Performancing Metrics

بلاتکلیفی یک ساله وعده‌های پلاسکویی | اتاق خبر
کد خبر: 405126
تاریخ انتشار: 28 دی 1396 - 20:53
رئیس اتحادیه پیراهن دوزان انتقاد کرد
رئیس اتحادیه پیراهن دوزان اعلام کرد که یک سال از آتش سوزی و آوار شدن ساختمان پلاسکو روی سر کسبه می ‌گذرد و آنها نه تنها جای ثابت و مناسبی برای کاسبی خود ندارند،‌ بلکه وعده‌های داده شده به آنها نیز عملی نشده است.

 

به‌ گزارش ‌اتاق خبر، به نقل از ایسنا، مجتبی درودیان در نشست خبری امروز (پنجشنبه) که به مناسبت سالگرد آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو برگزار شد، اظهار کرد: کسبه ساختمان پلاسکو پس از آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو مقرر شد در ساختمان نور مستقر شوند که برخی از آنها از وضعیت موجود این مجتمع راضی نبودند و برخی از آنها نیز به بازار تهران، اطراف چهار راه استانبول و خیابان فردوسی رفتند، البته اکثر ‌آنها که بیش از ۳۰۰  کسبه را شامل می‌شود در ساختمان پاساژ تجارت جهانی واقع در میدان فردوسی، مستقر شدند که عمدتا به دلیل نزدیکی به موقعیت جغرافیایی ساختمان پلاسکو و مناسب بودن وضعیت بازار در آنجا بود.

وی افزود: وعده‌های بسیاری که از روز اول به ساختمان پلاسکو داده شد، مشخص نیست که به کجا رسیده است و چه کسی مسئول پاسخگویی و رسیدگی به این  موضوع است، چرا که برای مثال مقرر شد به کسبه آسیب دیده پلاسکو ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی ارزان قیمت با شرایط مصوب در جلسه آن زمان هیات دولت (یک سال تنفس و ۳۶ ماه مهلت باز پرداخت) داده شود، اما پس از یک سال حتی یک نفر هم نتوانست از این تسهیلات استفاده کند و روز گذشته یکی از این کسبه بالاخره پس از پیگیری‌های فراوان توانست از این تسهیلات با  شرایط  مذکور  استفاده کند. گر چه چند نفر دیگر نیز از این تسهیلات استفاده کرده‌اند که شرایط آن با شرایطی که در جلسه هیات دولت برای پلاسکو نشینان آسیب دیده به تصویب رسیده بود، یکی نیست.

تولید کننده‌ای با ۵۰ کارگر در اسنپ!

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان، ادامه‌ داد: بانک مرکزی اظهارات دیگری را مطرح می‌کند و می‌گوید به تعداد بسیاری مثلا ۵۰ نفر از پلاسکو نشینان تسهیلات بانکی داده شده، در صورتی که بر اساس مصوبات کار گروه هیات دولت پرداخت نشده است و استمهال بانکی و تنفس داده نشده و هم اکنون شاهد هستیم که وثیقه‌های پلاسکو نشینان به اجرا و املاک‌ آنها به حراج گذاشته شده است. تولید کننده‌ای را می شناسم  که هم اکنون به عنوان یک کارآفرین که ۵۰ کارگر داشت، در اسنپ کار می‌کند.

درودیان تصریح کرد: این تولید کننده نه تنها واحد صنفی، مغازه و همه آن چه که در آن داشته را در حادثه پلاسکو از دست داده است، ‌ بلکه گاوصندوقش که حاوی همه مدارک و اسناد حقوقی، مالی و بانکی مانند چک، سفته و پول نقد بود را نیز ندارد و قرار شد ۳۰۰ میلیون تومان وام بگیرد که بتواند زندگی‌اش را با آن بسازد. اگر از آن روز اول این وام را به او می دادند نه تنها تولیدی‌اش فعال می ماند، ‌ بلکه امروز  بخشی از آن را جبران کرده بود.

به گفته  وی پیگیری‌های بسیاری از سوی اتحادیه پیراهن دوزان، اتاق اصناف ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق وعده‌های بسیاری که به پلاسکو نشینان آسیب دیده داده بودند، انجام شد، اما نتیجه‌ای در بر نداشته است. بارها معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و دیگر  مسئولان با مدیران بانکی جلسه گذاشتند و انتقاد کردند که چرا به این آسیب دیدگان تسهیلاتی داده نمی‌شود، اما متاسفانه کسی توجه نمی‌کند.

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان با بیان این که  از روز پنجشنبه بیست و نه دی ماه سال گذشته که ساختمان پلاسکو فرو ریخت تا به امروز حرف‌ها و صحبت‌های زیادی در رسانه‌ها در مورد پلاسکو و اتفاقات آن زده شده، اما هیچ کس به وعده‌هایش عمل نکرده است، گفت‌: شخص رئیس جمهوری باید نماینده ای در این زمینه  مشخص کند تا هر کسی که تخلف می‌کند و به مصوبات عمل نمی‌کند، شناسایی و با آن برخورد کند که شاهد این وضعیت نباشیم.

درودیان در خصوص دیگر وعده‌های داده شده به پلاسکو نشینان آسیب دیده، اظهار کرد: مشکل اصلی در این زمینه ساختمان پلاسکو است که یک سال از آن می گذرد و بنیاد مستضعفان، امروز، فردا و این ماه و آن ماه می‌کند. یک روز می‌گوید اردیبهشت ماه ساخت پلاسکو شروع می‌شود و روز دیگر می‌گویند که مرداد ماه جشنواره دارند و هر کسی طرح بهتری برای ساخت پلاسکو بدهد آن را می سازیم، اما یک سال از آوار شدن این مجتمع ۵۳ ساله می گذرد و هنوز کلنگی به زمین زده نشده است.

وی ادامه‌ داد: حالا هم که مسئولان بنیاد مستضعفان می‌گویند که در سالروز آتش سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو البته به صورت نمادین کلنگ آن را می زنند و ساخت آن را شروع می‌کنند هیچ قراردادی با ۲۸۶ کسبه‌ای  که مغازه‌های آنها سالم مانده و می‌توانند از آن استفاده کنند، بسته نشده است، چرا که اگر بنیاد مستضعفان به عنوان مالک اصلی بخواهد ساخت پلاسکو را شروع کند باید ابتدا با آنها قرارداد ببندد تا طی آن قرارداد اجازه تخریب آن واحدها را داشته باشند و اگر این ۲۸۶ واحد از نظر استحکام قابلیت سکونت را دارد باید به صاحبان سرقفلی یعنی پلاسکو نشینانی که امروز در مناطق مختلف پراکنده شده‌اند، اجازه داده شود تا در همان جا مستقر شوند.

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان تصریح کرد: چرا به مردم دروغ گفته می‌شود که در روز سالگرد پلاسکو ساخت آن آغاز می‌شود؟ مگر صاحبان آن ۲۸۶ واحد اجازه می‌دهند که این ساختمان تخریب شود و کلنگ احداث مجدد آن بدون انعقاد قرارداد با آنها بسته شود؟

درودیان با تاکید بر این که چرا برخی از مسئولان پاسخگوی وضعیت پلاسکو نشینان و وعده‌های عمل نشده نیستند، گفت‌: مگر نه این که مردم همه ارباب رجوع هستند و مسئولان نوکر مردم. پس چرا به آنها پاسخگو نیستید؟

وی همچنین درباره این که علت وقوع فاجعه در ساختمان پلاسکو چه بود و این که برخی از مسئولان وقت شهرداری و شورای شهر اعلام کرده‌اند که بارها به شورای ساختمان پلاسکو هشدار داده بودند که این ساختمان ایمنی لازم را ندارد، درست است؟ چه کسی در این زمینه  مقصر بود؟ تصریح کرد: چندین و چند سال قبل از آتش سوزی سال گذشته در ساختمان پلاسکو هشدارها به این مجموعه داده می‌شد و حتی یک شب آتش نشانی به پلاسکو مراجعه کرد و نردبان‌هایش را تست کرد تا طبقه دهم بیشتر نمی رسد. فرض می‌کنیم که شورای ساختمان پلاسکو پیگیر قضایا نبود، اما تصور کنید که شهرداری از یک واحد مسکونی و یا تجاری طلبکار است و مالک آن واحد تخلف کرده، شهرداری به سرعت آن جا پلمب می‌کند، اما چرا شهرداری این کار را انجام نداد؟ و در این میان بنیاد مستضعفان به عنوان مالک اصلی این ساختمان کجا بود؟ اگر پلاسکو ایمن نبود و شهرداری دلسوز بود، چرا پلمب نشد یا حتی بلوک چینی روبروی این ساختمان صورت نگرفت که به همه نشان دهد پلاسکو ناایمن است؟ و آن وقت می‌توانست ادعا کند تا زمانی که ایمن سازی صورت نگیرد این بلوک‌ها برداشته نمی‌شود، اما این کار انجام نشد.

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان، افزود: همه کسبه ساختمان پلاسکو به عنوان صاحبان سرقفلی مغازه‌های خود بدون اجازه مالک اصلی یعنی بنیاد مستضعفان حتی یک میخ نمی‌توانستند به دیوار بکوبند. چگونه است که حالا و پس از وقوع فاجعه ساختمان پلاسکو، این کسبه مقصر شدند و مسئولان و متولیان اصلی یعنی شهرداری و بنیاد مستضعفان بی تقصیر هستند؟

وی در پاسخ به این سوال که چرا مسئولان و اعضای شورای وقت ساختمان پلاسکو به هشدارهای داده شده توجهی نکردند و پیگیری صورت نگرفت؟ گفت‌: در آن زمان شورای ساختمان پلاسکو همه ساختمان را لوله کشی آتش نشانی انجام می‌دهد و طبقات را کپسول می‌گذارند و حتی در مهر ماه این کپسول‌ها برای شارژ به شرکت مورد نظر رفته بود، اما زمانی که پلاسکو آتش گرفت همه آنها خالی بود و اگر تخلفی در این زمینه  صورت گرفته ربطی به شورای پلاسکو ندارد و شرکت مورد نظر مقصر است و باید پاسخگو باشد.

درودیان ‌اضافه کرد: خیلی از همان زمانی که پلاسکو فرو ریخت تا امروز در مورد این ساختمان و اتفاقاتی که باید می‌افتاد و بیفتد، صحبت و وعده داده شده است، اما کاری صورت نگرفته و بسیاری از کسبه پلاسکو از ما هم به عنوان اتحادیه صنفی مسئول، گلایه دارند که باید به آنها گفت‌ این اتحادیه قدرت اجرایی ندارد.

وی درباره آخرین جلسات برگزار شده در مورد سرنوشت ساختمان پلاسکو و کسبه آن، گفت‌: آخرین جلسه در استانداری برگزار شد که بر اساس آن قرار بود در کل زیر بنای این ساختمان 10 طبقه ساخته شود و پنج طبقه نیز پارکینگ داشته باشد، اما چرا هیچ گزارشی داده نمی‌شود که تکلیف ساختن این ساختمان به کجا رسیده است و با کسبه‌ای قراردادی بسته نمی‌شود؟

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان در پایان صحبت‌های خود گفت‌: حتی اگر ساخت این ساختمان امروز شروع شود بر اساس وعده‌هایی که مسئولان بنیاد مستضعفان داده‌اند، حداقل دو سال برای تکمیل پروژه‌ ساختمان پلاسکو زمان نیاز است که البته این دو سال هنوز مجوز ساختمان پلاسکو صادر نشده و مشخص نیست که چه زمانی خواهد بود، اما اگر این پروژه‌ آغاز شود به دلیل این  که 10 طبقه مورد نظر در کل زیر بنا ساخته می‌شود می‌توانیم پاسخگوی توقعات و نیازهای کسبه این ساختمان باشیم و برای جانمایی آنها هیچ مشکلی در این زمینه  وجود ندارد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید