Performancing Metrics

مقررات جدید ارزی برای واردات موقت کالا | اتاق خبر
کد خبر: 411003
تاریخ انتشار: 2 خرداد 1397 - 14:41
گمرک ایران ابلاغ کرد؛
گمرک ایران دستورالعمل جدید ارزی مربوط به واردات موقت کالا که مطابق با مصوبات جدید دولت در زمینه ساماندهی و مدیریت بازار ارز است را جهت اجرا به گمرکات کشور ابلاغ کرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، گمرک ایران دستورالعمل جدید ارزی مربوط به واردات موقت کالا که مطابق با مصوبات جدید دولت در زمینه ساماندهی و مدیریت بازار ارز است را جهت اجرا به گمرکات کشور ابلاغ کرد.

در بخشنامه گمرک ایران پیرامون عدم نیاز به اخذ ثبت سفارش برای ترخیص کالا تحت رویه ورود موقت برای پردازش اعلام کرد: ترخیص کالا در صورتی که نیاز به تامین ارز نداشته باشند، مشمول ضوابط ثبت سفارش نمی شوند.

در این دستورالعمل خطاب به تمامی گمرکات اجرایی کشور آمده است: با عنایت به اعلام قبلی سازمان توسعه تجارت ایران در سال ۱۳۹۲ مبنی بر عدم نیاز به ثبت سفارش برای ترخیص کالا تحت رویه ورود موقت برای پردازش موضوع ماده ۵۱ قانون امور گمرکی، اعلام می دارد: مطابق بند ۳ صورتجلسه موصوف، کالاهایی که به صورت ورود موقت به کشور وارد می شوند در صورتی که نیاز به تامین ارز نداشته باشند،‌ با توجه به اینکه واردات قطعی تلقی نمی شود، مشمول ضوابط ثبت سفارش نیستند.

همچنین بررسی مصوبات کارگروه ماده ۱۴ مصوبه ساماندهی و مدیریت بازار ارز نشان می دهد که مقرر شد به منظور تامین ارز آن بخش از واردکنندگانی که کالای خود را به صورت اعتباری خریداری و از گمرک ترخیص کرده اند و در عین حال در زمان تعیین منشاء ارز، گزینه خرید نسیه را انتخاب نکرده اند، وزارت صمت کارگروهی را جهت ارزیابی و سنجش موارد مذکور تشکیل و نتیجه را به کارگروه به منظور اخذ تصمیم گزارش نماید.

تبصره ۱: رویه لازم برای تامین ارز واردکنندگانی که در زمان تعیین منشاء ارز گزینه خرید نسیه را انتخاب کردند، توسط بانک مرکزی ابلاغ شده است.

تبصره ۲: موارد مورد بررسی در کارگروه مذکور شامل ثبت سفارش های مرتبط با وزارت بهداشت نیست و با این دسته از ثبت سفارش ها مطابق توافق به عمل آمده با وزارت بهداشت برخورد خواهد شد.

صادرکنندگانی که متعهد به فروش ارز حاصل از صادرات خود در سامانه نیما نیستند، می توانند نسبت به واگذاری حق امتیاز پروانه صادراتی خود به واردکنندگان غیر برای واردات کالاهای مشخصی که توسط وزارت صمت تعیین می شود، اقدام نمایند. تعهدات ارزی آن صادرکنندگان با واگذاری حق امتیاز مذکور با درج در سامانه جامع تجارت و ثبت در دفاتر قانونی قابل تسویه است و واردکنندگان مذکور متعهد به ارایه پروانه ترخیص کالاهای وارداتی هستند. دستورالعمل اجرایی این بند به همراه جزییات توسط وزارت صمت و در صورت لزوم با همکاری بانک مرکزی آماده و ابلاغ می شود.

کالاهایی که به صورت ورود موقت به کشور وارد می شوند، در صورتی که نیاز به تامین ارز نداشته باشند، با توجه به اینکه واردات قطعی تلقی نمی شوند، مشمول ثبت سفارش نیستند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید