه صادرات محور شود. بنابراین نوسازی صنایع باید به طور جدی در دستور کار دولت قرار گیرد.

باید منتظر ماند و دید درحالی که سال به نیمه رسیده و تنها حدود چهار درصد از پرداخت تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی به واحدهای صنعتی در قالب طرح رونق تولید تا پایان سال ۱۳۹۶ در دستور کار قرار گرفته، چه میزان از این اعتبارات تا پایان سال تخصیص خواهد یافت؟  

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید