Performancing Metrics

هجدهمین اقتصاد جهان هستیم | اتاق خبر
کد خبر: 406363
تاریخ انتشار: 24 بهمن 1396 - 13:41
نوبخت در نشست خبری:
سخنگوی دولت گفت: ما هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان هستیم و بیش از ۸۱ هزار میلیارد دلار در سال گذشته و در سال جاری ۹۴ هزار میلیارد دلار به تولید ناخالصی اضافه شد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز (سه شنبه) در نشست خبری هفتگی خود با رسانه ها با اشاره به سالروز دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: راهپیمایی واقعا تماشایی با همان تعبیر رهبر معظم انقلاب نشانگر این بود که مردم همچنان پای انقلاب ایستاده اند. درود خدا بر مردم فهیم و صبور ایران باد.

وی افزود: انقلاب اسلامی مردم ایران در بهمن ۵۷ با ایدئولوژی متفاوت از لیبرال غرب و کمونیسم شرق و به رغم مخالفت قدرت های جهانی پیروز شد و در کمتر از ۲ ماه با همه پرسی به روش مردم سالاری دینی، انقلاب به نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد.

نوبخت تصریح کرد: پس از ترورهای گسترده و از دست دادن اندیشمندان و شخصیت های مذهبی و رجال سیاسی و بیش از ۷۲ تن از دولتمردان و نمایندگان مردم و همچنین پشت سر گذاشتن یک تهاجم نظامی نابرابر و تحمل مسائل تلخ همچون ۱۷۰ هزار شهید و یک هزار میلیون دلار خسارت جنگی و رو به رو شدن با تحریم های اقتصادی بزرگ در دو مرحله که تحریم هوشمندانه اقتصادی بود در ۲۲بهمن سال ۹۶ می توانیم این جمع بندی را نسبت به این انقلاب اسلامی داشته باشیم که با قدرت و توان دفاعی بازدارنده این نظام پرچمدار مبارزه با داعش در منطقه شد.

وی با بیان اینکه ما هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان هستیم و بیش از ۸۱ هزار میلیارد دلار در سال گذشته و در سال جاری ۹۴ هزار میلیارد دلار به تولید ناخالصی اضافه شد، تصریح کرد: ما نوزدهمین کشور جهان در تولید علم هستیم؛ با همه این ها، نظام جمهوری اسلامی این قدرت را پیدا کرده که در اتم نفوذ کند و در فضای بیکران هم حضور داشته باشد.  

سخنگوی دولت تاکید کرد: با همه مشکلاتی که مردم با آن مواجه هستند، براساس گزارش بانک جهانی توزیع درآمد و فاصله دهم ما نه‌تنها نسبت به قبل از انقلاب بهبود داشته بلکه نسبت به آمریکا، چین و روسیه ضریب جینی ما بهتر است.

نوبخت تصریح کرد: این ها دستاوردی است که به هیچ دولتی آن را ارتباط نمی دهیم. حق است که مردم این نظام را دوست داشته باشند. این نظام در ابتدا با همه پرسی مردم شکل گرفت و همه مردم بزرگ ترین انقلاب مردمی را راه انداختند و آن رهبر و مرجع بزرگ اعلام کرد تا مردم به روش مردم سالاری دینی این نظام را تایید نکنند، این نظام شکل نخواهد گرفت.

سخنگوی دولت گفت: مردم به خوبی تشخیص دادند که این انقلاب را از جان خود عزیز دانسته و با آن سرنوشت فرزندان خود را رقم بزنند.

نوبخت درباره کسری ۱۱ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه ها گفت: در تبصره ۱۴ لایحه تصریح شده هرآنچه از محل افزایش قیمت حامل های انرژی تحصیل کرده و بین خانوارها توزیع می کنیم و این ادامه پیدا می کند.

وی ادامه داد: قرار بود کل این درآمدها را نصف کرده و نیمی از آن را به خانواده های نیازمند بدهیم و نصف دیگر را بین همه و  خانواده های نیازمند توزیع کنیم تا از فقر مطلق فاصله بگیرند اما سال آینده اگر بخواهیم یارانه بدهیم، همه درآمدهای ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی را یارانه می دهیم.

نوبخت گفت: چون مجلس به سمتی رفته که مدل اول پذیرفته نشد، فکر می کنم سال آینده هم همین روش موجود ادامه داشته باشد.

سخنگوی با بیان اینکه ۵۰ هزار مسکن در شهر و ۵۰ هزار مسکن به صورت حمایتی در روستاها در سال آینده خواهیم ساخت، تصریح کرد: ایمن سازی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی فرسوده نیز در دست کار خواهد بود. 

نوبخت گفت: برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هم به طور کامل مشخص شده؛ ضمن اینکه در میزان انرژی حامل ها صرفه جویی شده و  ۲۵ هزار فرصت شغلی را به وجود خواهد آورد.

وی تصریح کرد: مجلس  ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل افزایش مالیات و افزایش حامل های انرژی برای انجام این امور برای ما در نظر گرفته است. بحث یارانه ها و حامل های انرژی را بدون اجازه مجلس انجام نخواهیم داد.

نوبخت درباره هشدار سه کشور اروپایی نسبت به حضور ایران در سوریه گفت: من در این باره خبر ندارم؛ البته به کسی ربطی ندارد که در سیاست های منطقه ای ما دخالت کنند. 

سخنگوی دولت تصریح کرد: کسانی که نباید این طرف آفتابی شوند، همان هایی هستند که هزاران کیلومتر از منطقه فاصله دارند. کسانی که برای منافع خود می آیند باید تقبیح شوند. ما که در منطقه حضور داریم و با دوستانمان در تعامل هستیم.

نوبخت درباره خدمات بانکی در پایان سال گفت: با نزدیک شدن به ایام نوروز، نظام بانکی برای اینکه اسکناس و نقدینگی در اختیار مردم باشد و همچنین وزارت جهاد و صنعت معدن تجارت برای اینکه اقلام مورد نیاز مردم از جمله میوه به اندازه کافی باشد، تمهیدات لازم را اندیشیدند.

نوبخت درباره اظهارات رئیس جمهور در خصوص رفراندوم گفت: استناد رئیس جمهور به اصل ۵۹ قانون اساسی است که می توانیم در مسائل مختلف از جمله اقتصادی را از نظر مردم استفاده کنیم. این انعطاف پذیری قانون اساسی ما خود جزء ویژگی های مثبت قانون اساسی است که باید به روح بزرگ امام درود بفرستیم که چنین نظامی را پایه گذاری کردند.

وی درباره اظهارات سخنگوی شورای نگهبان درخصوص اظهارات رئیس جمهور درباره همه پرسی گفت: این روشن است که ما به همه اصول قانون اساسی پایبند باشیم. رئیس جمهور هم بر اساس قانون اظهار نظر کرد.

نوبخت درباره نوسانات بازار ارز، کاهش نرخ سود بانکی، رکود در بازار مسکن و اینکه در نهایت چه بازار مطمئنی برای سرمایه گذاری وجود دارد، گفت: بازار پول بانک ها هستند و تقلیل سود بانکی خواست همه بوده است. نظام بانکی مطمئن است و بانک مرکزی هم بالای سر کار حضور دارد. بانک مرکزی کارش نظارت است.  

نوبخت با بیان اینکه مردم به بازار ارز اعتماد نکنند، تصریح کرد: ما از ملت می خواهیم به کشور کمک کنند. بی جهت به بازار ارز وارد نشوند؛ این باعث کاهش ارزش پول ملی می شود اما دولت به هیچ وجه علاقه ای به این مسئله ندارد. باید قیمت ارز کنترل شود؛ اگر کسی ارزی دارد باید امروز عرصه کند تا بازار کنترل شود.

سخنگوی دولت گفت: اطلاع دارم که بانک مرکزی برنامه هایی دارد و به زودی ارائه می دهد اما قطعا افزایش نرخ ارز، قابل تحمل برای دولت نخواهد بود و حتما به شرایط قبل بازخواهد گشت.

نوبخت درباره ادامه اصلاحات اقتصادی گفت: چند کار مهم در بودجه انجام شد؛ اصلاح ساختاری در روش بودجه ریزی انجام دادیم؛ بودجه ۳۴۰ دستگاه را بر اساس عملکرد آن ها تعیین کردیم؛ ۲۰ واحد، درصد بودجه جاری به سمت انسانی شدن رفت؛ ۸۰۰ طرح و پروژه عمرانی را انسانی کردیم. این ها همه جز گام های اولیه ای بود که برای اصلاح اقتصادی برداشتیم.

سخنگوی دولت اظهار داشت: منابع مطمئنی در بودجه مشخص کرده ایم و سیاست بودجه، کاهش فقر مطلق و اشتغال تعیین شده است. ۸۳۸ هزار نیروی جدید را برای ورود به بازار کار پیش بینی کردیم اما هدفمان ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی است.

نوبخت گفت: سازمان برنامه و بودجه خود را بر پشتیبانی مالی این اقدامات و نیز نظارت بر عملکرد دستگاه ها موظف می داند و امید داریم که این برنامه ها عملیاتی شود.

سخنگوی دولت درباره اظهارت دادستان کل کشور مبنی اینکه وزارت اطلاعات برای معرفی مدیران دو تابعیتی همکاری نمی کند، تصریح کرد: وزارت اطلاعات نهایت همکاری را با قوه قضائیه دارد و در این خصوص هم تاجایی که لازم بوده همکاری کرده اند که از سربازان گمنام امام زمان(عج) و مجموعه وزارت اطلاعات می خواهم که پاسخ دادستان را بدهند.

وی درباره خودکشی یک زندانی در دوران محکومیت خود در زندان، گفت: دولت دو موضع متفاوت در این باره دارد. نخست عدم دخالت در امور قوه قضائیه است؛ اما نکته دیگر این است که رئیس جمهور بعنوان مسئول اجرای قانون، در خصوص برخی رخدادهای قضایی نگران است و در این زمینه در چارچوب قانون کار را دنبال کرده و وظیفه خود را انجام می دهند.

وی افزود: باید بپذیریم کشور با خطراتی مواجه است اما انتظارمان این است وقتی یک زندانی در اختیار ضابطان قضایی قرار می گیرد، حتی بعنوان مجازات باید از آنها صیانت کنیم. قوه قضائیه پیگیری کند تا اگر قصوری صورت گرفته رسیدگی شود چراکه مسئله مهمی است و رئیس جمهور هم پیگیر هستند.

نوبخت با اشاره به اینکه باید بستر سرمایه گذاری خارجی فراهم شود، خاطرنشان کرد: دولت برای رفاه حال مردم برجام را پذیرفت.

وی درباره افزایش مالیات بر قبوض، اظهار داشت: باید تعداد کسانی که مالیات می دهند را افزایش داد تا از فرار مالیاتی جلوگیری کرد؛ اما باز هم راه فرار مالیاتی وجود دارد و باید این راه ها بسته شود. ما برای گسترش نرم افزار های لازم برای جلوگیری از فرار مالیاتی با کشور فرانسه قرارداد بستیم. باید از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم. از این تعبیر استفاده نکنیم که دریافت مالیات دست در جیب مردم مردم است.

سخنگوی دولت درباره اظهارات رئیس جمهور در ۲۲ بهمن مبنی بر اینکه آنهایی که از قطار انقلاب پیاده شدند را سوار کنیم و اگر اختلافاتی هست طبق قانون حل کنیم و اینکه آیا رئیس جمهور دغدغه ای برای حل این مسائل دارد، گفت: اعتقاد به قانون اساسی لازمه انقلابی بودن است؛ پس با این نگاه خیلی از کسانی که بیرون گذاشته شده اند را باید به درون بیاوریم. این حرف های رئیس جمهور اعتقادی است و برای خوش آمد یا بد آمد حرفی نمی زنند. اگر برخی مشکلات پیش می آید به خاطر اجرای قانون اساسی نیست بلکه به خاطر عدم اجرای کامل قانون است.

نوبخت با بیان اینکه یک اجماعی در بین اروپا و امریکا علیه ما بود اما ما این اجماع را شکستیم، تصریح کرد: این دیپلماسی کشور ما بود به هر حال ما اعتقاد داریم همه چیز در کار بود که ما در این چهل سال نباشیم اما ما ماندیم پس باید در داخل بسیاری از کسانی که دلسوخته انقلاب هستند را وارد حلقه انقلاب کنیم. البته اگر بصورت سازمان یافته یعنی انجمن های علمی و محیط زیستی و انجمن های سیاسی که احزاب هستند را مورد استفاده قرار دهیم، بیشتر سود خواهیم کرد و استفاده خواهیم برد.

نوبخت درباره راهکار دولت برای مهار نوسانات ارزی گفت: ما کمبود منابع ارزی نداریم، آنچه به بازار ارز ما به صورت تقاضا تحمیل می شود بیش از تقاضای واقعی است و ما با یک تقاضای غیر موثر و غیر ضروری مواجه هستیم چون تصور می شود این بازار نسبت به بازار های دیگر تاثیرگذاری بیشتر و سریعتری دارد.

وی افزود: بانک مرکزی حتی اگر به بانک مرکزی آمریکا هم وصل شود توان پاسخگویی به این اشتهایی که به وجود آمده را ندارد. ممکن است زمانی گفته باشم که ارز باید به بازار تزریق شود تا قیمت آن کاهش پیدا کند ولی این حرف برای امروز پاسخگو نخواهد بود.

سخنگوی دولت درباره گزارش دیوان محاسبات درباره تفریغ بودجه ۹۵ گفت: دیوان محاسبات یک نهاد مستقل است و از زحمات کسانی که برای اعمال نظارت قانونی تلاش می کنند سپاسگزاریم. قبلا سالها طول می کشید که گزارش تفریغ بودجه ارائه شود. دیوان محاسبات برای شفافیت کار تلاش می کند اما اینکه نماینده ای گفته باشد دیوان محاسبات تخلف کرده حرف کل مجلس نیست.

وی افزود: گزارش نهایی بعد از بررسی دیوان محاسبات و کمیسیون های اصلی و فرعی در مجلس قرائت می شود اما اینکه پول نفت رفته و به خزانه برنگشته چیزی است که ما براساس قانون اجازه داریم مثلا این رقم را خرید کنیم یا اینکه به جای حساب صندوق ذخیره ارزی به حساب خزانه واریز شود اما رسانه های بیگانه از این امر را برای تخطئه و فاسد جلوه دادن سیستم اقتصادی کشور در دست گرفتند، اما سند واریزی ها وجود دارد و هدف تخطئه کردن دیوان محاسبات نیست.  

سخنگوی دولت درباره مخالفت مجلس با افزایش قیمت حامل های انرژی گفت: ما تلاش کردیم در دولت خودمان را به گونه ای آماده کنیم تا اشتغالی که با درآمدهای حاصل از افزایش حامل های انرژی ایجاد خواهیم کرد را برای خود الزام بدانیم.

نوبخت درباره تدوین منشور گفتگوی سیاسی که معاون سیاسی وزیر کشور عنوان کرده است، گفت: انتظار ما این است که دوستانمان در وزارت کشور در عرصه سیاست داخلی حرکت کنند و با این اقدام مسیری را برای شنیدن سخن مردم فراهم کنند.

سخنگوی دولت درباره اقدامات دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیز اظهار داشت: در ستاد اقتصاد مقاومتی ۲۴ بند قانونی را به حدود ۲۰۰ پروژه تبدیل کریم و بر سر هر پروژه مسئولی قرار دادیم، امروز تک به تک از دستگاه ها گزارش پیشرفت کار را دریافت می کنیم.  

وی با بیان اینک اقتصاد مقاومتی برای رشد پایدار اقتصادی است و اینکه آیا توانستیم به رشد اقتصادی دست پیدا کنیم نیز گفت: نه تنها ما بلکه همه دنیا می گوید که ما رشد اقتصادی خودمان را توانستم بالا ببریم و این افزایش هم با اجرای طرح ها و پروژه ها بوده است.

نوبخت درباره اینکه چرا دولت در پنجمین سال فعالیت خود و این همه دیر به فکر رفاه حال مردم افتاده است، گفت: دیر نیست، ما از آغاز سال ۹۳ برنامه خود را آغاز کردیم و برای آن برنامه ریزی های خود را طراحی کردیم، منتها هر سال باید برنامه های ویژه ای در نظر بگیریم. براین اساس هدف را در سال ۹۷ در بودجه تعریف کردیم. حتی برنامه های برجامی را هم برای رفاه حال مردم و گشایش های اقتصادی دنبال کردیم. به هر حال در بودجه ۹۷ باید نوآوری هایی را ایجاد می کردیم درحالی که منابع ما بیشتر نشده است اما یک گام رو به جلو داشتیم که انتظار از دولت هم همین بوده است.

وی درباره تسهیلات برای مستاجران مناطق لزلزه زده گفت: در دنباله کمک بلاعوض و تسهیلاتی که برای آسیب دیدگان مناطق کرمانشاه قائل شدیم با مصوباتی این موضوعات را نیز در نظر گرفته و اعتبار ویژه ای برای این بخش از مردم کرمانشاه و حتی جوانان منظور کردیم.

نوبخت درباره وظیفه مسئولان بعد از حضور چشم گیر در راهپیمایی ۲۲ بهمن نیز گفت: مسئولان بیش از گذشته باید تلاش کنند چون جزای احسان چیزی جز احسان نیست.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید