Performancing Metrics

بررسی عملکرد سازمان استاندارد در مساله آلودگی هوای تهران | اتاق خبر
کد خبر: 402255
تاریخ انتشار: 26 آبان 1396 - 09:25
مدیرکل استاندارد استان تهران از طرح معاینه فنی موتورخانه‌های دستگاه‌های کشوری و دولتی و نیز بررسی اثرات مایع افزودنی "بوست" به سوخت مورد استفاده در وسائل نقلیه متحرک و نیز سیستم‌های ساکن به عنوان دو پروژه این سازمان خبر داد.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، مسلم بیات در رابطه با آخرین اقدامات صورت گرفته به منظور مقابله با کاهش آلودگی هوای تهران، اظهار کرد: مقوله آلودگی هوا بیش از هر سازمان دیگری مربوط به سازمان حفاظت از محیط زیست است، اما اداره کل استاندارد استان تهران در سال جاری دو پروژه را مدنظر قرار داد تا بتواند در راستای کاهش آلودگی هوا گام بردارد.

وی ادامه داد: یکی از این پروژه‌ها مربوط به معاینه‌ فنی موتورخانه‌های دستگاه‌های دولتی در تهران است که مربوط به چیدمان، نحوه احتراق، مشعل و دیگ است که متناسب با ظرفیت حرارتی مورد بازرسی و کنترل قرار می‌گیرند. باید بدانیم که اگر موتورخانه‌ای که دو مشعل داشته باشد حدود پنج تا هفت خودرو می‌تواند آلایندگی ایجاد کند که این مساله موجب افزایش میزان آلودگی هوا در سطح شهر خواهد شد.

مدیرکل استاندارد استان تهران با اشاره به این که اعتبار طرح مذکور توسط اداره کل استاندارد استان تهران از طریق استانداری تهران تامین شده است، گفت: قرار بر این است که معاینه فنی ۵۰۰ موتورخانه مدنظر قرار گیرد و اگر این اعتبار افزایش یابد می‌توانیم میزان معاینه فنی‌ها را به ۲۰۰۰ دستگاه افزایش دهیم.

بیات افزود: دراین طرح بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و اماکن دولتی مورد بازرسی قرار می‌گیرند و میزان آلایندگی آنها محاسبه می‌شود. سعی براین است میزان آلایندگی موتورخانه‌ها به حد استاندارد نزدیک شود و اگر اقدامات آنها کافی نباشد ضمن ارائه‌ی اخطار مکلف خواهند بود ظرف مدت زمانی دو تا سه ماه نسبت به اصلاحات لازم اقدام کنند.

وی در مورد معاینه فنی موتورخانه شرکت‌های خصوصی نیز اظهار کرد: آنچه که در قانون تصریح شده شرکت‌های خصوصی مکلف هستند که این اقدام را انجام دهند و وظیفه ما این است که شرکت بازرسی را بدین منظور تعیین کنیم که در این رابطه پنج شرکت بازرسی توسط سازمان استاندارد مشخص شده تا اقدامات لازم را انجام دهد.

مدیرکل استاندارد استان تهران موضوع معاینه فنی موتورخانه‌ها، چه در دستگاه‌های دولتی چه شرکت‌های خصوصی و چه اماکن مسکونی را موضوعی دانست که در صورت تشخیص احتراق ناقص و فرآیند عیب‌یابی و اصلاح آن می‌تواند موجب کاهش هزینه خانوارها خواهد شد و ۲۰ تا ۳۰ درصد مصارف مالی را کاهش می‌دهد.

بیات در مورد طرح دیگر اداره کل استاندارد استان تهران در ارتباط با کاهش آلایندگی هوا، بیان کرد: بررسی طرح افزودنی "بوست" به عنوان مایع‌ خوراکی به عنوان ارتقاء دهنده در دستور کار قرار گرفته است. یک شرکت سوئدی که مدعی طرح مذکور بوده معتقد است که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد میزان آلایندگی هوا توسط این افزودنی در سوخت‌ها کاهش یافته و قدرت موتور ۲۰ درصد افزایش می‌یابد و از سوی دیگر مصرف سوخت با کاهش ۲۰ درصدی مواجه می‌شود.  

وی با اشاره به این که مطالعه اولیه در ارتباط با طرح مذکور صورت پذیرفته است، خاطر نشان کرد: مطالعات اولیه در این خصوص انجام گرفته و مطالعات میانی نیز مسیر خود را به خوبی طی کرده است و تنها مطالعات تکمیلی در این رابطه باقی مانده است. با پایان این مطالعات اگر تشخیص دهیم که افزودنی بوست موجب کاهش آلایندگی هوا خواهد شد، در این رابطه تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

مدیرکل استاندارد استان تهران با بیان این که مایع مذکور به نسبت یک سی سی در یک لیتر اضافه می‌شود، گفت: مایع مذکور می‌تواند در رابطه با وسائل نقلیه متحرک و سیستم‌های ساکن مورد استفاده قرار گیرد یعنی علاوه بر سوخت خودروها ماده بوست می‌تواند به عنوان سوخت نیروگاه‌ها استفاده شود که نسبت آن یک سی سی در یک لیتر است.

وی از اثرات مثبت استفاده از این مایع در بررسی‌های اولیه خبر داد و اظهار کرد: مطالعات تکمیلی در حال حاضر طرح مذکور را تایید نمی‌کند و نیازمند انجام مطالعات بیشتر هستیم. بخشی از آزمون‌ها در این رابطه در داخل کشور انجام گرفته و بخش دیگری از این آزمون‌ها نیز با توجه به این که امکانات موجود در کشور وجود ندارد به احتمال فراوان در یک کشور اروپایی مدنظر قرار خواهد گرفت.

به گفته بیات در صورت مثبت بودن نتیجه افزوده شدن مایع بوست طرح مذکور به احتمال فراوان در هیات دولت ارائه خواهد شد تا در رابطه با اضافه شدن آن به سوخت در کشور مدنظر قرار گیرد که یا توسط وزارت نفت به اجرا درآید و یا در فروشگاه‌ها به فروش برسد.

مدیرکل استاندارد استان تهران در مورد نسبت آلایندگی هوا در سطح تهران گفت: تا آنجا که ما اطلاع داریم بیش از ۹۰ درصد آلایندگی هوا به خودروها مربوط می‌شود و میزان آلایندگی مربوط به موتورخانه‌ها نسبت کمتری را به خود اختصاص داده هرچند که در این خصوص اثرگذار است.

وی همچنین در خصوص میزان آلایندگی بالای موتورسیکلت‌ها در تهران یادآور شد: این مساله برعهده سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت است تا خودروها و موتورهای برقی را تولید یا وارد کرده که این رقم در حال حاضر به میزان لازم نیست. با توجه به این که آلایندگی موتورسیکلت‌ها بالاتر از سایر وسائل نقلیه است بنابراین اگر تولید یا واردات موتورهای برقی در دستور کار قرار می‌گرفت قطعا به بهبود وضعیت هوا کمک می‌کرد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید